Skip to main content
Vraag

gezeik over kleding

• June 20, 2024
  • 1 reactie
  • 48 Bekeken

Forum|alt.badge.img

haii, ik heb altijd gezeik over kleding met mijn pleegouder, ze willen dat ik geen croptopjes aan mag doen ik vind het jammer maar niet zo een groot probleem. Nu hebben we weer gezeik over dat ik te vaak schonen kleren pak maar dat is helemaal niet zo, ik doe 2/3 dagen met één setje maar nu hebben ze dus de sleutel van mijn kledingkast afgepakt en pakken hun (als ze het niet vergeten) op zaterdagavond voor zondag t/m donderdag een jurk en vanaf donderdag t/m zondag een ander setje, ik vind het vreselijk vooral omdat ik vind dat ze geen stijl hebben en dan moet ik daar zolang in lopen, gisteren mocht ik niks vragen aan mn vader omdat hij boos is op mij (zie andere topic) dus vroeg ik net of ik een schoon setje kleding mocht, en toen zei hij: 'NEE, het is geen woensdag meer dus dan houd je je jurk maar aan.’ Ik vindt het echt niet kunnen ik zit nu al een halve week op sschool in een of andere troela jurk, zo een gala jurk voor de zomer (hij is echt heel lelijk!!) en moet ik er ook nog een t-shirt onder! Ik schaam me kapot op school, ik wil gewoon weg hier!

1 reactie

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 4, 2025

Heyy ​@itsme123456

Het klinkt alsof je je echt machteloos voelt in je eigen huis, en dat is heel begrijpelijk. Kleding is een manier om jezelf te laten zien en controle te hebben over je eigen lichaam en stijl, als dat wordt afgepakt, voelt het niet alleen oneerlijk maar ook alsof je je identiteit kwijtraakt. Dat je pleegouders de sleutel van je kast hebben afgepakt en jouw kledingkeuze beperken tot outfits die jij lelijk vindt, maakt het extra zwaar, zeker als je je daardoor schaamt op school. Het gaat hier niet alleen over kleding, maar over vrijheid, vertrouwen en respect. En dat je zelfs niet op een normale manier mag vragen om schone kleding maakt het nog pijnlijker.

Wat je nu doormaakt is niet normaal, en het is begrijpelijk dat je je wanhopig en boos voelt. Je mag hierover hulp zoeken, zonder je schuldig te voelen. Je hoeft dit niet alleen te dragen. Misschien kun je praten met een vertrouwenspersoon op school (bijvoorbeeld een mentor of zorgcoördinator), of contact opnemen met een organisatie zoals Veilig Thuis (0800-2000). Zij kunnen je helpen om te kijken wat jouw rechten zijn en hoe je steun kunt krijgen, zelfs zonder dat je meteen thuis problemen veroorzaakt. Je verdient het om je veilig, gehoord en gerespecteerd te voelen, óók in hoe je eruitziet. Je bent niet zeikerig of ondankbaar, je vraagt om iets dat eigenlijk heel normaal zou moeten zijn. Echt, je staat niet alleen.

xx liefs Wolf 🐺