Skip to main content
Vraag

help mij pls mijn broer heeft mijn oma mishandeld

• June 17, 2025
  • 3 reacties
  • 81 Bekeken

Hi heb echt advies nodig

net was mijn broer (gaat nu om de oudste heb er twee) opzoek naar een shirt hij werd boos en ging tegen mijn oma schreeuwen en zeiken

voor mij persoonlijk niks nieuws maar ik zat in de wc dus weet niet wat hij precies heeft gedaan maar hij heeft mijn oma gemishandeld

ze had opeens pijn en haar bril lag op de bank net als haar telefoon en haar passen lagen verspreid op de bank dus ze heeft het niet neergelegd

mijn broer zij toen hij zijn shirt had nog sorry

ik wil actie ondernemen maar geen idee hoe

mijn andere broer gaat ruzie maken en ze gaan misschien vechten en uit ervaringen kan dat zwaar uit de hand kan lopen

als ik mijn pa zegt gaat hij niks doen omdat ik het zeg misschien maar kleine kans dat hij wat doet als wat doet als mijn oma zegt maar ja zij gaat niet toe geven

en mijn tante ja zij kan niks doen want als ze hem op aan spreekt kan haar het zelfde overkomen of zij gaat mijn oma erna vragen en zij gaat niet toe geven

heb goede banden met mijn trainer en dansdocent maar ben bang dat ze veilig thuis gaan inschakelen

wil wel maar dan weten ze dat het van mij komt en dan ben ik de schjaak dus wat moet ik doen

3 reacties

Lotte_
Forum|alt.badge.img+2
  • De Kindertelefoon
  • June 18, 2025

Hoi ​@Gekehenkie ,

Wat goed van je dat je dit vertelt! Dit klinkt inderdaad als een  nogal lastige situatie. Onthoud dat je er niet alleen voor staat. Je kunt met De Kindertelefoon elke dag van 11:00 tot 21.00 uur bellen (0800-0432) of met ons chatten als je anoniem je verhaal wil delen of samen met de Kindertelefoon wil kijken hoe je je situatie kunt verbeteren. Ook kan je altijd eerst anoniem in gesprek gaan met Veilig Thuis! Nogmaals heel goed van je dat je dit durft te vertellen!

Veel sterkte!

Lotte (de Kindertelefoon)

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 7, 2025

Hoiii ​@Gekehenkie

Je zit in een heel moeilijke en verdrietige situatie, en het is goed dat je dit durft te benoemen, dat laat zien dat je het juiste wil doen, ondanks dat het super ingewikkeld is. Wat je broer heeft gedaan is mishandeling, en dat is absoluut niet oké, ook al gebeurt het misschien vaker en doet niemand er wat aan. Dat jij het ziet en voelt dat dit fout is, betekent dat jij wél sterk genoeg bent om het patroon te willen doorbreken.

Je zit alleen klem: je oma durft er waarschijnlijk niets over te zeggen, je vader zal je misschien niet serieus nemen, je andere broer maakt de situatie mogelijk erger, en je tante kan niets doen zonder risico voor zichzelf. Dat maakt het extra zwaar, want je wil helpen zonder dat alles op jou terugkomt.

Wat je nu het beste kunt doen, is alles opschrijven: wanneer gebeurde het, wat hoorde of zag je, wat waren de gevolgen (zoals dat je oma pijn had en haar spullen verspreid lagen). Houd dat veilig bij je. Dat is belangrijk, zeker als er later hulp bij nodig is of als iemand ernaar vraagt.

Daarnaast kun je met iemand praten die je vertrouwt, zoals je trainer of dansdocent, maar geef dan vooraf aan dat je iets wilt delen en dat je niet wil dat jouw naam genoemd wordt als er actie wordt ondernomen. Dat is geen lafheid, dat is veiligheid. Als ze toch Veilig Thuis willen inschakelen (wat soms wel nodig is bij mishandeling), dan kunnen ze dat doen zonder te zeggen dat het via jou komt.

Je hoeft dit niet alleen op te lossen, en het is ook niet jouw taak om dit hele probleem te dragen. Maar je gevoel klopt: je mag dit niet negeren. Jij verdient veiligheid en je oma ook. 💛

xx liefs Wolf 🐺

• August 7, 2025

Thanks