Vraag

broer maakt fotos terwijl ik slaap

  • 10 April 2021
  • 4 reacties
  • 356 Bekeken

Badge

hoi, 

Mijn broer is altijd al klef geweest met knuffels en kussjes en aanraken (niet sexueel) maar de laatste tijd voel ik me daar minder prettig bij. hoevaak ik ook zeg dat hij moet stoppen doet hij het maar niet. En mijn ouders doen er ook niks tegen het enige wat hun doen is zeggen “…. niet doen” en veder niks.

 

nu is het zo dat ik laatst wakker werd en ik deed mijn ogen weer dicht om te gaan slapen en hij kwam mijn kamer opeens binnen. ik deed alsof ik sliep en hij ging gekgenoeg meteen weg. alleen 2 minuten later kwam hij weer hij deed de deur op een kiertje en ik deed mijn ogen open. ik zag een telefoon door het kiertje steken en hij zat fotos te maken terwijl ik sliep. 

 

ik weet zeker dat als ik dit tegen mijn ouders zeg dat ze dan niks doen zoals altijd. en ik heb al tegen hem gezegd dat ik het niet prettig vind. wat moet ik nu doen want ik schaam me er over om het er met iemand over te hebben. dit komt omdat ik bang ben dat ze mijn familie raar gaan vinden of creapy.


4 reacties

Reputatie 6
Badge +12

Je moet het heel duidelijk zeggen en daarna als hij niet stopt alsnog tegen je ouders zeggen en erop aandringen dat ze er iets aan doen. 
succes

Reputatie 2
Badge +1

Hey,

 

Dat lijkt me inderdaad geen leuke situatie…

Als eerste wil ik zeggen dat je het niet bij hem terug moet doen (niet dat je het van plan was, gwn een tip).  Je kan hem er ook eens over aanspreken op een aardige toen, ik zou niet boos worden, want dat haalt niet veel uit. Dan kan je vragen of je zijn foto’s een keertje kan checken en vragen wrm hij dat doet. Miss snap je het dan een beetje. Je kan hem ook vragen om deze te verwijderen als hij dat niet doet kan je het (nogmaals) tegen je ouders gaan zeggen... 

Het is mr een kleine tip, maar hopelijk heb je er iets aan.

suc6!

 

grts Lisa

Hoe oud ben jij en hoe oud is je broer? Wellicht zit hij in een puberale fase waarin hij snel seksuele gedachtes krijgt. Daar kan hij ook niet zo mega veel aan doen.

Dit maakt echter niet dat dit gedrag normaal/goed is. Ga eens met hem het gesprek aan op een, zoals Lisa al zei, rustige toon. Mocht hij niet bereid zijn zijn gedrag te veranderen, dan kan je altijd nog naar je ouders stappen en uitleggen dat je het echt heel vervelend vindt en dat hij ook ongewenst foto’s van jou maakt.

Je staat volledig in je recht maar moet denk ik eerder met hem naar een oplossing zoeken dan ruzie maken. Succes!

Reputatie 3
Badge +2

Hey Hoi!

Het licht eraan: hoe oud is je broer en hoe oud ben jij? Als hij rond de “puber-tijd” zit dan kan hij er waarschijnlijk gewoon niks aan doen, al is het nog wel een beetje creepy. Wees heel duidelijk dat je het niet wilt, en als het moet doe je deur op slot. Ik weet dat dit absurd klinkt maar als je ouders er niks tegen doen… tsja. Misschien zou ik ook ff met de Kindertelefoon ff chatten of bellen, misschien hebben zij een goede oplossing. Maar je hebt compleet gelijk dat dit absurd is! Probeer het misschien ook samen op te lossen, soms is dat beter.

Groetjes!

Reageer