Skip to main content

Gescheiden ouders storytime...

• November 20, 2025
  • 2 reacties
  • 64 Bekeken

Anoniemetrien
Forum|alt.badge.img

Hey hey,

Ik wil hier eventjes mijn ‘levensverhaal’ over de scheiding tussen mijn ouders kwijt, en het leek me een goed idee omdat tja, ik wil niet overkomen als een ‘dramamaker’ bij mijn vriend(inn)en ofzo. Dit gaat héél veel tekst worden, dus wees gewaarschuwd! Ik kan NIKS simpeler maken omdat ik dat gewoon niet kan ofzo. Het kost echt onmenselijk veel moeite om iets kort en niet dubbel te zeggen, dus ga ik dat ook niet doen. Ik ga het gewoon vertellen zoals het ‘eruitkomt’ ofzo snapje?

Dus het begon toen ik 8 was, mijn zusje was toen 6, en we waren alles aan het voorbereiden voor mijn communie, die in 3 weken zou zijn. Het was stress, en ik had de uitnodigengen voor mijn feestje al geschreven/getekent bij mijn moeke en verstuurt naar mijn tantes en ooms.

En paar dagen later, het is nog altijd quaranteine en ik zit thuis met mijn zus een spelletje te spelen, omdat mama en papa die voormiddag keiharde ruzie hadden gehad. Dit gebeurde wel vaker, omdat pa thuis werkte en ma halftijds. Die avond was mam naar mijn opa, haar vader om ‘de boekhouding te doen’ wat wel vaker gebeurde omdat mijn opa een zelfstandige was, en mam een boekhouder. Niet zo’n statige vrouw als je zou verwachten eigenlijk, ze was/is (?) eigenlijk meer een klein verlegen vrouwtje dat wel altijd haar eigen zin wilt enzo- but that’s not the point. Die avond was ze er dus niet met het excuus dat ze de boekhouding aan het doen was bij mijn opa.

We aten burgers, zelfgemaakte, door papa. Met uitjes in de pan. Voor TV. Het was een feest, maar die bubbel zou oh zo snel kapot geprikt worden. Papa had het excuus van mam voorgelezen en gezegd dat ze morgen wel terug zou komen. En terugkomen deed ze, maar het was niet mijn lieve mama die terugkwam, het was een lege vrouw met holle ogen die leken op de holle ogen van mijn vader.

In de namiddag werden ik en m’n zusje gevraagd of we op de bank wouden gaan zitten. Mijn ouders keken elkaar aan, het was ironisch, echt. Het eerste wat door men gedachten schoot was: “zouden ze gaan scheiden?”. Ze kondigde aan dat ze gingen scheiden. Boom. Ik voelde me leeg. Mijn zusje begon te huilen, net zoals mijn papa. Ik snifte maar echt huilen heb ik niet gedaan. Mijn ma zat er echt gewoon hol bij. Het was geen zicht. Ze keek gewoon alsof ze het oké vond.

TIMESKIP:

Ik had net te horen gekregen dat mijn kamp van de jeugdbeweging niet door ging gaan door corona, dus gingen we met papa naar een mega speeltuin bij ons in de buurt (+/- 18 min fietsen). Na ongvr 23 min spelen gingen we terug naar de tafel waar onze drankjes stonden en was er een nieuwe vrouw bij papa aan tafel gaan zitten. Papa vertelde ons dat het K. was, een meisje dat hij kende van het middelbaar. Ze had 2 kinderen M&S waar we mee gingen spelen.

Blijkt dat papa en K. toen ze 16 waren al ’s hadden gekust op ’n fuif van hun middelbare school. Ze zijn nu 5 jaar samen.

2 reacties

Forum|alt.badge.img+3

Ik ken herken het heel erg. Ik heb zelf ook dat awkward moment mee gemaakt waarbij mijn ouders eerste nog gezegd hebben dat ze even ‘een pauze van elkaar moeten nemen, zodat papa kan kijken wat hij wil’.

Bij ons was het zo dat er altijd een beetje spanning in huis was. Tussen mijn beide ouders zat een behoorlijk leeftijdsverschil (12 jaren) en in het doen en laten waren ze ook behoorlijk verschillend. Mijn moeder was altijd erg beheerst en gecontroleerd en mijn vader in vergelijking tot haar natuurlijk al snel spontaan en super impulsief. Een wonder dat die twee ooit bij elkaar gekomen zijn, je kan het je nu überhaupt niet meer voorstellen.

Het hing bij ons dus ook al een tijdje in de lucht en toen ik twaalf was zijn we een keer op een zondag ochtend in November naar boven geroepen. Beide zaten op bed en mama zei dat papa ons iets vertellen moest. Moeders zat er verslagen bij, alsof ze gedwongen was tot deze nare situatie. Achteraf heb ik gehoord dat ze paar therapie etc. voor had gesteld maar mijn vader daar geen zin meer in had.
Het hoge woord kwam eruit en papa zei dat hij niet meer wist of hij nog wel genoeg gevoelens voor mama had. In eerste instantie zouden ze nog niet scheiden maar hij was tijd voor zich nodig om uit te vinden wat hij wil. Om dat te doen zou hij bij ons weg trekken in een andere woning. Die woning werd een vakantie huisje op een lege camping en zo verbrachten wij die winter ieder tweede weekend op die lege camping ergens in het bos.

Je raadt het al, ze zijn nooit meer samen gekomen. Bij mijn papa was er in die tijd ook een ‘oud collega’ die hij nog van vroeger kende. We hebben met haar kinderen gespeeld en daar ook gelogeerd. Achteraf vraag ik mij wel eens of er contact was terwijl hij nog met mijn moeder samen was.. maar op die vraag zal ik het antwoord wel nooit te weten komen.

Bij ons was het ook niet zo dat hij met deze vrouw happy bleef, er volgenden nogal wat andere vrouwen.  Die hebben ook erg veel geld gekost. Misschien wordt het met de huidige wat en kan hij nu ook rust vinden. 

Groetjes van een ander scheidingskind

Tover01
Forum|alt.badge.img+18
  • Ster
  • November 21, 2025

Hey, wat een  ontroerende verhalen en mooi hoe jullie het delen en beschrijven! Ik heb geen mooie woorden om het beter te maken maar wel een virtuele 🫂 Bedankt dat jullie dit vertellen! 😘 Liefs, Tover xxx