geestelijk ,fydieke mishandeling door ouders

  • 13 May 2021
  • 2 reacties
  • 62 Bekeken

Badge

He, 

ik wil dus iets weten voor een spreekbeurt. Vanaf wanneer vinden jullie dat iets geestelijke mishandeling is door ouders?

wat vinden jullie dat fysieke mishandeling is, door ouders?

wanneer is iets slaan en wanneer is iets een tik.

wanneer wordt iets zo vaak gezegd dat het zo kleinerend is dat het valt onder mishandeling?

wat is jullie ervaring met mishandeling?


2 reacties

Badge

-onnodige quotes verwijderd-

En hoe kan e het herkennen aan een kind dat die geestelijk mishandeld wordt?

en hoe fysiek?

Badge

Hoi,

Ik ben zeker geen expert op dit gebied ofzo, dus ik denk dat je voor je spreekbeurt beter het internet kan gebruiken. Ik heb zelf wel ervaring gehad met mishandeling, dus misschien heb je er toch wat aan:

Vanaf wanneer vinden jullie dat iets geestelijke mishandeling is door ouders?

Ik denk dat je kan spreken van geestelijke mishandeling wanneer een ouder door middel van woorden en houding een kind afwijst en mishandelt. Dus bijvoorbeeld uitschelden en bedreigen, maar ook het kind niet de liefde geven die het nodig heeft.

wat vinden jullie dat fysieke mishandeling is, door ouders?

Fysieke mishandeling is wanneer een ouder lichamelijk geweld gebruikt tegen een kind. 

wanneer is iets slaan en wanneer is iets een tik.

Dat is moeilijk met woorden uit te leggen. Een tik is denk ik gewoon corrigerend bedoeld en veroorzaakt geen tot weinig pijn van korte duur. Slaan gaat verder dan dat.

wanneer wordt iets zo vaak gezegd dat het zo kleinerend is dat het valt onder mishandeling?

Ik weet niet of iets per se vaak gezegd hoeft te worden om kleinerend te zijn. Sommige dingen kunnen heel pijnlijk zijn, ook als het maar één keer is gezegd. Al spreek je niet gelijk van mishandeling als je ouders je één keer hebben uitgescholden. Bij mishandeling gebeurt dit regelmatig.

wat is jullie ervaring met mishandeling?

Ik ben zelf toen ik klein was zowel fysiek als emotioneel mishandeld. Fysiek uitte het zich vooral in slaan. Emotioneel uitte zich in dagelijks heel hard schreeuwen en uitschelden en niet genoeg liefde geven. Ik at bijvoorbeeld 's avonds altijd alleen en er werd niet veel positieve aandacht gegeven.

En hoe kan je het herkennen aan een kind dat die geestelijk mishandeld wordt?

Je kan dit heel moeilijk zeggen. Ik zou voorop stellen dat iedereen een moeilijke thuissituatie kan hebben en iedereen daar anders mee dealt. Dus ook kinderen die niet aan deze kenmerken voldoen, kunnen slachtoffer zijn. Toch zijn er bepaalde kenmerken die zouden kunnen wijzen op geestelijke mishandeling. Dit hoeft dus niet en een kind wordt niet gelijk mishandeld als het aan een van deze punten voldoet:

Het kind is onzeker en/of heeft een negatief zelfbeeld en is teruggetrokken. Soms zijn er sociale problemen, omdat het kind anderen niet vertrouwt en daardoor moeilijker gesprekken aangaat. Maar sommige kinderen zijn juist heel aanwezig (vaak negatief) en/of schelden of kleineren anderen.

en hoe fysiek?

Veel kinderen die fysiek worden mishandeld, worden ook emotioneel mishandeld, dus de hierboven genoemde punten horen hier ook bij. Verder kan je bij fysieke mishandeling letten op (veel) blauwe plekken, (brand)wonden en ander letsel.

Ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen.

Reageer