Vraag

HELP!!! mijn broer komt vaker thuis

  • 16 September 2018
  • 11 reacties
  • 252 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
hoi

ik leg het ff kort uit...

Mijn broer woond nu 2 jaar op groepen.
hij is jaren lang super depressief en agressief geweest. tegen de buiten wereld gaat het goed. maar tegen mij is hij nog steeds agressief...
ik ben door dat hij veel schopte en sloeg ben ik bang voor hem geworden. als mijn ouders er zijn dieet hij poes lief en als ze boven zijn scheld hij me kapot. sinds dat hij 18 is mag hij vaker naar huis. maar omdat hij zelf standiger is geworden. gaat hij van de groep op zich zelf wonen (met begeleiding). maar dat is 10 minuten fietsen naar waar ik woon. dus hij komt voortaan elke dag.
als hij een uur bij mij is geweest heb ik zoveel spanning op gebouwd en zo mooie geworden dat ik eigenlijk 2 dagen moet rusten buiten school tijd.
hij gaat elke dag komen. het grootste probleem is dat ik me niet veilig voel als hij in het zelfde huis is. heb het met me stief pa en moeders over gehad een zei zeggen stel je niet zo aan hij is super lief.

maar dat is hij niet tegen mij.

hoe kan ik er voor zorgen dat ik me prettig in huis voel?
Ik kan niet bij me vader gaan woond zoon 2 uur van me moeder vandaan.
mag geen slot op me kamer van wege brand veilig heid.

Groetjes
Bella ?

11 reacties

Hoi Bella,

Wat vervelend dat je broer nu weer veel naar huis komt!

Je ouders geloven niet dat je broer zo tegen je doet, omdat hij heel anders tegen je doet als jullie alleen zijn. Kun je niet een keer een camera vertoppen in de huiskamer, zodat je zijn gedrag filmt, maar toch in ieder geval de geluiden (dus als hij scheld e.d.) opneemt? Als dat nodig is om hen te laten realiseren dat hij vervelend doet...

Ik denk dat het echt goed is om te blijven praten met je ouders dat je het niet oké vindt. Ik vind het namelijk geen goed idee als jij je broer gaat vermijden: het is jouw huis en daar moet je je gewoon oké voelen.

Van een ander topic van jou, weet ik dat je met een docente praat nu? Heb je dit al tegen haar gezegd en hoe reageerde ze erop? Had zij nog handige tips?

Misschien kun je ook een keer een gesprek starten met iedereen, wanneer je broer ook erbij is. Wellicht heeft hij niet door wat het met je doet.

Ik hoop dat je een oplossing vindt,
Gr. Pin
hoi pin

slimme tip van het opnemen... maar dat heb ik al best vaak gedaan. maar op 1 of andere manier denken ze altijd dat die geluid opnames van vroeger zijn...

ik heb dit pas zaterdag gehoord dus ik heb nog geen tijd gehad. ik ga proberen het er morgen over te hebben

hij weet dat het me ermee pijn doet. daarom doet hij het juist. dat heeft hij best vaak zo gezegd.
ik hoop ook dat we een oplossing vinden

Bedankt voor je reactie
ik vind dat je altijd met goeie tips en oplossingen komt!

Groetjes
Bella ?
Hoi,

Als je een video maakt, dan zit daar ook een geluidsopname aan vast. Als je hem dan ergens verstopt en er een briefje voor zet met de datum erop, moeten ze je wel geloven. Dat kun je echt niet 1 2 3 fotoshoppen. En dan het liefst ook nog dat je iets kan zien. Je kan bijvoorbeeld voor de opname zelf even in de camera kijken etc. Dan zien je ouders dan het een recent filmpje is.

Goed dat je het er over gaat hebben. Ik hoop dat het oplucht :)

Wat naar dat je broer dat doet en nog expres ook. Ik kan er echt met je hoofd niet bij waarom je dat zou doen.

Mocht het onvermijdelijk worden dat hij vaker komt, kunnen jullie misschien wel afspreken dat hij van te voren even een berichtje stuurt als hij komt of dat hij op vaste tijden komt. Dan kun je op die momenten iets anders plannen (al vind ik het onacceptabel dat hij jou je huis uit jaagt) of je er in ieder geval op voorbereiden.

Hij heeft dus hulpverlening waar hij soort van woont. Kan je tegen hen zeggen wat hij doet? Denk je dat zij zullen luisteren?

Bedankt voor je compliment :$

Gr. Pin
Hoi pin

Ik had woensdag gevraagt (in de ochtend) of ze al wat eerder kon praten. Ze zij toen ja gaan we zo wel ff doen. Daar is de hele dag niks van gekomen. Toen hebben we woensdag gewoon ff gekletst. Dit keer hielp het niet echt. We beginnen altijd eerst ff hoe het in de klas gaat. Maar toen we daar mee klaar waren. Vroeg ze wat ligt er op je hartje. Ik wouw antwoord geven maar toen kwam mijn beste vriend er bij zitten dus kon ik niet echt iets vertellen alleen dingen wat hij weet. Ik vroeg iets van 10 keer of hij ff weg kon gaan die leerkracht vroeg het ook een paar keer maar hij ging maar niet weg. Hij wilt gewoon weten wat er met mij aan de hand is. Ik heb het een tijdje vertelt maar hij werd er zelf depressief van dus ik vertel bijna niks meer.

Nu over die hulpverlening van hem. Er is 1 iemand die naar me wilt luisteren maar die is altijd enorm druk en mag er niet mee bemoeien het is niet zijn pber dus zou ik het aan iemand moeten vertellen die niet wilt luisteren. Als hij binnenkort verhuist. Is zij zijn bper niet meer.

Ik wouw nog iets typen maar ik weer niet meer wat.

Groetjes
Bella ?
Hoi,

Jammer dat je vriend dat moment eigenlijk een beetje 'verpestte'. Kun je morgen misschien nog even met haar praten?

Heb je een mailadres van diegene die wel wil luisteren? Dan kan je diegene ook mailen. Of je schrijft een brief en drukt die in zijn/haar handen, zodat diegene het kan lezen wanneer die wel tijd heeft.

Wat is een bper?

Jammer dat diegene niet wil luisteren. Weet je ook waarom?

Gr. Pin
Een bper is persoonlijke burgeleider

Ik denk dat het bang is dat er een ruzie komt tussen mij en me broer en dat hij weg loopt........
Heyo,
Ik probeer het even te begrijpen maar kan jij niet met de pber van je broer naar je ouders gaan? Als zelfs hij er bang voor is moeten ze je toch wel geloven?
Dat zou ik slecht vinden, dat een hulpverlener de kern niet wil aanpakken, omdat anders de echte problemen aan het licht komen. Zou je een keer toenadering durven zoeken?
hoi ronald2001

die bper wilt er niet mee bemoeien omdat het buiten die groep gebeurt of zo...

hoi pin

ik denk dat ik toenadering ga zoeken als hij op de volgende groep woond. hij heeft zijn intacke gesprek al gehad. maandag na school tijd gaat hij middagje proefdraaien. en zijn pber heeft van af morgen 3 week vakantie
hmm dat vind ik heel raar aangezien mij lijkt dat een pber juist voor zulkde dinger er ook is...
kan je als het echt te erg word bijv naar je beste vriendin en daar bijv even blijven/overnachten?
Goed dat je wel toenadering gaat zoeken. Ik hoop dat die pber doorkrijgt dat het belangrijk is om te luisteren naar jou.

Reageer