Skip to main content
Vraag

Hoe worden klusjes bij jullie thuis verdeeld?

• August 8, 2025
  • 4 reacties
  • 73 Bekeken

Wolf
Forum|alt.badge.img+19

Ik heb zelf geen broertjes of zusjes, dus als er een klusje gedaan moet worden ben ik automatisch de uitverkorene. Maar ik vraag me af hoe het gaat in andere gezinnen.

Kan het zijn dat jongens en meiden andere soort klussen krijgen in het huis? Ik hoor namelijk wel vaker van mensen dat ze zeggen dat het broertje niks hoeft te doen en het zusje wel om zo te zeggen. En dat de oudste alles moet doen en de jongste niks. Of wat is jullie ervaring hiermee?

xx liefs Wolf 🐺

4 reacties

• August 10, 2025

@Wolf  ik moet m’n eigen slaapkamer opgeruimd en schoon houden, en help ook wel mee met tafeldekken en de afwas enz. Maar ook aan het huis en in de tuin. Voor klusjes aan het huis en in de tuin krijg ik wel wat geld voor de rest niet

Diana
Forum|alt.badge.img+13
  • Vaste gast
  • August 11, 2025

Er is geen echte taakverdeling. Als onze ouders iets vragen, doen we dat. Geen onderscheid tussen meisjes en jongen. Ik verzorg de paarden en ezeltjes. Ik help ook vaak met koken. Broertje help vader vaak met dingen bakken, zoals brood of pizza. Zusje doet de honden en katten. Allemaal doen we tafel dekken en afwasmachine inruimen.  Natuurlijk worden we daar niet voor betaald.

Forum|alt.badge.img+1
  • Weet de weg
  • August 11, 2025

Bij ons thuis doen ons pap en mam de meeste “klusjes” binnen het huis De tafel afruimen en de vaat volzetten doen we dan weer wel gezamelijk na het eten. Zelf doe ik meer de klusjes buitenshuis, Zoals Grasmaaien onkruid bijhouden met de bosmaaier en de planten sproeien, Voor het “grove” werk in de tuin krijg ik wel wat betaald (naast mijn baantje) maar voor de kleinere dingen natuurlijk niet

• August 14, 2025

Wij doen vanzelf onze klusjes en nog veel meer, klusjes: zegmaar klussen , en egt alles van het hele huishouden doen we samen. Het kan door bepaalde omstandigheden niet anders en dus zijn we alemaal verantwoordelijk voor alles. Behalve mijn jongste broertje die kan nog niks maar die zijn taak is dat hij ons vrolijk maakt en laat lachen. En het gras afdoen is nog tof ook omdat het met een kleine maaitractor gaat! Ik denk wel dat we daardoor sterker en zelfstandig zijn.