Vraag

goede smoes om in de avond weg ge gaan

  • 18 January 2020
  • 1 reactie
  • 2741 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Heyy,

Ik heb morgen met een vriend afgesproken en heb geen goede smoes om random van huis te gaan. Ik wil niet tegen me ouders zeggen dat ik heb afgesproken. Heb dus een goede smoes nodig om rond 7/8 uur de deur uit te kunnen gaan, wil niet heel random opeens weglopen. 
iemand ideeën?  Het mag van alles zijn


 


1 reactie

Hi PeDoeBie,

 

een smoes verzinnen is natuurlijk niet echt moeilijk, maar ja, dan moet het ook nog wel een goeie zijn. En iedereen, die je bij die smoes betrekt, moet dat wat jij aan je ouders vertelt, natuurlijk ook allemaal kunnen bevestigen.

 

Stel, je zegt dat je met iemand afspreekt en je moeder kent diegene en ze komt diegene later die week tegen en ze vraagt zo van ‘was het nog leuk zondag met PeDoeBie’ en als die gast dan van niks weet of niet precies weet wat jij er thuis over verteld hebt, dan hang je en kom je misschien nog verder in de problemen dan je nu bent.

Het makkelijkste of iig beste is om er zo eerlijk mogelijk (je mag miss wel een héééél klein beetje de feitjes aanpassen, maar ook maar een klein beetje hè, niet echt gaan smokkelen) over te zijn. Als je ouders dan merken dat je gemaakte afspraken nakomt. Dus, je zegt ‘ik wil graag naar ReFoeDie (een vriend) om te gaan oefenen voor het skaten en ik kom om 21.00 uur weer thuis’ en je bent dan ook netjes op tijd thuis en je hebt geskeet ge-skate (ik schrijf het gwn zoals je het uitspreekt, dus geskeet, maar kennelijk klopt dat niet, maar geskaat en geskate doet Word ook moeilijk over of is het ge-skate? Ok daar geeft Word geen commentaar op, doe ik die wel, ff veranderen). Misschien heb je tijdens het skaten ook nog wel even een half uurtje met een paar meisjes gepraat, maar ok. Je hebt iig ook geskeet ge-skate. Dan weten je ouders dat er met jou afspraken te maken zijn. Als ze dan later van iemand horen dat je ook nog met een paar meisjes hebt gepraat, kun je zeggen ‘ja die kwamen langs en het was wel even gezellig’. Dan heb je dus niet gelogen. Misschien niet alles, gelijk helemaal verteld, maar ja, das wat anders.

 

Als je toch een smoes wilt vertellen, dan kun je zeggen dat die vriend waar je mee wilt afspreken je net een berichtje heeft gestuurd en vroeg of je hem wilde helpen met ………..

    • het repareren van zijn fiets
    • het oversteken van zijn bejaarde buurvrouw (deze lijkt me iets minder geloofwaardig)
    • zijn huiswerk
    • problemen met zijn computer
    • het oplossen van zijn geld problemen (misschien ook niet echt een goeie)
    • het redden van een drenkeling
    • de poes van de buurvrouw (misschien kun je dan beter het woord ‘kat’ gebruiken om verwarring te voorkomen)
    • dealen van drugs (niet echt een goeie)
    • het rondbrengen van foldertjes

 

Maar serieus, smoesjes gaan vaak uitkomen.

Mag ik vragen waarom je het niet gewoon eerlijk tegen je ouders kunt zeggen? Vinden ze het geen geschikte vriend voor jou of hebben ze liever niet dan je op zondag naar iemand anders toe gaat? Of iets anders?

Als jij er een reden voor weet, zou je ook kunnen kijken of je er met je ouders over kunt praten en naar een oplossing kunt kijken. Misschien krijg je dan niet gelijk helemaal je zin, maar als je al bv. een uurtje weg mag en je houdt je daar aan, dan zien jouw ouders ook wel dat er met jou afspraken te maken zijn. Dan kun je misschien in de toekomst iets langer weg blijven en dat dus ook afspreken.

 

Ik hoop dat je er iets mee kunt.

 

Groetjes,

M&M’s

Reageer