Hoii, mijn vader heeft last van depressie. Ik weet dat ik er niets aan kan doen, maar het is soms wel erg lastig. Hij ligt vaak op bed en komt niet met de rest van het gezin mee eten, wij moeten het eten boven brengen. En als hij wel mee eet dan moeten we stil zijn, anders wordt hij boos op je. Hij slaapt overdag vaak en heeft daardoor een ander ritme, en hij zit als hij wakker is bijna alleen maar op zijn tablet te gamen of youtube te kijken. Het zit me best wel in de weg en ik wilde het even kwijt. Misschien is er iemand anders die hetzelfde meemaakt? Hoe gaan jullie met zoiets om?
Hoi
Vervelend, ik snap je wel.
Weet je waarom je vader depressief is?
Staat hij open voor hulp (van jou of iemand anders)?
Ik heb niet hetzelfde meegemaakt, maar ik herken wel dingen die je zegt.Mijn vader kan ook boos worden op hele normale vragen.
Staat hij open voor hulp (van jou of iemand anders)?
Gelukkig heeft hij wel therapie. Van mij en mijn gezin trekt hij zich niets aan als we advies aan hem geven.
Ik hoop dat therapie helpt!
Als hij vanuit jou geen hulp accepteert, kan je het het beste los laten.Je kunt er nou eenmaal niet zoveel aan veranderen, en je voelt je er alleen maar slechter door.
Ik weet hoe moeilijk kan zijn, maar probeer het zoveel mogelijk los te laten en afleiding te zoeken.
Hey,
Ik heb zelf een depressie dus ik dacht misschien kan ik bepaalde dingen duidelijker maken, van dingen die voot mij helpen/niet helpen.
Mij helpt het wel als mensen vragen om mee te komen, bv naar buiten maar niet dwingen gewoon rustig vragen en als hij meekomt kan je bv zeggen van je moet niet meedoen als je bv een spelletje speelt maar als je wil mag het zeker.
Verder is het heel goed dat hij therapie aanneemt, zo'n gesprekken kunnen heel zwaar zijn dat is helemaal anders als gewoon afspreken met vrienden en een beetje kletsen, dus daarna zou ik hem gewoon even laten doen.
Goedbedoelde adviezen helpen vaak niet vind ik, ookal is dat goedbedoeld dat kan soms verkeerd overkomen omdat het denk ik ook moelijk te begrijpen is als je het zelf nooit hebt meegemaakt..
Weet dat dit niet jou schuld is en dat het echt terug beter gaat met hem na verloop van tijd!
Groetjes anoniem789
Reageer
Welkom
Nog geen account? Maak een account aan
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.