Skip to main content
Vraag

huis uit als 17 jarige

• November 7, 2025
  • 4 reacties
  • 81 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Hi,

Ik ben 17 en ik wil echt weg van huis. Mijn moeder is bipolar en mijn vader helpt ook niet echt mee en ik voel me gewoon echt niet fijn thuis. Ik heb trauma's opgelopen aan mijn ouders en ik red het gewoon niet meer thuis. Ik heb ook een jong broertje en ik merk nu al zijn struggles met mijn ouders. Ik ben nu zijn "guardian angle" en ga me zo schuldig voelen om hem achter te laten als ik weg zou gaan.  Ik heb met mijn therapeut gepraat en zij zei dat ik bij familie kan wonen maar het probleem is, ik heb geen familie in de buurt en moet wel naar school en ik heb hier mijn vrienden en behandelingen enz.   Ik had met mijn ouders afgesproken dat ik weg mag naar vrienden bijv. Als ik het nodig heb maar toen ik het 1 keer vroeg gingen ze gelijk schreeuwen en pijnlijke dingen zeggen en het is moelijk met school. Ik weet gewoon niet meer wat te doen. Heeft iemand advies voor mij? 

4 reacties

Cheezburger
Forum|alt.badge.img+1
  • Weet de weg
  • November 8, 2025

oei, moeilijk. heb je niet familie die naar je toe kan komen? bijvoorbeeld je grootouders? jij en je broertje kunnen niet zo door blijven gaan. mensen moeten in een gezonde omgeving opgroeien, anders krijgen ze op latere leeftijd ook mentale problemen. 

Forum|alt.badge.img
  • Topic-opener
  • Net nieuw
  • November 8, 2025

Ik heb wel een oma waar ik in kan trekking maar die woont helemaal aan de andere kant van Nederland, ik weet niet hoe ik dat met school kan doen want die wil ik natuurlijk graag afmaken en deze school is erg fijn en daar heb ik mijn vrienden. En als ik zal gaan intrekken gaat mijn broertje niet mee, die blijft thuis

Marieke
Forum|alt.badge.img+8
  • Kindertelefoon
  • November 8, 2025

Hoi ​@Fayff ,

dat klinkt als een onprettige woonsituatie voor jou en je broertje. Heel goed dat je hier bent gekomen om er over te praten. Het is een ingewikkeld dilemma, maar je staat er niet alleen voor. Je kan natuurlijk met je therapeut er over praten, en je bent ook van harte welkom om eens met De Kindertelefoon  te bellen of te chatten, elke dag van 11:00 tot 21.00 uur, als je anoniem je verhaal wil delen of samen met de Kindertelefoon wil kijken hoe je je situatie kunt verbeteren. 

Heel veel succes en sterkte gewenst,

groetjes Marieke / De Kindertelefoon

• Net nieuw
  • November 15, 2025

hey ik ben zelf 16 en zit in een soort gelijke situatie, mag ik vragen hoe je het er met je therapeut over hebt gepraat? ik wil het haar graag vertellen wat er allemaal speelt maar ik merk zelf dat ik het nog lastig vind en niet weet hoe ik moet beginnen