Skip to main content

Bang van thuis situatie..

• May 2, 2026
  • 4 reacties
  • 81 Bekeken

Heyy! Ik ben een meisje van 17, bijna 18. 

Ik ben een pleegkind met een traumatisch en moeilijk verleden. Ik heb het gevoel dat niemand in m'n pleeg gezin daar rekening mee houd.. Ik heb adhd en een intense vorm van autisme. 

Ik heb heel vaak nachtmerries en ben heel bang omdat m'n pleegouders nogal agressief kunnen zijn.. 

Vandaag, 2 weken na de paasvakantie, heb ik een paar slechte punten gekregen (15/66, 10/24,..) wat ik nog perfect kan ophalen in dit laatste trimester. Maar toen mama dat zag was ze woedend. En papa ook.. Ze begonnen me te confronteren daarmee en met alles wat ik fout doe in mijn leven.. Ze hebben gezegt dat mijn grote pleegbroer, grote pleegzus en kleine pleegbroertje een betere toekomst hebben.. En ik.. Ik hoor in de vuilbak want ja, ik word oprecht zoals mij' biologische moeder (die heeft zelfmoord gepleegd 2 dagen voor ze 30 werd) want ja, je neemt alles over van je biologische ouders.. En nu.. 

Geen idee wat ik moet doen... 

Ze zeggen dat ik moet gaan werken.. Maar dat wil ik niet.. EN nu heb ik zin om zelfmoord te plegen.. Want ik ben degene die altij alles fout doet. Niet hun biologische kinderen maar het enigste pleegkind... 

Kan ik wat advies krijgen? 

T zou miss erg helpen..

4 reacties

Boterbloempjee
Forum|alt.badge.img+10

Hi ​@Vuilbak_Girl_2008 ,

Wat naar zeg en erg dat dit tegen je word gezegd 😔♥️ kun je er wel met iemand over praten die je vertrouwd bijvoorbeeld vrienden/ school? Ik snap dat het lastig is maar je verdient echt hulp en ondersteuning hier bij. Wat je hebt meegemaakt en wat je nog steeds mee maakt is niet niks. Dat er zo op je word gereageerd is super onterecht.  Ze zouden er juist voor je moeten zijn en je niet gaan wegcijferen. 😣 Lukt het misschien om wat je hier schrijft ook tegen een volwassene te zeggen? Of om een brief te schrijven en die dan voorlezen/ geven, je bepaald natuurlijk zelf wat je zegt en hoeveel. Maar ik gun je echt dat je hier wel de juiste hulp en steun bij krijgt. Ik snap dat je zelfmoord misschien als oplossing ziet, maar dat is het niet, ookal zie je het zelf nu nog niet maar er zijn altijd mensen die om je geven en je willen helpen . Dat kan ook echt, en ik hoop dat je het zelf ook gaat zien.  Zijn er wel dingen die op een positieve manier helpen bijvoorbeeld: sport, hobby's, fieten etc. Maar ik denk wel dat het ook verstandig is om hier een keer met de huisarts over te hebben, zodat je wat meer ondersteuning kan krijgen, dat ben je waard!♥️ ik hoop dat je hier iets aan hebt en het snel beter gaat. Het is niet jouw schuld .

Dikke knuffel 🫂

Cantaloupe
Forum|alt.badge.img+9
  • Topper
  • May 3, 2026

Hoi ​@Vuilbak_Girl_2008 ,

Wat heftig :( Die opmerkingen die ze maken kunnen echt niet en schrik ik eigenlijk wel van, vind het om eerlijk te zijn een manier van emotionele mishandeling en dat ligt nooit aan jou.

Ik weet niet precies hoe dit zit, maar volgens mij heb je ook iets van een begeleider/organisatie waar je terecht kan omdat je in een pleeggezin woont? Misschien kun je dit met hun bespreken? Of anders met iemand op school bijvoorbeeld? Want dit kan zo echt niet en gun je beter ❤

Liefs en knuffel🫂

JanneB
Forum|alt.badge.img+4
  • De Kindertelefoon
  • May 3, 2026

Hoi ​@Vuilbak_Girl_2008 , 

Wat rot om te lezen dat je het gevoel hebt dat er binnen je pleeggezin geen rekening wordt gehouden met je traumatische en moeilijke verleden. Zoals ​@Boterbloempjee  en ​@Cantaloupe al aangeven kan het helpen om er met iemand over te praten. Erg knap dat je de stap al hebt gezet om je verhaal hier op het forum te delen. 

Mocht je het fijn vinden om je verhaal anoniem te delen of te kijken hoe je je situatie kan verbeteren dan kun je ook elke dag van 11:00 tot 21:00 bellen (0800-0432) of chatten met De Kindertelefoon. Ook kan je voor hulp of ondersteuning contact opnemen met 113 Zelfmoordpreventie: bellen via 113 (of 0800-0113), of chatten via www.113.nl.  Zij zijn 24 uur per dag bereikbaar via telefoon en chat.

In Vlaanderen is er ook een hulplijn waar je kunt bellen, chatten en e-mailen. Zij zijn te bereiken via De Zelfmoordlijn 1813. Ook zij zijn dag en nacht bereikbaar.

Heel goed van je dat je dit durft te vertellen!

Veel sterkte!

JanneB van De Kindertelefoon

Goededomme
Forum|alt.badge.img
  • Weet de weg
  • May 3, 2026

Lieve vuilbak .

Jouw pleegouders zijn nu niet bepaald ‘ voorbeeld-mensen ‘ 

Zouden zich vet moeten schamen .Heul vet ! 

Je zult vast niet de makkelijkste of leukste thuis zijn met je autisme maar dat is GEEN excuus voor wat je pleegouders tegen je zeggen en doen.

Hier komt mijn recept :

• ga hulp vragen bij iedereen die hierbij betrokken is zoals jeugdzorg .,huisarts en desnoods bij de politie .De GGZ kan denk ik ook wel wat voor je doen en het is een teken van sterkte wanneer je alle denkbare hulplijnen gaat inschakelen zodat je bij de mensen weg kunt .Zij verdienen je simpelweg niet 
  • geef die zgn.pleegouders geen voer om het nog rotter voor je te maken en  stop met het denken dat zelfdoding een uitweg is .Je biologische moeder zou - wanneer ze met je zou kunnen praten - precies hetzelfde advies geven.Zelfdoding is ook weer nieuw haat-voer voor je pleegouders zodat ze kunnen zeggen → zie je nu wel dat WIJ gelijk hadden .
  • en jij gaat pas werken wanneer je daar ZELF zin aan hebt .Dit is nu niet bepaald het juiste moment om te gaan vluchten in werk .Oplossen en schoon schip maken .In vrijheid !

• Afijn., van mij krijg je een standbeeld .xxxxx