Skip to main content
Vraag

Ben bang voor de mening van mijn moeder

• May 13, 2025
  • 3 reacties
  • 59 Bekeken

L.T
Forum|alt.badge.img+1

Halloooo,

oke dus eerst wat background info: Ik ben een meisje van 14 en ik heb altijd een goede band met mijn ouders gehad tot voor kort, want wat er zegmaar is gebeurd is dat al een tijdje mijn school niet zo goed gaat en mijn moeder wilt dus dat ik vwo ateneum ga doen en zelf wil ik Havo gaan doen, reden komt later, en daar hebben we nu dus een tijdje ruzie over. ik heb mijn vader altijd als iemand beschouwd die ik kan vertrouwen tot hij aan mijn moeder heeft verteld dat ik wel eens rook, dus ik heb het gevoel dat ik hier ook niet met hem over kan praten. oke dus nu even mijn probleempje, want de reden dat ik havo wil gaan doen is omdat ik bij defensie wil, specefiek landmacht falcon legion, maar door de ruzie die we nu hebben durf ik al helemaal niet te zeggen dat ik niet wil gaan studeren( ik weet dat ik eerst kan gaan studeren en dan pas bij defensie gaan maar ik wil er gewoon zo snel mogelijk bij en havo duurt ook korter) dus heeft iemand advies hoe ik mijn moeder kan vertellen dat ik bij defensie wil gaan en daarbij dus ook niet wil gaan studeren?

3 reacties

• May 13, 2025

Hoi. 

Ik denk dat eerlijk zijn het makkelijkste is. 

Denk wel dat het een bespreek puntje word met je moeder, maar als jij zelf echt goed weet wat je wil met goede argumenten kan je moeder je geen ongelijk geven. 

En het is jou toekomst. Niet die van haar. 

Ik zou gewoon eerlijk zijn. En niet bang zijn om je eigen mening te geven. 

Groetjes badeend 

• May 15, 2025

Wat badeend zegt, maar vervelend is het wel

Als je zo doorgaat met haar zin en je mond blijft houden word je doodongelukkig.

Naar wie luistert je moeder wel? En kan jij met diegene opschieten? Dan kan je wat hulp vragen?

Miss toch je vader, dat van dat roken is iets heel anders dan je dilemma nu. 
Sterkte!!

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 8, 2025

Hoi ​@L.T

Het is begrijpelijk dat je in een lastige situatie zit met je ouders en dat je het spannend vindt om te vertellen dat je havo wilt doen omdat je later bij Defensie wilt, specifiek bij de landmacht Falcon Legion.

Kies een rustig moment waarop je moeder niet gestrest is en jullie ongestoord kunnen praten. Vertel dan eerlijk over je droom en waarom dit belangrijk voor je is, en leg uit dat je er goed over hebt nagedacht en gemotiveerd bent om ervoor te werken.

Vraag of ze samen met jou wil kijken naar wat er nodig is om bij Defensie te komen, zodat je laat zien dat je verantwoordelijkheid neemt. Luister ook naar haar zorgen en laat merken dat je haar mening waardeert, ook al wil je je eigen pad volgen.

Het kan helpen om je vader er op een rustig moment bij te betrekken om een brug te slaan, ook al voelt dat nu lastig. Vertrouwen terugwinnen kost tijd, maar openheid en duidelijke communicatie maken het makkelijker om je droom te delen en steun te krijgen.

xx liefs Wolf 🐺