Geen privéleven

  • 10 March 2020
  • 2 reacties
  • 98 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Heyy allemaal!

Ik ben een 18 jarige jongen die redelijk vaak ruzie heeft met z'n ouders. Ik heb het gevoel alsof ze te beschermend zijn en dat ik daardoor geen privéleven meer heb. Helemaal nu heb ik het gevoel alsof ik in een hoekje gedrukt wordt.

Ik heb al een tijdje het gevoel dat ik geen privéleven heb. Dit komt vooral door m'n moeder die volgens mij veels te veel beschermend en controlfreak is. Waar mijn vrienden tegen hun ouders kunnen zeggen dat ze naar een vriend gaan om daar met de groep wat te eten, drinken, spellen spelen en te slapen om de volgende dag terug te komen is dat geen probleem. In mijn geval moet ik bijna een compleet verslag schrijven over wie daar gaan zijn, wanneer ik thuis kom etc. 

Nou heb ik een tijdje geleden een afspraak gemaakt met een dame (wel boven mijn leeftijd) om m'n maagdelijkheid te verliezen. We hebben al veel dingen besproken en ik voel me oprecht veilig, gehoord en gerespecteerd als ik tegen haar praat. Echter kan ik niet zomaar naar m'n ouder stappen om te zeggen dat ik naar een andere stad ga (1 uur met bus) om te slapen met een leuke MILF. Dan weet ik zeker dat ik het zonlicht nooit meer zal zien. Ik heb dus verteld dat ik een leuke meid van mijn leeftijd heb ontmoet via internet waar het wel mee klikte. Gelijk begon het overdreven verhoor van m'n moeder : “Waar woont ze, hoe oud is ze, waar gaat ze naar school, wat is haar volledige naam, waar hebben jullie elkaar leren kennen en wat zijn jouw plannen met haar en vice versa.” Toen ik vertelde dat we elkaar al wel een keer eerder hebben gezien en wat hebben gedronken na school werd er gelijk verteld :”Waarom heb ik dan geen bankafschrift gezien?” Ze controleert dus mijn hele leven. M'n sociale leven met vrienden staat hierdoor ook onder druk. 

De afspraak met de dame waar ik heen zou gaan staat nog wel echter is mij verboden om “Bij mijn vriendin te blijven slapen omdat er dan dingen kunnen gebeuren waarvan je later spijt krijgt”. 

Ik voel me door dit gedrag van mijn ouders echt compleet in een hoekje gedrukt en heb gewoonweg geen privéleven meer. Kan nooit wat doen zonder dat m'n ouders er alles van willen weten. Ik zou ook gewoon een keertje ergens heen willen gaan zonder een compleet verslag uit te brengen zonder te liegen. Want het liefst ben ik gewoon eerlijk tegen ze, maar sommige dingen hoeven ze gewoon niet te weten.

Als iemand eenzelfde ervaring heeft of tips om ermee om te gaan, ik hoor het graag!


2 reacties

Heyy, erg vervelend! Ik vind soms ook dat mijn ouders veel met me bemoeien, maar niet zo erg als bij jou. Heb je het er al met ze over gehad? Misschien kan je vertellen dat je het vervelend vind en dat ze zich echt niet overal zorgen over hoeven te maken. Je kan ook oplossingen bedenken. Bijvoorbeeld, dat als je naar een feest gaat je je moeder via een berichtje kan laten weten wanneer het goed of slecht gaat. 

Ik hoop at je hier wat aan hebt. Sorry als de tips niet heel erg goed zijn, maar ik heb er niet veel ervaring mee! Succes nog! Liefs, Naira193 :heart:

Reputatie 3
Badge +2

Vervelend om te horen! Als eerste zou ik zeggen: je bent 18 dus waarom mogen je ouders zich nog zo veel met je bemoeien! Je bent volwassen en mag zelf keuzes maken want het is JOUW leven. Ouders zouden niet zo veel moeten beslissen over hun volwassen kind en gewoon volledig achter je staan. Ik zou met je ouders gaan praten en zeggen dat je wel al 18 bent en volwassen en dat het JOUW leven is. Als je je echt niet fijn voelt is er altijd nog een optie om professionele hulp in te schakelen maar ik weet jou situatie natuurlijk niet precies. Ik zou zeggen: doe eens een keertje iets zonder dat je het verteld en kijk hoe dat af loopt. Je moeder mag trouwens ook niet zomaar om al jou persoonlijke ruimte vragen en dat moet je haar en je vader maar eens heel duidelijk maken! 

Ik ben zelf 13 en ik heb een oudere zus van 18 en die had echt hetzelfde over dat controlefreak gedeelte. Zij heeft heel veel gepraat met heel veel mensen en met mij en mijn ouders en ik heb haar veel kunnen helpen door haar te dekken en ook zelf met m’n ouders te gaan praten. Praten lost veel op en je kan altijd nog naar de ECHTE kindertelefoon gaan en ik denk dat je daar ook wel verder mee komt. 

De oorzaak kan natuurlijk zijn dat je ouders nog niet zo zijn gewent aan dat jij al zo volwassen bent geworden en dat ze er voor willen zorgen dat je niks overkomt. Het kost heel veel tijd voor ouders om te realiseren hoe groot hun kinderen al weer zijn geworden, en dat kan best lastig zijn. Vraag maar een keertje aan je ouders waarom ze eigenlijk zo veel van je willen weten en waarschijnlijk gaan ze een reden bedenken omdat ze het zelf ook niet zo goed weten. 

Dit is allemaal vanuit mijn perspectief maar hoop dat je hier toch iets aan hebt!:two_hearts:

XXX

Reageer