Skip to main content
Vraag

heb niet meer een band met mn ouders zoals vroeger

• June 1, 2024
  • 1 reactie
  • 31 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Ik ben K en ik ben 16 jaar. Ik woon bij mn ouders thuis. Ik heb soms t gevoel dat mn ouders hun frustratie en irritatie ( wat niet door mij komt) het uiten op mij verbaal uiten. ( niks fysieks ik wordt niet geslagen ofzo)

als ik dan hiervan wat zeg worden ze nog bozer en zeggen ze tegen mij en ik citeer 'Gore tyfus muil' moet dicht houden. Hierdoor merk ik dat ik niet echt meer een band met beide heb zoals vroeger. Vaak zit ik hier wel mee.

Heeft iemand tips?

1 reactie

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 4, 2025

Hey ​@Kitta.xoxo,

Wat je beschrijft is echt heel zwaar en pijnlijk. Het is heel rot als je ouders hun frustraties en irritaties op jou afreageren, zeker als ze dan ook nog kwetsende dingen zeggen zoals ‘Gore tyfus muil, moet dicht houden’. Het is begrijpelijk dat je daardoor het gevoel hebt dat jullie band anders is dan vroeger, of zelfs verloren gaat. Het is belangrijk om te weten dat jij het niet verdient om zo behandeld te worden en dat je er niet alleen voor staat.

Probeer iemand te vinden buiten huis waar je mee kunt praten, zoals een vriend(in), mentor, familielid of een hulpverlener op school. Het kan ook helpen om je gevoelens op te schrijven zodat je beter weet wat je wilt zeggen als je het toch met je ouders probeert te bespreken. Kies daarvoor een rustig moment, wanneer ze niet boos zijn, zodat ze misschien beter kunnen luisteren. Geef ook duidelijk je grenzen aan, bijvoorbeeld dat bepaalde woorden of manieren van doen je pijn doen en niet oké zijn. Als praten lastig is of niet helpt, kan het heel goed zijn om professionele hulp te zoeken, zoals een therapeut of maatschappelijk werker. Vergeet ook niet om goed voor jezelf te zorgen door dingen te doen waar jij blij van wordt en die je ontspannen, zodat je sterker wordt.

Jij verdient respect en liefde, en niemand mag jou zo behandelen. Het is oké om hulp te zoeken en over je gevoelens te praten. Je staat er niet alleen voor en er zijn mensen die je willen helpen.

xx liefs Wolf 🐺