Elke dag ruzie met mijn vader


Reputatie 1
Badge +1
Hey,
Ik heb elke dag ruzie met mijn vader. Hij schreeuwt en loopt de hele tijd te zeuren. Maar de ruzie's komen vooral doordat hij denkt dat hij een 10 en ik een 1 ben. Dan gooit hij wat op de grond, ruimt hij het niet op. Laat ik wat vallen en is het niet binnen 1 seconde opgeruimd wordt hij boos. Hij mag schelden, ook tegen mij, maar als ik scheld is het meteen dat ik mijn grote bek moet houden. En hier kan ik er nog zo'n 10 van opnoemen die wekelijks gebeuren. Ik word er helemaal gek van en hoop al heel lang dat mijn ouders gaan scheiden zodat ik alleen bij mijn moeder hoef te wonen.

10 reacties

Hey Just_a_person

Je hebt dagelijks ruzie met je vader, en hebt het gevoel dat hij je onrechtvaardig behandelt. Je vader heeft commentaar op je gedrag, maar houdt zich zelf niet aan de eisen die hij stelt.

Niet ok dat je vader inconsequent is. Als hij van jou vraagt om je spullen meteen op te ruimen, zou hij hetzelfde moeten doen. Ook vind ik het naar hoe je vader tegen je scheldt. Komt je moeder weleens tussen in zo'n meningsverschil?

Je zou wensen dat je ouders scheiden, zodat je bij je moeder kan gaan wonen. Weet je hoe je moeder zich voelt bij de situatie thuis? Ik kan me voorstellen dat zij het geschreeuw ook niet fijn vindt. Kan je bij haar terecht voor steun? Wie weet kan zij met je vader praten.

Groetjes
Kenshin
Reputatie 1
Badge +1
Beste Kenshin,

Nee. Als ik er met mijn moeder over praat geeft ze altijd mijn vader gelijk en gaat excuses enzo verzinnen. Ik heb het wel geprobeerd, maar mijn moeder vindt dat er gewoon een verschil is tussen ouders en kinderen.
Je hebt al met je moeder gepraat, maar die lijkt jouw kant van het verhaal niet te begrijpen. Ze lijkt het verschil in gedrag gerechtvaardigd te vinden.

Zou je de situatie thuis kunnen bespreken met een familielid?

Gr. Kenshin
Reputatie 1
Badge +1
Nope. Heb alleen een broer en die interesseert zich in niemand. Puberteit....
Je lijkt niet meteen iemand te kunnen bedenken die met je vader zou kunnen praten. Je broer is er wel, maar die geeft geen blijk van interesse.

Zou je je thuissituatie graag eens bespreken met de KinderTelefoon? Je kan ze anoniem contacteren, zodat jullie samen op zoek kunnen naar een oplossing.

Gr. Kenshin
Reputatie 1
Badge +1
Hey,
Ja, maar dat is de reden dat ik op dit forum zit. Ik heb gisteren geen ruzie gehad, maat heb hem dan ook niet echt gezien. Ik vind het daarom ook zo lastig. Want zijn we een weekendje weg is hij de beste pappa ooit, maar er zijn ook momenten (en daar schama ik me heel erg voor) dat ik hoop dat hij een ongeluk krijgt. Zodat ik geen last van hem heb.
Je vader kan hevig uit de hoek komen, maar gedraagt zich op bepaalde momenten als een lieve ouder. Da's inderdaad verwarrend. Op momenten dat de sfeer goed zit is het zeker ok om daarvan te genieten, maar de goede momenten bieden je vader geen excuus voor het boze gedrag dat hij regelmatig laat zien.

Het lijkt me vrij normaal om te wensen dat je geen geruzie meer aan hoefde te horen. Deze wens kan zich uiten in gedachten zoals degene waarin je vader een ongeluk krijgt. Je hoeft uit deze gedachten niet te concluderen dat jij een gruwelijke geest hebt, maar wel dat er wat aan de huidige situatie moet veranderen.

Zou je op een moment dat je vader in een goede bui is, met hem kunnen bespreken dat de ruzies tussen jullie je hard raken?

Gr. Kenshin
Reputatie 1
Badge +1
Ik vind dat best moeilijk omdat ik het dan ene soort van wil vergeten, en weet dta als ik daarover begin de goede bui meteen over is. Dan zegt hij meteen weet dat ik mijn grote waffel dicht moet houden.
Tijdens een fijn moment heb je de neiging om het geruzie te vergeten, en vrees je dat de stemming spoedig zou omslaan. Het lijkt me best normaal dat je hierdoor een gesprek moeilijk vindt.

Misschien is het een optie om tijdens een ruzie, op een andere manier te reageren. Dat je je eigen standpunt graag verdedigt is normaal, maar soms is het verstandig om de ruimte waar de spanning zich bevindt, even te verlaten. Later, wanneer de nare sfeer gaan liggen is, kan je het meningsverschil ter sprake brengen.

Wel blijf ik het naar vinden hoe je vader bijvoorbeeld boos wordt als je je spullen niet meteen opruimt. Zo'n situaties lijken me zeer frustrerend.

Gr. Kenshin
heyy

ik had er zelf ook veel last van met mijn stiefvader,
ik zou er zelf over praten met je juf/meester.

of het klinkt heel raar (en ik snap dat het moeilijk is) eens een keer je vader proberen te begrijpen waarom.
ruim bijvoorbeeld eens een keertje de tafel af, of ruim eens een keertje de vaatwasser uit.

het is niet oké hoe je vader je uitscheld, meschien heeft je juf/meester een tip voor je.

en onthoud goed dat je vader wel van je houd (ookal lijkt dat niet zo)

Reageer