Skip to main content
Vraag

Hoe vertel ik hoe ik verder wil gaan met school?

• March 27, 2026
  • 3 reacties
  • 34 Bekeken

Birdie
Forum|alt.badge.img

Mijn vader wordt best wel snel boos over cijfers, school en schermtijd, en daardoor voel ik me erg onder druk gezet. Natuurlijk is het niet goed dat ik hele slechte cijfers heb, maar dat is niet mijn probleem.

Ik zit op gymnasium, en kan helaas niet meer door zonder uitzonderlijke goede cijfers te hebben, wat ik niet wil proberen. Mijn vader weet niet dat ik naar atheneum wil, maar ik heb het er wel eens over gehad, en hij zij dat ik beter een jaar over kon doen.

Ik wil graag hem vertellen dat ik naar atheneum wil zonder dat hij hierop boos wordt.

Ook voel ik me niet heel erg veilig thuis, tegenover school en de techniekclub waar ik op zit. Dit komt omdat mijn vader en moeder vaak argumenten hebben, die ik door het hele huis kan horen. Bijna elke keer als mijn moeder terugkomt, Huilt ze.

Ik word al snel zenuwachtig als hij naar mij toe loopt, of ik alleen maar voetstappen hoor die lijken op die van hem. Ik probeer altijd te verbergen wat ik doe, ook al doe ik gewoon prima dingen, heb ik altijd het gevoel dat ik iets verkeerd doe.

Soms kan ik hierdoor niet goed slapen of huiswerk maken. Op 5 April heb ik een mentorgesprek en ik zou graag weten hoe ik dit zelfverzekerd aan hem kan vertellen voordat het mentorgesprek is. Heel erg bedankt. :D

3 reacties

Yusa
Forum|alt.badge.img+14
  • Vaste gast
  • March 27, 2026

Hi ​@Birdie,

Is het een idee om een brief te schrijven en bijv op tafel te leggen voordat je ergens naartoe vertrekt? Dan hebben je ouders even de tijd om na te denken en niet gelijk boos te worden🙂

Liefs♥︎

meisje2910
Forum|alt.badge.img
  • Net nieuw
  • March 27, 2026

Ik weet prc hoe je je voelt. Mijn vader maakt ons ook vaak zenuwachtig als hij een kamer binnenloopt, gelukkig is zijn gedrag wel verbeterd in tegenstelling tot een paar jaar geleden.

Naar atheneum gaan is altijd beter dan blijven zitten wegens slechte cijfers, dus dat is ook een goed argument. Ik heb niet zo'n goed advies maar ik wou gwn ff zeggen dat je niet de enige bent die zich zo voelt! 

🫶

Birdie
Forum|alt.badge.img
  • Topic-opener
  • Net nieuw
  • March 27, 2026

Heel erg bedankt, ik ga waarschijnlijk zaterdag een brief maken. Is het normaal dat ouders best wel heftige gesprekken hebben?

Ook vraag ik me af of het slecht is dat het voelt alsof ik wordt gepusht om een kant te kiezen.