Skip to main content

Hallo en dankjewel voor het lezen!

Ik stel mezelf eerst even voor. Ik ben Elisabeth en ik ben 18 jaar. Ik doe de pabo nu voor het eerste jaar, maar daar is het eerste probleem al. Nee ik ga niet stoppen, maar ik merk dat ik de theorie achter pedagogiek veel leuker en interessanter vind dan voor de klas staan. Ik ben een gevoelsmens en vang veel prikkels op. Ik denk dat daadwerkelijk lesgeven niet iets voor mij is als permanente baan, maar manager, directrice, adviseur, onderwijskundige, etc. Voor mij erg leuk lijkt en vol te houden is voor mij. Ik ben gewoon niet voor juf in de wieg gelegd. Mijn vader kan goed omgaan met dat ik dit voel. Ik wil mijn propedeuse proberen te halen en aan de universiteit pedagogiek gaan studeren. Mijn moeder is echter erg verdrietig, omdat ze mij als juf zag. Dan komt er ook nog eens bij ( en dit weet ik zeker ) dat ik na mijn studie ( ik wil eerst een diploma ) naar Noorwegen ga verhuizen. Er zijn veel redenen, maar dan word dit te lang. Ik ken daar al een familie die mij beschouwen als familie en ik zal dus eerst een paar keer bij hun verblijven als vakantie om te zien hoe ik mij erbij voel. Ook wanneer ik daadwerkelijk verhuis mag ik bij hun blijven tot ik en hun dochter een eigen huis hebben gevonden en ik goed ge’settled’ ben. Zij zullen mij daarbij helpen. Natuurlijk viel deze informatie gisteren als een bom bij mijn ouders. Dat begrijp ik trouwens volkomen, maar mijn vader gaat er makkelijker mee om dan mijn moeder. Mijn vader steunt mij wel, natuurlijk laat hij mij nadenken, maar dat waardeer ik ook. Het is een grote stap. Mijn moeder denkt echter dat alles haar schuld is en dat ik haar ga vervangen. Dit is niet waar en heb ik haar vele malen verteld, maar ze blijft mij zeggen ‘ Je wilt dit niet echt, het is maar een fase ‘ en ‘ stop dromen, in sommige dingen ben je echt nog een kind ‘ en ik snap haar punt wel, voor hun is dit ineens echt iets, maar voor mij is dit al van kleins af aan gevoel dat ik niet kan negeren. Ik voel me daar thuis.

Nu heb ik geen idee hoe ik hun gerust kan stellen en hoe ik nu met mijn studie om moet gaan, want ik haat ergens mee stoppen en het geld dat ik erin heb gestopt te verliezen. Heeft iemand tips om de propedeuse te halen? Want die studie lijkt mij echt heel tof.

groetjes!

Geen reactie

Reageer