Skip to main content

hoi, ik ben 13 jaar en ik heb een broer van 15 jaar.

mijn broer (laten we hem L noemen) is nog niet zinnelijk. L kan in elk geval niet de signalen van de blaas herkennen zoals ze dat in reclames zeggen. s ’avonds draagt L een plaswekker en hij heeft heel lang luiers gedragen. L is met die plaswekker rond januari/november begonnen. officieel hoor je na 3 maand klaar te zijn. maar ik denk dat jullie allemaal wel weten dat tussen januari/november en augustus meer dan 3 maand zit. L gebruikte hem niet altijd en nam hem ook niet altijd mee. (L woont in een instelling). overdag gaat L ook niet naar de wc en L weigert om het in de bosjes tedoen (hij is zo’n ‘het lichaam is vies’ type). L zit ook op de wc omdat hij zijn piemel niet wil aanraken. maar omdat hij dus niet overal naar de wc kan doet L het vaak in zijn broek. opgegeven moment kreeg mijn moeder een vraag of wij wisten waar L maanverband weghad. ze hadden daar namelijk maandverband gevonden op zijn kamer. dus mijn moeder kwam naar mijn kamer met een koffer en de vraag of ik maandverband mis. ik miste niks maar mijn vader miste na een tijd wel wat mannen spul (ik heb geen idee wat hij miste maar hij miste wat). dat ging steeds maar door tot mijn moeder een paar dagen geleden mannen plas luiers vond op L zijn kamer hier (ze vond tena men broekjes). nu negeert mijn moeder mijn broer tot L verteld waar die broekjes wegkomen. omdat L liegt tegen mijn ouders is hij nu niet meer welkom bij mijn vader thuis. mijn vader was aan het schreeuwen tegen mijn broer en daar kan ik echt niet tegen. ik ben huilend naar buiten gegaan.

later heb ik ook geprobeerd om de waarheid uit L los te krijgen maar dat ging niet.

donderdag gaat hij terug naar de instelling. ik heb voor die tijd een oplossing nodig hoe ik de waarheid uit L krijg. als ik die niet krijg dan ga ik hem dus niet meer zien tot ze allemaal eindelijk hun trots opzij kunnen zetten en hem weer kunnen laten komen.

en heeft er iemand een oplossing hoe ik hiermee om kan gaan? ik ga echt helemaal kapot van binnen en ik denk aan weglopen om die ruzies te ontsnappen.

Ik zat te denken dat als hij gewoon zegt dat hij het heeft gepakt maar dan met vingercros. Zou dat werken?

Als iemand een beter idee heeft hoor ik het heel graag

Hoi, best een moeilijk probleem eigenlijk. Misschien kun je eens bellen of chatten met de Kindertelefoon? Zij kunnen echt met jou mee denken en sparren en hier kunnen we eig alleen wat suggesties doen. Ik zou je graag een super tip willen geven maar ik weet zo geen goeie 😊 sorry daarvoor. Misschien kun je bij hun eens goed samen over een oplossing denken. Ik hoop dat het je lukt! Succes! 

Groetjes liefs Tartan X 

ik had al gepraat met de kt. het is nu gelukkig opgelost.

Reageer