Skip to main content
Vraag

hoe ga je om met een thuisomgeving waarin je je niet veilig voelt?

• February 5, 2025
  • 4 reacties
  • 156 Bekeken

I'm_just_a_random_person_xD
Forum|alt.badge.img+1

Ik wil graag mijn verhaal delen, omdat ik het moeilijk vind en niet goed weet wat ik moet doen. Thuis voel ik me vaak niet veilig. Mijn ouders schreeuwen veel tegen me, en het lijkt alsof alles altijd mijn fout is. Als ik iets laat vallen of per ongeluk iets verkeerds zeg, krijg ik meteen een boze reactie. Mijn moeder behandelt me vaak alsof ik haar bezit, en mijn vader verwacht dat ik me altijd aanpas aan hem. Hij is ziek, en ik begrijp dat dat zwaar voor hem is, maar daardoor lijkt het alsof er voor mijn gevoelens geen ruimte is.

Ik probeer altijd mijn best te doen op school en in het dagelijks leven, maar het voelt alsof het nooit goed genoeg is. Mijn ouders zeggen vaak dat ik me aanstel of dat ik het slachtoffer uithang, en daardoor begin ik zelf ook te twijfelen. Ben ik echt zo overdreven bezig? Of is het normaal dat ik me hierdoor kapot voel?

Gelukkig heb ik een vertrouwenspersoon op school die me begrijpt en bij wie ik me veilig voel. Hij is heel respectvol en neemt echt de tijd voor me. Bij hem voel ik me gehoord en even niet alleen. Maar zodra ik weer thuis ben, voelt het alsof ik terug in een situatie zit waar ik geen controle over heb.

Mijn vraag is: hoe ga je om met een thuisomgeving waarin je je niet veilig voelt? Hoe zorg je ervoor dat je sterker wordt en minder twijfelt aan jezelf..?

4 reacties

Boterbloempjee
Forum|alt.badge.img+10

Hii lieve ​@I'm_just_a_random_person_xD ,

Awhhh wat ontzettend naar dit 😖. Voor alle duidelijkheid je bent écht niet overdreven bezig.  Fijn dat je wel een vertrouwenspersoon hebt , kun je daar vaker naar toe gaan? Hij kan meedenken en helpen/ ondersteunen voor een betere thuissituatie.  En ik zou er wel over blijven praten of dingen die thuis gebeuren alvast opschrijven..  Ik snap dat het heel lastig is maar aan jezelf twijfelen is niet nodig je weet van jezelf hoe het echt zit dus een mening/ oordeel van je ouders betekent eigenlijk niks maar ja dat is heel lastig om te beseffen.  Kun je je vertrouwenspersoon op school vragen hoe hij denkt hoe je met deze situatie kunt omgaan? Hoop dat het snel weer wat beter gaat thuis en je niet aan jezelf gaat twijfelen 💜

Veel liefs 🤗

I'm_just_a_random_person_xD
Forum|alt.badge.img+1

@Boterbloempjee  (srry vr mijn late reactie)

hi!

Uhm ja ik praat best veel met de vertrouwenspersoon (hij is mijn oude mentor dus dat praat wel iets makkelijker) super bedankt en super goed advies! Toch vindt het lastig want vaak word het mij wijs gemaakt dat ik sws degene ben die alles fout doe..dus ja..

xx im_just_a_random_person_xD

Silence
Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • February 5, 2025

Jij doet niets fout en je overdrijft ook niet. Vaak is het zo dat je dat denkt omdat je dat gewend bent maar het is niet normaal dat er geschreeuwd wordt tegen je.  Heel goed dat je naar die vertrouwenspersoon heen gaat! Blijf dat zeker doen. 

Misschien kun je eens contact opnemen met veilig thuis en kunnen zij je helpen hiermee om te gaan. 

Een dagboek kan ook helpen, je schrijft de leuke en minder leuke momenten op. Nee, dit is niet kinderachtig, ik ben 15 en heb zowat 5 dagboeken.

Heel veel liefs en dikke knuffel x 

Silence

Mariska H
Forum|alt.badge.img+6
  • Kindertelefoon
  • February 6, 2025

Hoi ​@I'm_just_a_random_person_xD ,

Heel goed van je dat je dit vertelt! Wat lastig voor je dat jij je thuis niet veilig voelt.

Onthoud dat je er niet alleen voor staat. Zoals ​@Silence  al zegt, kun je hierover bellen met Veilig Thuis. Dat kan ook anoniem.

Je kunt natuurlijk ook elke dag bellen met De Kindertelefoon tussen 11:00 tot 21.00 uur (0800-0432) of met ons chatten als je anoniem je verhaal wil delen of samen met de Kindertelefoon wil kijken hoe je je situatie kunt verbeteren. Nogmaals heel goed van je dat je dit durft te vertellen!

Veel sterkte!

Mariska