Skip to main content

Hey!

Ik ben een meisje van bijna 13 en heb best vaak problemen met mijn ouders omdat ze te streng zijn. Hier ff een paar dingen waarover:

1. Haar verven: Mijn ouders vinden het enorm 'raar' als ik zeg dat ik mijn haar wil verven. Wat ik zelf niet snap.

2. Kledingstijl: Ik hou van zwarte kleren, opzich niet heel raar. Maar mijn moeder vindt het alleen maar depri, emo of dat soort dingen. Ik vind het behoorlijk irritant. Ik ben bi en hou meer van jongens kleren, mijn moeder wordt dan ook boos als ik geen 'meisjes-achtige' kleren draag.

3. Internet: Ik mag niet met vreemden op het internet chatten of wat dan ook. Als ik het doe dan heb ik gelijk zware problemen met ze. Ik word dan 'kut hoer' 'mongool' en dat soort dingen genoemd. Ben 1 jaar geleden betrapt op chatten; werd midden in de nacht wakker gemaakt en uitgescholden. Ook moet ik voor ALLES een reden hebben: "Waarom heb je zo'n rare achtergrond?" "Waarom heb je die profielfoto?" Het is behoorlijk irritant.

4. Buiten zijn: Ik mag altijd maar tot half 4 buiten zijn. Ben ik later? Gelijk straf.

en zo zijn er nog meer dingen. Ik probeer er met ze over te praten maar dan is het gelijk: "IK GA GEEN DISCUSSIE MET JOU AAN. GA NAAR JE KAMER KUT KIND." Ik vroeg ook waarom ze zo doen, maar die vraag word gewoon genegeerd.

iemand een idee hoe ik ervoor kan zorgen dat ik meer mag?

Groetjes xx

Heyy

Dat van internet kan ik op zich wel snappen. Ze willen je gewoon beschermen tegen de vreemden op het internet, wat relatief normaal is!

In welke kleur zou je je haar verven als me mocht? Als het bruin of blond is kan ik er volledig inkomen, maar als het blauw of paars is snap ik wel dat ze het een beetje raar vinden.

Voor derest, geen idee, sorry.

Groetjs

Hoi Bellenox,

Ik heb even op die paar dingen gereageerd:

1. Vinden ze het alleen raar? Of mag je het gewoon niet? Als je je haar verft zou ik een natuurlijke haarkleur (blond, bruin, zwart, oranje) of een randje doen, dus niet meteen al je haren neon roze. Zelf zou ik mijn haar niet verven, je haar gaat er kapot van, en ik vind het ook niet perse mooi.
  2. Iedereen heeft zijn eigen smaak, ik draag ook vaak donkerblauwe en zwarte kleren maar dan meestal met iets vrolijks erbij, dat kan jij ook doen, bijvoorbeeld een gekleurde haarband of pet, een vrolijk vestje of een riem. Je moeder kan niks aan je smaak veranderen, dus daar moet ze dan maar mee leven en boos worden heeft geen zin.
  3. Dit snap ik wel, de enige vreemden waar ik via internet mee mag praten zijn jullie, bij de kindertelefoon. Zoals Kaas123 al zei, ze willen je gewoon beschermen. En je kan ook met je vrienden chatten toch? En dat van voor alles een rede hebben, geef gewoon een simpel antwoord, bijv: omdat ik het mooi vindt. Verder kan je ook een vraag terug stellen: en waarom heb jij die profielfoto? En jou achtergrond dan? (probeer het wel vriendelijk te houden, anders heb je zo weer ruzie).
  4. Dit is wel heel vroeg, vraag gewoon of je een uurtje langer mag, en als dat niet mag, ga dan wat eerder naar buiten en kom een halfuur van tevoren weer naar huis dan ben je sowieso op tijd.

Verder heb ik nog een vraag, noemen ze je echt kut kind of interpreteer je het zo? Zoals ik het nu lees lijkt het alsof je ouders om alles boos worden, je uitschelden, je naar je kamer sturen en je straf geven.

Probeer er eens rustig over te praten, als jullie bijvoorbeeld met z’n drietjes aan tafel zitten, en zorg dan dat ze zich niet aangevallen hoeven te voelen. Dus spreek vanuit de ik-vorm: Ik vind dat… En nu dacht ik… Ik denk dat ik al oud genoeg ben om… (← een paar voorbeelden). En je moet echt zorgen dat je toon goed blijft  anders kunnen ze je verkeerd begrijpen en dan worden ze weer boos op je.

Ik hoop dat je hier wat aan had, succes.

Groetjes Paardebloem

Reageer