Beantwoord

Ben ik lui?

  • 21 July 2019
  • 5 reacties
  • 163 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Op een gewone schooldag besteed ik meestal rond een uur per dag aan klusjes doen voor mijn ouders. Ik pak dan de vaatwasser in en uit, vouw de was, ga met de honden uit of breng iets weg. Dat vind ik helemaal niet erg, en in de vakantie doe ik ook zonder klagen of zagen een klusje of twee met. Maar ik irriteer me wel aan dat mijn ouders alles voor lief nemen. Ze vragen me het een na de ander en als ik dan even twee seconden iets tussendoor probeer te doen word ik uitgescholden voor lui en egoïstisch.

Net had ik er ook een conflict over met mijn vader. Ik zat op het toilet en opeens:

Vader: Ga de honden uitlaten!

Ik: Ja zo. Maar ik zit op het toilet.

2 sec later.

Vader: Ben je doof ofzo?! Ga de honden nu uitlaten!

Nog 2 sec later.

Vader: Schiet op! Godverdomme, lui kind!

Vervolgens krijg ik nog een klap tegen mijn hoofd en een schop tegen mijn benen. Ik doe snel de honden aan de riem en enkele seconden later wordt de achterdeur achter me dicht geslagen.

Wat moet ik hiermee? Ben ik dan echt lui of zo?
icon

Beste antwoord door Anonymous 28 July 2019, 13:32

Bekijk origineel

5 reacties

Misschien ben je lui, maar ik vind van niet. Dat is subjectief.

Wat ik zie, is dat je ouders jou slaan en je uitschelden. Ze vloeken. Dat is objectief en, bovenal, iets wat niet mag. Je uitschelden en vloeken is mishandeling; sterker nog: kindermishandeling.

Denk dus alsjeblieft niet dat je lui bent. Je doet niets verkeerds en doet zelfs extra dingen. Je ouders mishandelen je. Neem daarom contact op met de Kindertelefoon via meer hulp of neem contact op met Veilig Thuis. Via de Kindertelefoon word je doorverwezen naar meer hulp en via Veilig Thuis kun je praten met iemand die je helpt. Je kunt ook met je mentor erover praten en hij praat met je ouders.

Groetjes,

Geen_Naam
Helaas kan ik niet bij mijn mentor terecht. Ik vertrouw haar niet om meerdere redenen. Zo komt ze haar afspraken niet na en is ze onredelijk (bv. niet elke avond uit willen betekent dat je asociaal bent.). Ook is ze hypocriet. Ze wordt boos omdat ik een keer in de middag app (was iets vergeten te vragen) en appt ze zelf bijna ieder weekend.
Een andere vertrouwenspersoon zoals de teamleider of teamleidster?
Ik ken maar twee mensen die zo veel tijd steken in het doen van klusjes, dus ik vind je zeker niet lui. Ik doe zelf ook klusjes, maar niet zo veel.

Maar wat jouw ouders doen hoort niet. Je kunt natuurlijk geen kilo's snoep of andere cadeautjes verwachten voor iedere stap die je zet, maar je doet wel je best en je verdient het niet om klappen te krijgen als je eventjes tijd voor jezelf vraagt.
Zo denk ik er zelf ook over, maar mijn ouders dus niet. Ze nemen alles voor lief wat ik doe. Mijn vader zegt nog weleens bedankt als ik wat doe en hij is over het algemeen wel bereid om af en toe wat terug te doen, maar mijn moeder wordt al boos als ik vraag om iets mee te nemen van de winkel.

Reageer