Vraag

Het lukt mij niet om op tijd te slapen

  • 30 July 2019
  • 1 reactie
  • 56 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Ik kan niet meer slapen zonder dat ik even op mijn ipad netflix kijk of een spelletje speel ofzo en ga steeds 2 uur later naar bed dan ik eigenlijk zou moeten. Ik ben 13 en slaap meestal dan pas rond de 23.00-00.00 Ook merk ik dat ik soms minder zin heb in dingen. Moet ik msischien meer slapen? Heeft iemand tips om gewoon maatregelen te nemen zodat ik gewoon 22.00 ofzo kan slapen? X Juul

1 reactie

Hoi

Je hebt moeite met op tijd in te slapen, wat je wijt aan het gebruik van elektronica. Daarnaast heb je minder zin in dingen.

Elektronica, meer bepaald blauwe schermen, zenden het signaal naar je hersenen om wakker te blijven. Het helpt om minstens twee uur voor het slapengaan alle elektronica neer te leggen, en je bezig te houden met een rustige activiteit, bijvoorbeeld lezen.

Je zou het bekijken van series of het spelen van een spelletje kunnen verschuiven naar een ander moment van de dag. Misschien kan je rond de middag series kijken, zodat je 's avonds tijd door kan brengen met je gezin. Moest je moeite hebben met het loslaten van je iPad, zou je deze 's nachts in de woonkamer kunnen laten liggen, eventueel onder toezicht van een ouder.

Je hebt minder zin in dingen. Dat zou inderdaad kunnen liggen aan een gebrek aan slaap. Je kan proberen om eerst te werken aan je slaapritme. Als je je met een gezond slaapritme nog niet beter voelt, lijkt het me verstandig om die mindere zin in dingen te bespreken met een familielid of arts.

Groetjes
Kenshin

Reageer