Skip to main content
Vraag

Hoe vertel ik mijn moeder dat ik therapie wil?

• September 24, 2025
  • 1 reactie
  • 57 Bekeken

PietPirat
Forum|alt.badge.img+4

Hallo persoon die zijn tijd besteed aan het lezen over andermans problemen,

Laat ik maar meteen beginnen. Ik ben een jongen van 15 en ik heb iets van 2 jaar geleden een burnout gekregen. Dit heeft diepe mentale sporen achtergelaten, maar heeft me voornamelijk zogenoemde dwanghandelingen gegeven.

Voor de mensen die niet weten wat dat is, het is ook wel bekend als OCD en is een soort angststoornis.

Hoe dan ook, het is iets waar ik maar moeilijk vanaf kom, en ik heb een tijdje geleden besloten dat ik hiervoor in therapie wil gaan.

Ik heb het mijn vader verteld en die vind het helemaal prima, maar ik heb het mijn moeder nog niet durven vertellen. Mijn moeder is namelijk niet zo'n fan van het idee om in therapie te gaan, iets wat ze me meerdere malen heeft duidelijk gemaakt ruim voor ik mijn beslissing had genomen. Ze is er niet per se tegen, maar ik ben bang dat het wel voor een confrontatie gaat zorgen en daar heb ik geen zin in. Aan de andere kant heb ik wel echt therapie nodig, want het is heel vervelend en heeft behoorlijk grote invloed op mijn dagelijks leven.

De vraag is dus: Hoe vertel ik mijn moeder dat ik therapie wil?

Btw ik ben nieuw hier dus please don't juge me.

1 reactie

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • September 25, 2025

Het is helemaal niet raar dat je therapie wilt, want die dwanghandelingen klinken echt vervelend. 😢

Je kan het tegen je moeder zeggen als ze rustig is en niet druk of boos. Je kan iets zeggen als: “Mam, ik heb nog steeds last van die dwangdingetjes en het is moeilijk voor mij. Ik wil graag met iemand praten die kan helpen, zodat het beter gaat.”

Leg uit dat het niet betekent dat er iets mis is met jou, het is gewoon om te leren hoe je ermee om kan gaan. En als ze vragen heeft, kan je rustig vertellen dat je echt hulp nodig hebt en dat het je leven makkelijker maakt.

Het is spannend, maar jij doet dit voor jezelf en dat is echt goed 💛.

xx liefs Wolf 🐺