Skip to main content

Fietshelm dragen

• February 16, 2026
  • 7 reacties
  • 113 Bekeken

Forum|alt.badge.img

mijn ouder wil dat ik een fietshelm aan doe 

maar ik fiets al heel lang zonder helm 

hoe fietsen jullie ?

7 reacties

Diana
Forum|alt.badge.img+13
  • Vaste gast
  • February 16, 2026

Zonder.  Er is niet zo veel verkeer bij ons in het dorp of in het stadje waar ik school loop en sport, dus het risico is klein. 

In een grote stad zou ik misschien wel een helm dragen.  Als ik in Praag op vakantie ben bij mijn familie en daar fiets, draag ik altijd een helm: de automobilisten zijn het niet gewend om rekening te houden met fietsers en ik heb daar al een paar bijna-doodervaringen gehad.  Maar onlangs fietste ik in Parijs en alles was daar zo duidelijk en veilig dat een helm onnodig was.  In Amsterdam zet ik er wel altijd eentje op: met al die gekke en dronken toeristen die daar rondzwalpen, weet je maar nooit.

Forum|alt.badge.img
  • Net nieuw
  • February 16, 2026

Ik fiets zelf zonder helm. Ik vind het ook onnodig als je gewoon voorzichtig bent op de fiets. 

Als je op onrustige wegen of in drukke gebieden fietst, kan het misschien zo zijn dat een helm wel handig zou zijn.

Yusa
Forum|alt.badge.img+14
  • Vaste gast
  • February 16, 2026

Ik heb er geen op, maar ik fiets ook heel weinig. En mijn ouders helpen met altijd met op het verkeer letten, dat is veel te druk voor mij om allemaal in de gaten te houden. 

Liefs Yusa 😘

Tover01
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • February 16, 2026

Hey! Ik draag in mijn stad geen helm nog. Maar met trails fietsen in het bos of langs de rivier wel. Haha ​@Diana  dat snap ik zeker. In Praha (en ook Liberec)  is de fiets cultuur opkomend maar niet ingebakken xD.  Ik denk trouwens dat helm op de fiets wel een keer verplicht wordt in Nederland. Zeker op fatbike en e-bike.

Liefs, Tover xxx

Forum|alt.badge.img+3
  • Praat goed mee
  • February 16, 2026

Ik fiets en schaats met helm en zou verplicht moeten worden  dan is het niet meer stom en het kan veel ellende en kosten voorkomen

Lupus
Forum|alt.badge.img+21
  • Ster
  • February 20, 2026

Hoi hoi, zelf draag ik eigenlijk nooit een fietshelm. Geen idee eens hoe ze op moeten ;). Maar bij mij is het ook redelijk rustig. Als het heel druk is snap ik het wel als je het doet

Groetjes Lupus

Linax
Forum|alt.badge.img+1
  • Praat goed mee
  • February 21, 2026

mijn ouder wil dat ik een fietshelm aan doe 

maar ik fiets al heel lang zonder helm 

hoe fietsen jullie ?

Hee!

Ik draag eigenlijk nooit een helm, maar ik kom met de fiets ook bijna nooit uit mijn woonplaats, als je in een drukke stad woont zoals Amsterdam wat ​@Diana al zei, zou ik wel een helm opzetten, ja. 

Ik denk dat als het verkeer goed is geregeld bij jou in de buurt, dat het dan niet echt nodig is.

Groetjess