Skip to main content
Vraag

Berperkt worden door ouders

• October 7, 2025
  • 4 reacties
  • 96 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Hoi, ik ben een meisje van 16 en heb problemen thuis. Alleen ik weet niet zo goed wat ik ermee aanmoet dus ik wil m’n verhaal delen en eventueel advies of iemand waarmee ik erover kan praten.

(Het is trouwens een lang verhaal, dus sorry alvast en heel erg bedankt als je dit hebt gelezen💕)

Toen ik klein was had ik al heel erg moeite met mijn ouders en hun ook met mij. Ik ben namelijk een ongelukje (mijn moeder was 17 en mijn vader 19) en toen ze de after morning pil hadden gebruikt had dat dus niet gewerkt. Dat vertelde ze mij ook al op jonge leeftijd ik gok rond m’n 6e of 7e net nadat mijn broertje was overleden. Hij had stofwisseling ziekte en is helaas maar 1 jaar geworden. 

Op school werd ik heel erg gepest en kreeg ik ook dingen naar mijn hoofd als “ga dood net zoals je broertje.” en dat heeft mij nog best wel veel pijn gedaan, alleen heb ik nooit een goede band gehad met mijn ouders dus ik vertelde ze dit soort dingen nooit.  Daardoor heb ik nog best wel veel last gehad van bijvoorbeeld zelfmoord neigingen. 

Vervolgens zat ik in groep 7 en ik viel heel erg buiten de boot, want iedereen had al een telefoon en iedereen had Social media. Alleen mijn nichtje had dat jaar bij ons gelogeerd en dus een groepsapp aangemaakt op haar telefoon (ze was 7 toen de tijd en ikke 10) maar had haar moeder er dus ingezet en zat vervolgens te appen terwijl ik naar masha en de beer zat te kijken achter de televisie. En heeft mij vervolgens de schuld ervan gegeven en gezegd dat ik dat had gedaan. En daardoor dachten mijn ouders dat ik niet verantwoordelijk genoeg was voor een telefoon.

Dus vervolgens kreeg ik als eerste telefoon een nokia. Alleen als je al heel erg gepest wordt dan is dat niet iets waar je erg trots op bent en zeker niet als kinderen toen de tijd de nieuwste Iphone hadden. Dus elke ochtend moest ik ze bellen als ik op school was, dus elke ochtend ging ik naar de wc om me te verstoppen en belde ik ze als er niemand was. 

Uiteindelijk heb ik dat aan mijn oma verteld die toen in tranen is uitgebarsten, omdat niemand wist hoe slecht het ging op school en die heeft me toen eind groep 8 mijn 1ste telefoon gegeven. Het was misschien niet de aller nieuwste zoals iedereen, maar ik vergeet nooit meer hoe blij en dankbaar ik was voor die telefoon en dat gaf me wat meer zelfverzekerdheid waardoor ik hem uit mijn tas durfde te halen op school. En me niet meer verstopte in de wc. En tuurlijk werd ik gepest omdat het een wat oudere telefoon was maar dat kon mij niet schelen, want ik was allang blij dat het die nokia niet meer was.

Uiteindelijk verhuisde we en ging ik naar de 1ste daar kreeg ik een klein vriendengroepje en werd ik ook niet meer gepest. Alleen thuis ging het nooit lekker. Dus ik was liever op school dan thuis. Ik viel alleen nog steeds een beetje buiten de boot omdat ik geen Social media mocht. Dus had ik stiekem een account aangemaakt en downloadde ik de app via de galaxy store omdat ik ouderlijk toezicht heb op mijn telefoon en niks kon downloaden. En als ik naar huis ging dan verwijderde ik het ook weer. Want ik moest mijn telefoon inleveren thuis en mijn ouders zochten mijn hele telefoon door achter mijn rug om, maar vergaten altijd wel iets af te sluiten waardoor ik wist dat ze dat deden. 

Uiteindelijk tot en met de 3e ging dat door. Alleen ik was het zo zat dat ze stiekem mijn telefoon checkte dat ik stiekem een school ipad had geleend voor een jaar en die mee naar huis nam waar ik alles op kon doen. En ben ik van zelfbeschadiging naar roken gegaan, waarmee ik in de 4e mee ben gestopt. 

In de 4e kreeg ik een beste vriend waarvan ik een telefoon kreeg, want dat was makkelijker dan die ipad. En toen ben ik daarop achter hun rug op gegaan terwijl ik nog steeds mijn telefoon thuis moest inleveren en hun het nog steeds checkte. (dit was vorig jaar)

Vervolgens mocht ik voor mijn 16e verjaardag met 2 vriendinnen naar centerparks en daar vierde we mn sweet 16. Toen ik thuiskwam moest ik weer mijn telefoon inleveren die ze helemaal checkte, alleen ik was met iemand aan het praten op whatsapp dus die had ik toen toegevoegd op snap op hem alles uit te leggen. Vervolgens kreeg ik mijn telefoon terug en zeiden ze dat omdat ik 16 ben ik “oud en wijs genoeg” ben om er verantwoordelijk mee om te gaan. Mijn vader had me beloofd dat ie ook binnenkort family link eraf zou halen. Maar hij heeft me wel vaker dingen beloofd, en hij houd zich er nooit aan.

Uiteindelijk kreeg ik een relatie met die jongen waarmee ik appte en hij wist ook van de situatie en van de 2de telefoon. Toen ging alles eventjes goed. Ik ben super close met zijn ouders. Zijn zusje is toevallig ook mijn beste vriendin (zo ken ik hem ook en hij had mijn nummer via werk want we werken daar allebei en begon met me te appen op mijn verjaardag) uiteindelijk begon ik closer te worden met zijn ouders dan de mijne, en hun zijn zo veel relaxter. 

Alleen toen we net 2 maanden hadden toen begon mijn vader ons te beperken. We mochten elkaar maar 1x in de week zien. Mijn moeder was het daar niet mee eens dus die liet ons nog wel eens stiekem afspreken. Dus zo ging alles voor de afgelopen nu bijna 7 maanden.

En mijn vader had eindelijk wat beperkingen van family link eraf gehaald, maar nog steeds niet zoals hij beloofd had het te verwijderen. Mijn vriendje die haalde me nog wel is op op de dinsdag en de vrijdag anders moet ik een uur wachten op de bus namelijk. Maar mijn vader heeft nu dus ingesteld dat hij mijn locatie kan zien. Dat stond nooit aan! En dat betekent dus ook dat ik mijn vriend minder ga zien en nog minder vrijheid heb. Want ik mocht überhaupt niet vaak naar buiten van hem en ik heb dus een broertje en een zusje nu en met hun zijn ze al gemakkelijker met mij. En dat doet eigenlijk wel pijn om te zien. En al helemaal om dan te beseffen dat mijn vader me dus blijkbaar niet vertrouwd en nog steeds niet zijn afspraken nakomt… Hij heeft namelijk ook beloofd mijn telefoon niet meer door te kijken maar laatst had ie hem ingenomen omdat ik 1 min te laat thuis was (hun vinden namelijk dat als ik om 5 uur thuis moet zijn dat ik dan tussen kwart voor 5 en 5 voor 5 moet aankomen) en toen opende hij dus mijn whatsapp, en dat kon ik zien omdat ik mijn vriend zijn bericht nog niet had gelezen maar hij wel op gelezen stond toen ik mijn telefoon terugkreeg.

Dus nu is mijn vraag, wat moet ik hiermee? wanneer stopt ie om me te behandelen als een 10 jarig kind? Ik bedoel ik vind het echt niet erg dat family link erop staat, maar ik wordt gewoon met alles beperkt. Ik doe nu de ICT opleiding en zelfs daarin kan ik bijvoorbeeld google niet gebruiken want daar moet ik toestemming om vragen en de max uren dat ze kunnen geven is 8.

Ik zat eraan te denken om een nieuwe telefoon te halen. Gewoon 1tje die niet heel duur is. Zolang hij het doet dan doet ie het. En dan mijn e-mails te veranderen zodat ie geen ouderlijk toezicht over mij heeft. want die 2e telefoon heb ik al niet meer. en ik zit niet zo veel achter mijn telefoon op een dag. (tussen de 2 en 3 uur) en mijn vader houd in de gaten hoeveel ik op mijn telefoon zit en welke tijden en nu dus ook mijn locatie. Ik voel me gewoon beperkt, of vinden jullie dat ik overdrijf? ik wil namelijk eerlijk antwoord en als ik fout zit dat ook inzien. ik heb nu ook eindelijk social media pas 2 maanden en daarin gebruik ik mijn oude accounts ook niet echt meer, alleen soms nog tiktok. En ik laat ze ook altijd meekijken en zodra ze vragen wat ik doe dan laat ik mijn scherm gelijk zien. Ik heb ook geen stres als ze mijn telefoon vasthebben want ik heb daar niks op te verbergen.

Dus naja dat is mijn verhaal, en dit moest ik echt kwijt. Sorry voor dat lange bericht!😅

4 reacties

• October 7, 2025

Wauw wat een heftig verhaal. Je overdrijft niet. Ik vind je pa zwaar falen als opvoeder. Dat hij niet nadenkt van okey mijn dochter is over 2-3 jaar volwassen en gaat dit later niet enorm backfiren op mij. Ik word echt boos als ik het lees. Je pa moet een keer een gesprek met een pedagoog of psycholoog. Dat hij ff leert dat een kind anders is dan een puber.  Maybe kun jij op school met iemand dit aankaarten? Dat er iemand is die jou kan helpen. Of een oom of tante die invloed heeft.  Be strong girl. Jij doet het goed! 💪♥️ Groetjes K. 

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • October 7, 2025

Hey ​@bluedream, het klinkt echt lastig wat je thuis hebt. Ik snap dat je het fijn vindt om meer vrijheid te hebben, vooral als je al heel verantwoordelijk bent. Misschien kan je met iemand praten die je vertrouwt, zoals een leraar of een oom/tante, die kan misschien helpen om het aan je ouders uit te leggen. Je verdient het om gehoord te worden en een beetje meer ruimte te krijgen!

xx liefs Wolf 🐺

Forum|alt.badge.img
  • Topic-opener
  • Net nieuw
  • October 9, 2025

Mijn familie die trekken dus altijd mijn ouders kant, want stel we zijn op een verjaardag en hun worden boos op me dan doen ze dat dus pas als we of in de auto terug zitten of thuis zijn, zodat mn familie daar niet bij is. Dus die weten dat soort dingen niet en mijn oma heeft meerdere keren ingegerepen maar dan luisteren ze hooguit voor een weekje en dat is het. Op school zijn ze daar ook niet echt mee bezig en heb ok ook niet echt een mentor of docent waarmee ik goed ben. De enige die het weten zijn de ouders van mn vriend en hijzelf, maar hun vinden het ook lastig.

En heel erg bedankt❤️ Groetjes terugg

Forum|alt.badge.img+6
  • Praat goed mee
  • November 15, 2025

Wat naar om te horen.