Vraag

Geadopteerd broertje

  • 26 October 2018
  • 5 reacties
  • 299 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Heyy

Mijn broertje(8 jaar) is geadopteerd uit Kenia. Ik kan ook geen ander broertje voorstellen maar ik zit met iets dwars. Tijdens het avondeten hadden we het over de volgende dag en hij wou liever niet dat we naar vrienden van ons gingen omdat hij een van die kinderen niet zo leuk vind. Ik zei zo tegen hem dat hij er niet zoveel van moet aan trekken en misschien niet zo stoer moest doen, en toen werd hij boos. Toen was mijn emmertje vol en moest huilen. Mijn moeder ging naar hem toe , mijn vader was tegen mijn aan het praten maar op de manier hoe zat mijn moeder niet lekker. Zij werd weer boos op mijn vader dus ik kreeg allen maar meer het gevoel dat ik alles had verpest.
Ik heb het er al over gehad met mijn moeder.
Doe ik het nou fout of heeft het dan toch met de adoptie te maken?
Heeft iemand tips?

Liets Ananas7

5 reacties

Hoi

Tussen broers en zussen ontstaat er al eens ruzie. Hoe ik het lees, hebben jullie er al goed over gepraat. Ik denk niet dat jij moet denken dat je iets fout gedaan hebt. In elk gezin ontstaat er wel eens ruzie, en vaak ligt de oorzaak niet bij één persoon, maar bij de situatie.

Je hebt er goed aan gedaan er met je moeder over te praten. Heeft dat gesprek antwoord kunnen bieden op vragen waar je mee zit? Zo niet, kan je gerust nog eens met je moeder, of met een ander gezinslid, praten.

Groetjes
Kenshin
Je vroeg iets normaals. Wat hem daar boos om maakten is denk ik dat je zij dat hij niet stoer moest doen. Ik kan ergens snappen dat een jongen dat niet wil hooren maar dat is wel een normaal iets om over te praaten als gezin.

Jammer dat daardoor je heele gezin eigelijk dubbel komt te liggen. Dat is niet jou schuld jij wou dat niet en kon dat niet voorspellen👍🏻

Goed dat je er over praat met je moeder.

Waarschijnlijk vind je broertje het alemaal gewoon wat lastig om open te praaten overal over.

Of het door de adoptie komt.... Denk 't niet (licht ene beetje aan hoe oud hij toen was en hoe hij dat heeft ervaren.

Ik zou je niet te veel zorgen maaken broers en zussen (zoizo famielie) hebben wel vaker van die kleine dingen die ontploffen

Xx👍🏻❤️
Tnhx toen ik dit las kreeg ik een lach op mijn gezicht😚
waarschijn lijk onstaat de ruzie omdat je ouders weten dat het niet je echten broertje is maar adopting en dus beschermen ze hem meer

teminsten dat is bij ons zo ik heb namelijk een lief pleegbroertje
waarschijn lijk onstaat de ruzie omdat je ouders weten dat het niet je echten broertje is maar adopting en dus beschermen ze hem meer

Met deze reactie ben ik het niet eens. Een adoptiebroertje-zusje is biologisch niet verwant, maar wel een andere manier van echte (wat bij pleegbroertjes-en zusjes anders is dan bij adoptie)broer of zus.
Iemand die geadopteerd is kan het met bepaalde dingen moeilijker hebben vanwege zijn/haar verleden waar uiteraard aandacht aan gegeven wordt, maar dat wil niet zeggen dat ouders hem/haar anders gaan behandelen dan biologische kinderen.

@Ananas7 , dit betreft inderdaad een perfect normale ruzie zoals die heel vaak in gezinnen voorkomen.
Ik snap dat dit niet leuk is en je hebt er heel goed aangedaan om dit met jullie ouders te bespreken!

Wat bij jou nu niet het geval was, maar ik wel graag wilde vertellen, is dat er in ruzies vaak naar 'pijnpunten' wordt gezocht, dingen waarmee iemand denkt de andere te kwetsen, maar die het helemaal niet menen omdat het in een ruzie gezegd wordt.
Het gebeurt dus bv. dat iemand geadopteerd in een ruzie dingen zegt als 'ik wou dat ik bij een andere mama/zus/… woonde' , en dit lijkt dus heel erg door de adoptie te komen, maar eigenlijk is dit iets wat ook heel wat niet-geadopteerde kinderen wel eens in een ruzie thuis hebben gezegd.

Nou ja, wou dit even toevoegen, ik ben ervaringsdeskundige in het hebben van een adoptiebroertje-en zusje en wil misverstanden hierrond graag de wereld uithelpen😉

Groetjes
Lot

Reageer