Brief van kinderrechter scheiding

  • 7 September 2014
  • 3 reacties
  • 278 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hoi allemaal,

Ik had een vraagje, mijn ouders zijn niet *officieel ofzo* getrouwd, maar mijn moeder draagt wel mijn vaders achternaam. Eigenlijk weet ik dus niet helemaal hoe het zit. Maar ik vroeg me dus af, mijn ouders zijn nu zo'n maand gescheiden en mijn vader is nu opzoek naar een huis dichtbij mij (zelfde plaats, woon in de grote stad), krijg ik dan ook zo'n brief van de kinderrechter met waar ik graag wil wonen? aangezien ze nooit officieel zijn getrouwd. Ik wil namelijk liever bij mijn vader wonen.. (ben 15, bijna 16)

Groetjes
xxJustMexx

3 reacties

Als je ouders gewoon netjes met elkaar omgaan en geen ruzie hebben dan zal er geen rechter aan te pas komen. Als kind heb jij altijd het recht om te kiezen bij wie je wilt wonen, als jij bij je vader wil wonen dan kan dat. Bespreek het wel met je moeder. Als zij het er mee eens is dan is er namelijk geen probleem. Maar is je moeder het niet mee eens dan zul je het via de rechter moeten afdwingen, maar dat is wel vervelend als er dan ruzie is ofzo.

Dus, als je ouders geen ruzie hebben kunnen jullie het gewoon met z'n 3tjes bespreken. Is er wel ruzie en moet er een rechter aan te pas komen dan mag je ook zelf kiezen waar je wil wonen. 
Bedankt voor het duidelijke antwoord! 😉
Reputatie 4
Badge +5

Hoi! In principe krijg je een aantal weken na de scheiding (of als het helemaal niet goed gaat!) een uitnodiging van de kinderrechter om te praten over de scheiding.

Dit is alleen noodzakelijk als je ouders niet meer normaal met elkaar kunnen praten (wat bij mij t geval was!)

 

Reageer