Skip to main content

familie

Forum|alt.badge.img

Hey, ik voel me thuis niet altijd mezelf.

Ik heb een broertje en het voelt alsof hij altijd de favoriet is.  bijvoorbeeld toen we, eerst ik en pas later mijn broertje want hij is jonger, een telefoon kregen was het een oudere een iPhone 7. Toen ik een nieuwe telefoon ging kopen hadden we afgesproken dat ik de ene helft zou betalen en mijn ouders de andere. Nu mijn broertje een nieuwe wil, betaalt hij de helft en mijn ouders de helft maar mijn ouders kopen ook een simkaart voor hem zodat hi meteen een telefoonnummer enzo heeft. Ik vind dat oneerlijk. En als je nu denkt,  ja dat is maar een dingetje, nee in alles reageren mijn ouders altijd fel op mij terwijl mijn broertje prc hetzelfde doet.  Ze besteedde veel meer aandacht aan hem, en prijzen hem vaak. Bijv. dat hij zo goed is in muziek spelen en dat hij waarschijnlijk elk instrument zou kunnen spelen, even voor de duidelijkheid ik zit op zingen en treed ook soms op.  Ze zeggen wel dat ze trots zijn enzo maar soms voelt het niet echt zo. Ik huil mezelf heel vaak in slaap en het voelt alsof ik thuis maar ook op school een masker draag, een blij masker. Terwijl ik van binnen me slecht voel.  En ik wil met ze over al mijn problemen praten en dat ze mee denken aan oplosiingen.  Maar ze zien alleen maar mijn masker en niet hoe slecht ik me voel. Dit wou ik ff kwijt en ik hoop dat iemand advies kan geven. (oh en meestal als ik wil praten met ze over iets, zijn ze druk of voelt het gwn niet alsof ze me zouden begrijpen. En het voelt alsof ik ze alleen maar van last ben als ik iets wil zeggen of mijn problemen wil vertellen want ze hebben ook hun eigen problemen. En meestal heb ik savonds de meeste huilmomenten en voel ik me het slechts, en dat is niet omdat ik moe ben. Maar als ik avonds na mijn bedtijd nog naar beneden ga, krijg ik straf, dus dat werkt ook niet.)

7 reacties

Forum|alt.badge.img+3
  • Praat goed mee
  • 195 reacties
  • 10 maart 2025

Dat gevoel heeft iedereen toch wel eens?

Forum|alt.badge.img
  • Topic-opener
  • Net nieuw
  • 7 reacties
  • 11 maart 2025

Ja dat denk ik ook, maar het is altijd en constant niet eens maar echt de hele tijd

lunatjeee.xoxo
Forum|alt.badge.img+2

Hey hey!

Hé, ik snap echt hoe je je voelt. Het is super pijnlijk als je het gevoel hebt dat je broertje altijd de favoriet is en je ouders je niet helemaal zien. Het lijkt alsof je zoveel doet en zoveel voor hen probeert te zijn, maar het voelt alsof ze je niet genoeg waarderen of zelfs niet doorhebben hoe jij je van binnen voelt.

Het is ook moeilijk als je jezelf anders moet voordoen dan je bent, en het voelt alsof je een masker draagt. Het klinkt alsof je zoveel van jezelf wegstopt en niet kunt praten met je ouders, wat het alleen maar zwaarder maakt. Je verdient echt de kans om gehoord te worden en om je gevoelens te delen zonder dat je het gevoel hebt dat je hen tot last bent.

Misschien kun je proberen om op een rustig moment, wanneer je ouders niet zo druk zijn, gewoon heel eerlijk te zijn. Zeg dat je het gevoel hebt dat ze niet altijd zien hoe jij je voelt, en dat je ook behoefte hebt aan hun aandacht en steun. Ook al lijkt het misschien moeilijk, het is belangrijk dat ze weten dat jij je niet goed voelt, want alleen dan kunnen ze echt begrijpen wat er speelt. Het is niet dat je hen lastig valt, je hebt gewoon recht om gehoord te worden.

En als praten echt niet werkt, probeer dan voor jezelf een uitlaatklep te vinden, of dat nu iets creatiefs is, of iemand vinden waar je wel je hart bij kunt luchten. Je gevoelens zijn belangrijk en verdienen ruimte. Als je het gevoel hebt dat je 's avonds meer met jezelf zit, is dat ook een teken dat je jezelf die ruimte misschien meer moet geven om je emoties te voelen en niet alles weg te stoppen.

Je doet echt je best, en dat verdient erkenning. Je verdient het om jezelf te zijn, zonder dat je het gevoel hebt dat je een masker op moet zetten. Het is oké om hulp te vragen, ook al is dat soms moeilijk. Je hoeft je niet alleen te voelen in deze situatie.

Groetjess!

Forum|alt.badge.img
  • Topic-opener
  • Net nieuw
  • 7 reacties
  • 12 maart 2025

Hey, heel erg bedankt voor je bericht, ik vole me al een stuk beter hierdoor. Ik ga het proberen!

nieuwschierig_aapje
Forum|alt.badge.img+4

Ik denk dat alles door ​@lunatjeee.xoxo is genoemd. Hele mooie reactie, iets waar we allemaal nog wat aan hebben

lunatjeee.xoxo
Forum|alt.badge.img+2

Heel graag gedaan!

Forum|alt.badge.img+3
  • Praat goed mee
  • 195 reacties
  • 13 maart 2025

Succes

Reageer

Cookiestatement

We gebruiken cookies om je bezoekerservaring te verbeteren en om analyses te kunnen maken van het forum. Ga je akkoord, of ga je door naar het forum, dan ga je akkoord met ons cookiebeleid.

Cookie instellingen