Vraag

alzheimer

  • 1 October 2020
  • 1 reactie
  • 43 Bekeken

Badge

hoi,

in de familie van mijn stiefzus is er erfelijke alzheimer, haar vader is er aan overleden 2 jaar geleden. ze heeft een maand geleden een test laten doen of ze het ook gaat krijgen en daar is vandaag uitgekomen dat ze het gaat krijgen. dus betekend dat ze waarschijnlijk niet ouder zal worden dan 50. wat moet ik doen als ik haar zie? doe alsof er niks aan de hand is of het er met haar over hebben?


1 reactie

Hey naatje,

Wat heftig, Alzheimer is echt een verschrikkelijke rotziekte!

Het lijkt me heel moeilijk om te weten, dat zij het ook gaat krijgen. Ik denk niet dat je nu al kan zeggen dat ze niet ouder wordt dan 50, want de ziekte kan heel lang duren. Bij de een gaat de verwardheid heel snel en bij de ander duurt het veel langer.

Ik weet dat, omdat het bij mij ook in de familie zit, erfelijk. Mijn oma en tante zijn er al aan overleden en mijn moeder krijgt het zeer waarschijnlijk ook.

Wat ik je dus absoluut aanraadt is om er wel over te praten. Je kunt nu voorlopig nog met alles over haar praten, dus maak daar ook gebruik van. Als ze het later echt heeft kan dat niet meer en dan zou je willen dat het kon, echt waar geloof me daarin maar.

Het lijkt mij fijn voor jou en je stiefzus om het nu te bespreken. Jij kan vertellen wat jij ervan vind en hoe jij je eronder voelt en zij kan dat ook vertellen. Ook kan je dan bespreken wat je gaat doen als je merkt dat het wat minder gaat met je stiefzus of voor later als ze je echt niet meer gaat herkennen enzo.

Ik denk dat je je voor nu nog even geen zorgen hoeft te maken, ik weet natuurlijk niet hoe oud je stiefzus is, maar Alzheimer ontwikkelt zich niet even binnen een dag of jaar. Dat gaat heel geleidelijk, het begint met dat je eerst wat kleine dingetjes vergeet zoals waar je dingen hebt neergezet en dan vergeet je afspraken en op een gegeven moment herken je mensen niet meer en zo gaat het steeds verder achteruit, daarom kan je niet nu al zeggen of ze 50 gaat worden of niet.

Het hangt ook een beetje van haar levensstijl af, van bepaalde dingen kan het erger worden. Zoals heel veel alcohol of heel veel vetten of suikers. Dat heeft allemaal met elkaar te maken, dat zouden dus ook dingetjes zijn de je kan bespreken met je stiefzus.

Er is ook een een vereniging voor mensen met Alzheimer en eigenlijk vooral voor hun naasten. Misschien kan je eens op die site kijken en rustig wat met je stiefzus bekijken en bespreken. https://www.alzheimer-nederland.nl

Praat er in ieder geval wel over. Misschien vind je het moeilijk, je kan natuurlijk ook altijd iemand anders zoeken die je vertrouwt, maakt niet uit wie en die kan ook met je meeleven. Maar blijf wel praten, dat is heel belangrijk voor nu, maar ook voor later!

Laat maar weten als je nog vragen hebt.

Heel veel sterkte!

Xx Simply Me

Reageer