Beantwoord

Hulp nodig bij familie omstandigheden

  • 26 March 2020
  • 8 reacties
  • 232 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hoi,

Ik heb een super ingewikkelde familie, waar altijd al constant gezeik is. Er is veel geweld, geschreeuw, chantage etc en het is er dus al heel mijn leven. Toen ik klein was had ik dit niet zo door, maar nu ik 16 ben denk ik er steeds meer over na en kan ik het eigenlijk niet loslaten. Ook natuurlijk omdat het nog steeds gebeurd.
 

Ik wil er heel graag over praten, maar ik weet niet hoe. Ik heb het gevoel alsof het een veel te lang en ingewikkeld verhaal is (omdat er veel verhaallijnen door elkaar heen zijn) en ik voel het heel erg alsof ik mijn familie verraad. 

Ik weet ook niet of ik er een groter probleem van maak dan het is, want mijn familieleden doen altijd alsof er niks aan de hand is. Misschien dat ik me hier gewoon veel te veel me bezig hou?

Ik ben erg bang dat ik mijn familie in de problemen breng door te zeggen dat er dus iets niet goed is en dat dan blijkt dat het heel gewoon is. Ook weet ik niet of ik wil dat er iets veranderd (als iemand ervan afweet). Ik ben namelijk al een keer (tijdelijk) uit huis geplaatst en dat wil ik niet nog een keer. Aan de andere kant voel ik me altijd super fijn als ik voor langere tijd bij vrienden logeer.

 

Kortom, ik zit gewoon heel erg in de knoop en ik heb advies nodig. Dus samengevat (ongeveer):

  • Is het anders dan normaal? Is het belangrijk genoeg te praten?
  • Verraad ik mijn familie niet?
  • Met wie kan/moet ik praten? Hoe begin ik?

Ik hoop heel erg dat jullie wat advies hebben. Ik weet namelijk niet meer wat ik moet doen.

 

Groetjes, anoniem

 

icon

Beste antwoord door Lieff05 27 March 2020, 00:23

Bekijk origineel

8 reacties

Het is alsof ik het verhaal van mijn eigen jeugd aan het lezen ben. Ik vind het heel naar dat jij je in deze situatie bevind. 

Wordt het geweld ook op jou gepleegd? Of kijk je machteloos toe?

Om antwoord te geven op je vraag;

ja, deze situatie is anders dan normaal! ook al zegt je familie van niet! ja, het is heel belangrijk om erover te praten! Ik begrijp dat dit heel lastig is, want waar moet je in godsnaam beginnen?  Ik herken dit gevoel. Zelf heb ik heel lang rondgelopen met deze gevoelens, ik kon mijn eigen ouders toch niet verraden en zwart maken? want ik hou echt wel van ze!
Zoek alsjeblieft een persoon waar jij je veilig en vertrouwd voelt en bespreek het, want dit kun je niet alleen oplossen.  Wie deze persoon voor jou is, kan ik je helaas niet bij helpen. 

persoonlijk vond ik het ontzettend lastig om dit bespreekbaar te maken. Ik heb ervoor gekozen een begin via whatsapp te maken, zodat diegene weet waar het over gaat. Zo kan hij of zij je helpen bij het gesprek face to face.  

ook mijn familie deed alsof er niks aan de hand was (en nu alsof er nooit wat gebeurd is). 1 ding…. jij stelt je absoluut niet aan! Je gevoelens mogen er zijn! 
 

maak het bespreekbaar, ik heb er veel te lang zelf mee geprobeerd te dealen. Met als gevolg dat ik 9 jaar later nog steeds last heb van deze gebeurtenissen. 
 

ik hoop dat je er iets aan hebt..

Wees sterk, ik denk aan je! 

 


 

Thanks voor de reactie. Ik ben natuurlijk nog steeds benieuwd wat anderen denken, maar dit helpt me al ontzettend. Mag ik een ding vragen? Welk persoon was dit voor jou?

Oh en antwoord op je eerste vraag: Het licht eraan of ik betrokken ben in het geweld. Ik ben het zeker geweest en nu nog steeds wel af en toe, maar dan is het in ieder geval niet heel heftig meer. Meer gewoon een klap of zoiets. Het geweld is erger naar mijn andere familieleden toe denk ik.

Thanks voor de reactie. Ik ben natuurlijk nog steeds benieuwd wat anderen denken, maar dit helpt me al ontzettend. Mag ik een ding vragen? Welk persoon was dit voor jou?

De persoon waarmee ik gepraat heb bedoel je denk ik? Ik heb gepraat met een oudere (leeftijd) vriendin, waarvan ik wist dat ze zelf ook in zo’n situatie opgegroeid is. Zij heeft mij destijds geadviseerd om het gesprek met mijn mentor aan te gaan. Let wel op dat docenten vandaag de dag verplicht zijn om een melding te maken van huiselijk geweld. Ik geloof dat dat bij mij niet het geval was of is geweest. (https://www.onderwijsinspectie.nl/onderwerpen/meldcode)

Belangrijkste is dat jij je veilig voelt bij diegene en dat diegene ook betrouwbaar is. 
 

 

 

Oh en antwoord op je eerste vraag: Het licht eraan of ik betrokken ben in het geweld. Ik ben het zeker geweest en nu nog steeds wel af en toe, maar dan is het in ieder geval niet heel heftig meer. Meer gewoon een klap of zoiets. Het geweld is erger naar mijn andere familieleden toe denk ik.


mag ik vragen hoe de situatie er uit ziet bij jou thuis? Misschien kan ik je nog wat meer tips geven..  als het te pijnlijk is om te vertellen dan heb ik hier alle begrip voor! 

ikzelf ben er redelijk vanaf gekomen wat betreft het geweld. Het ging zich meer om andere familieleden. Dit vond ik persoonlijk nog erger, omdat ik dan helemaal machteloos stond toe te kijken, of achteraf het bloed van de grond moest poetsen. 

Mijn familie bestaat uit mijn moeder, haar vriend, mijn broer en ik. De samenstelling van ons huis veranderd vaak, dus soms leven mijn moeder’s vriend en/of mijn broer niet bij ons. Mijn vader leeft nu ver weg, maar was eerst natuurlijk ook een belangrijke factor. 
 

Mijn vader had vooral ruzie met mijn moeder en broer. Mijn moeder heeft ruzie met mij en/of mijn broer. En mijn broer heeft vaak ruzie met mijn moeder en/of mij.

Ik kom er meestal dus ook wel redelijk van af. Het is niet zo alsof ik in elkaar wordt geslagen. Het is vaak ook vooral het dreigen of het chanteren wat het engste is.

 

En het is dus niet raar om naar je mentor te gaan ofz? Of een docent? Nu ik door Corona geen school heb, zou een huisarts ofz ook werken? Ik heb niet echt andere familieleden waar ik het ermee over kan hebben.

Hoihoi,

 

Ik heb vanwege problemen die thuis speelden hulp nodig gehad bij het verwerken toen alles voorbij was. Dit begon ook eerst bij de huisarts waar jij je verhaal doet. Hij kiest er dan (waarschijnlijk) voor om je door te sturen naar een POH; praktijkondersteuner. Hier kun je vaak al terecht met problemen die te maken hebben met geestelijke gezondheid (ipv fysieke, bij de huisarts zelf). Deze POH kan dienen als vertrouwenspersoon, maar kan jou ook verdere hulp bieden of simpelweg advies.

 

Sterkte :)

Badge

Goed dat je hier om hulp vraagt! En nee je verraad je familie niet ofzo hoor hier kan je alles kwijt! Je kan het er eens met je familie zelf over hebben. Mischien helpt dat! Gr. Help duif! 

 

Reageer