Vraag

Geloof kiezen

  • 3 April 2019
  • 6 reacties
  • 197 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hallo ik ben 14 jaar oud en mijn moeder is Nederlands en mijn vader is Marokkaans en ze vragen mij nu of ik moslim wil worden maar ik weet het niet heeft iemand misschien advies?

6 reacties

hey,

wij kunnen het moeilijk bepalen omdat het een gedachtegang is van iemand.
wat jij jezelf moet afvragen is of:
jij in God geloofd
je geloofd wat er in de Koran staat
je wilt doen wat de Koran zegt dat je moet doen
Hey!

Je bent aan het twijfelen tussen twee geloven omdat je vader en moeder elk een ander geloof hebben. Zij willen nu dat je hier een keuze in maakt.
Je zegt dat je het niet zo goed weet.

Willen ze persé dat je nu al die keuze maakt of vroegen ze zich het gewoon af?
Het lijkt mij niet noodzakelijk om nu te moeten kiezen. Geloof is een proces waarvan je geleidelijk aan komt te weten als je gelooft en zo ja waarin.
Het is geen goed idee om dat te forceren, geloven in iets is in je hoofd en daar kan niemand het echt van forceren, als dat wel gedaan wordt zou het dus toch niet oprecht zijn. Er zijn zoveel mensen die zich op latere leeftijd bekeren (van atheïst naar ene bepaald geloof, van een bepaald geloof naar atheïst of van het ene geloof naar het andere) dus je hoeft die keuze echt nu nog niet te maken.

Als je dat toch wil raad ik je aan eens de heilige boeken van verschillende geloven te lezen en eens te praten met mensen die bewust voor dat geloof hebben gekozen of bewust atheïst zijn. Je kunt hen vragen hoe een bepaalde levensvisie voor hen is.

Als je een keuze maakt kun je uiteraard nog steeds veranderen, maar maak best geen overhaaste beslissingen en doe gewoon iets wanneer je er klaar voor bent.

Groetjes
Lot
oke bedankt voor de informatie
Je bent pas 14 en je hebt nog je hele leven om een godsdienst te kiezen of geen. Als je er een langere tijd over na wilt denken kan dat zeker. Zorg alleen dat je niet gaat piekeren want dan val je moeilijk in slaap. Is het ook mogelijk om moslim is een keer te proberen en als het je je bevalt kun je blijven, anders ga je weg.

Of ben je met je leven gehecht aan zo'n geloof?

anders zal ik het uitproberen. Van proberen kan je leren.

Veel geluk nog!
hey,
ik zou gewoon doen waar je je het pretigste bij voelt en niet wat je ouders willen. je bent nog jong en hebt nog een heel leven voor je. nog tijd genoeg dus om een keuze te maken
ok bedankt

Reageer