Vraag

Help, mijn broer rookt sigaretten

  • 14 November 2020
  • 6 reacties
  • 296 Bekeken

Badge

Hallo,

Ik ben er achter gekomen dat mijn broer sigaretten rookt, en ik vind dat niet fijn. Ik kan wel huilen… Weet iemand iets wat ik kan doen?


6 reacties

Hey Raket,

Je bent erachter gekomen dat je broer sigaretten rookt en je vind dat niet fijn, dat is belangrijk.

Waarschijnlijk denk je aan de negatieve gevolgen van het roken, waardoor je misschien bezorgd bent? Klopt dat, of vind je het om een andere reden niet fijn?

Wat je sowieso kan doen is dit bespreken met je broer, dat je erachter bent gekomen dat je sigaretten rookt en dat je dat niet fijn vind en dat je erbij vertelt waarom je het niet fijn vind. Dan kun je misschien samen in gesprek over waarom hij rookt en wat hij kan doen om te stoppen met roken of wat jullie samen kunnen doen/afspreken omdat jij het niet fijn vind.

Je kunt bijvoorbeeld samen met je broer ook op deze site hieronder kijken voor wat meer info en tips over stoppen met roken of met je broer bespreken dat hij bijvoorbeeld naar de huisarts kan hiervoor, ook om te bespreken waarom hij is gaan roken. Bijvoorbeeld omdat hij veel stress heeft, of mee wil doen met de groep of soort verslaving is geworden als voorbeelden.

https://www.thuisarts.nl/stoppen-met-roken

Ik hoop dat je hier wat mee kan, succes!

Groetjes,

Simply Me

Ik snap heel goed dat je het niet fijn vindt dat je broer sigaretten rookt. Mijn moeder heeft ook een tijdje gerookt en ik vond het vreselijk. Het is niet zo dat ik mensen veroordeel omdat ze roken, maar ik vind het niet verstandig omdat het wel gezondheidsrisico's meedraagt.
Omdat jij het niet wist, ga ik er een beetje van uit dat jouw ouders ook niet weten dat hij rookt. Ga niet de confrontatie aan met je ouders in de buurt. Dan zet je hem onnodig voor het blok en maak je de conversatie alleen maar moeilijker. Begin er eens over als jullie onder vier ogen kunnen praten.
Vraag aan hem waarom hij rookt en of hij weet wat de gezondheidsrisico's zijn. Vraag hem of hij wil stoppen met roken. Je zou argumenten kunnen geven waarom het beter is om te stoppen. Als hij wil stoppen, kunnen jullie samen een plan bedenken. Als hij niet wil stoppen, zal je ermee moeten leren leven. Dat is hard, maar uiteindelijk is het zijn leven en kan je hem niet dwingen om te stoppen met roken. Een verslaving is nou eenmaal niet binnen twee dagen weg te werken.
Wat de uitkomst van jullie gesprek ook is, breng jullie ouders wel op de hoogte. Het is het beste als je het hem in een gesprek tussen hem en jullie ouders laat vertellen - zonder jou. Zie het niet als straf, maar als een verstandige keuze omdat je ouders waarschijnlijk het liefst hebben dat hij het zelf zegt. Het is toch het prettigste om slecht nieuws te horen van de persoon over wie het gaat. Als hij het echt eng vindt, zou je er bij kunnen zijn als hij het vertelt, maar hij is alsnog de persoon die het moet vertellen.

 

Hai. Het is begrijpelijk dat je het erg vindt, en vervelend, erg vervelend dus. Je kan hem er op aanspreken, het afraden, maar daar houdt het ook wel op. Uiteindelijk is het zijn eigen keuze om te roken, en ook zijn eigen om te stoppen. 

Badge

 Dank jullie wel voor jullie reacties! Hier kan ik wat mee! 

 

-Rik

 

Wegens overzichtelijkheid aangepast door de Kindertelefoon. 

Reputatie 3
Badge +4

Misschien hem er op attenderen dat hij beter sigaren kan roken inplaats van sigaretten.

sigaren inhaleer je niet dus beter voor zijn longen maar keur roken af

Reputatie 7
Badge +7

Hallo @sproetje ,

 

goed dat je mee wil denken, maar wat je zegt klopt niet. Het roken van sigaren is niet minder slecht voor de gezondheid dan het roken van sigaretten.

Zie hiervoor de sites van het Trimbos instituut: https://www.rokeninfo.nl/professionals/tabaksproducten/sigaar 

en van de Jellinek:  https://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/zijn-sigaren-beter-dan-sigaretten/#:~:text=Sigaren%20zijn%20niet%20gezonder%20dan,schadelijk%20als%20die%20van%20sigaretten

 

Groetjes,

Marieke / De Kindertelefoon

Reageer