Skip to main content

Hoi, ik ben een meisje van 16 en ik vraag me iets af. Toen ik 8 was gingen mijn ouders uit elkaar, het was een vechtscheiding. Daardoor haatten mijn ouders elkaar (dat doen ze nog steeds) en konden ze niet goed met elkaar omgaan. Een paar maanden na de scheiding wilde mijn moeder iets ophalen van mijn vaders huis, maar hij was het daar niet mee eens en duwde haar van de trap af, waar mijn zusje, mijn broertje en ik bij stonden. Gelukkig heeft ze het overleefd. Door dit incident haatte mijn ouders elkaar nog meer en wilde mijn vader niks meer weten van wat hem aan mijn moeder deed denken. Ik lijk nou eenmaal op mijn moeder (innerlijk en uiterlijk), en daar kon hij niet tegen. Hij begon mij ook te haten, ook al zei hij wel af en toe dat hij van me hield. Hij schreeuwde heel veel tegen me, behandelde me niet hetzelfde als mij zusje (bijna even oud), hij behandelde me een heel stuk slechter. Ik was de zondebok van de familie en ik werd ook veel uitgescholden. Als ik moest huilen werd er zolang tegen me geschreeuwd totdat ik uit angst stopte. Soms werd ik ook geslagen en af en toe geschopt (ja, ook om hele kleine dingen. En ja, ik heb er problemen aan overgehouden). Ik geef toe dat ik ook niet de makkelijkste was, maar ik was echt geen problemenkind. Toen ik twaalf was vond ik dat het genoeg was, omdat ik zo depressief was dat ik suïcidale gedachtes had. Daarvoor was ik verplicht om naar hem toe te gaan, maar nu hoefde ik niet meer van mijn moeder. Mijn vraag is: ben ik mishandeld? Ik weet het namelijk niet zeker, maar zo voelt het wel. Geef alsjeblieft geen antwoord waarin je je mening verwerkt (“ik werd vroeger geslagen en ik ben er niet slechter op geworden” etc.), maar gewoon een antwoord gebaseerd op feiten. Dankjewel!!

Hallo @Madelief ,

helaas heb je nog geen reacties mogen krijgen! Wat naar om te horen dat dit jou overkomen is. Ja, je bent inderdaad mishandeld vroeger.

Wanneer een kind geslagen of geschopt wordt, dan valt dat onder lichamelijke mishandeling.

Tegen een kind schreeuwen, uitschelden of slecht behandelen valt onder geestelijke mishandeling.

En wanneer een ouder de andere ouder mishandelt waar de kinderen bij zijn, ( in jouw geval dus toen je moeder door je vader van de trap werd geduwd ) dan is dat ook een onveilige situatie voor de kinderen en valt dat ook onder mishandeling.

Ik kan me voorstellen dat dit een heftige boodschap voor je is. Je kunt als je wilt met de Kindertelefoon bellen of chatten om erover te praten. We zijn elke dag open van 11:00 tot 21:00 en je kunt anoniem en in vertrouwen bij ons terecht!

Groetjes,

Marieke / De Kindertelefoon

hii 

ik weet dat ik wat jonger ben dan dat jij bent.

Ik heb hetzelfde probleem en vraag me ook af of ik mishandelt ben. Weet dat je er niet alleen voor staat . 

<3

Hey Madelief, het spijt me dat dit je is overkomen. Ten eerste lijkt het me beter als er kan worden geregeld of afgedwongen dat je niet meer bij je vader hoeft te zijn. Dat lijkt me het beste voor hem en voor jou. Zijn rationele denkproces lijkt niet meer aanwezig te zijn vanwege de vechtscheiding tussen jouw ouders. Ten tweede, ja, je bent inderdaad mishandeld. Fysiek en geestelijk. Een vechtscheiding opzich is eigenlijk al een geestelijke mishandeling voor kinderen. Of in iedergeval trauma. Dat zou je eigenlijk al niet hoeven mee te maken. Dat dit het eindresultaat is maakt het nog erger. 

Reageer