Vraag

Broer denkt aan zelfmoord

  • 5 March 2018
  • 2 reacties
  • 219 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
oi allemaal

Ik vraag me iets af.

Je kan aan de titel al lezen. Dat me broer zelf moord wilt plegen.

Mijn broer probeert al jaren zelf moord te plegen. Ik ben er vaak bij geweest. Als hij het probeerde. Hield ik hem meestal tegen. Alle vorige keren deet het me veel pijn.

Afgelopen vrijdag probeerde hij het weer. Maar dit keer was het anders. Mijn moeder was jarig dus er hing een ander sfeer.

Deze keer was mijn gevoel er bij anders. Ik dacht toen hij er over begon dacht ik het lukt je toch nooit. Op een gegeven moment wouw hij in het donker naar het spoor lopen. Hij werd eerst tegen gehouden. Toen dacht ik ah jammer ben nog niet van je af. Toen probeerde hij het nog een keer. Toen dacht ik zet nou ff door dan ben ik van je gezijk af.

Ik vraag me af of andere het ook hebben dat hun familie lid zelfmoord pleegt?
Weet iemand waarom ik er nog steeds zo raar er over na denk?
Vinden jullie het normaal dat ik dat hoop?

Groetjes pikachu1

2 reacties

Hoi Pikachu1,

Heb je ooit met je broer gepraat over waarom hij eigenlijk zelfmoord wil plegen? En weten je ouders wel dat hij suïcidaal is? Deze twee stappen zijn namelijk wel heel belangrijk. Je moet niet denken dat als hij zelfmoord pleegt je dan van zijn gezeik af bent, dat is verkeerd. Hij heeft duidelijk hulp nodig, en wanneer hij die hulp krijgt, dan kan het misschien zo zijn dat je van zijn "gezeik" af komt.
De vorige keren deed het bij jou veel pijn. Maar blijkbaar niet op een verjaardag??
Mensen die zelfmoord willen plegen, denken er elke dag aan. Elk uur. Elke minuut. Elke seconde. Bij een verjaardag is dat niet anders.

Je moet er echt even achter komen wat er met je broer aan de hand is en waarom hij zelfmoord wil plegen. Herinner hem eraan dat er nog zoveel te beleven is. En je ouders moeten dit ook weten, want dan kan hij naar een psycholoog. Of raad hem aan om ook te chatten op de Kindertelefoon, want persoonlijk vind ik dat hier de kinderen veel beter begrijpen waar ik mee zit dan een psycholoog.

En ja, ik ken ook iemand die zelfmoord wilde plegen. Geen familielid, maar een beste vriendin. Ze voelt als een zus voor me, en als ik bij haar familie ben voel ik me ook gewoon thuis. Zij en ik gaan door hetzelfde heen en we helpen elkaar hiermee. Net zoals de kinderen op de Kindertelefoon. Ik denk echt dat hij hier over zijn problemen kan praten.

~ meisje zonder stem
Hoi meisje zonder stem dankjewel voor je reactie.

Ik weet niet precies waarom hij het wilt doen. Maar volgens mij omdat hij denkt dat niemand hem mah, en dat niemand naar hem luistert. En hij voelt zich buiten gesloten omdat ik goeie band met me vader heb.
Ja me ouders weten er van af. Hij is namelijk al zoon 8 jaar depressief en probeert het sinds dien. Hij woont daar voor op een groep.

Ik zie hem 1 dag in de maand tenzij er iemand jarig is dan zie ik hem extra. Ik zou hem de kindertelefoon aan willen raden. Maar ik mag van zijn groep niet met hem praten. Alleen als de groeps leiding er bij zit

Fijn dat je iemand hebt die jou helemaal begrijpt. En goed mee kan praten.

Reageer