Skip to main content

Altijd perfect zijn

• August 16, 2026
  • 1 reactie
  • 23 Bekeken

Ik vind een beetje dat mijn ouders veels te veel van me verwachten, ik moet er inmiddels er altijd goed uitzien, perfecte tienen halen, netjes praten en ik kon nooit op een leuke manier een leuke jeugd kunnen meemaken. Hierom ben ik jaloers op mijn kleine zusjes sinds dat hun nooit zulke druk krijgen of voelen, en ik zie hun op een leuke manier op groeien terwijl ik dat te snel moest doen. Nog ben ik 12 ik voel me niet meer zo, ik voel me net een volwassene sinds dat mijn ouders me zo behandelen. Heel soms raak ik er emotioneel van als mijn ouders boos op me worden als ik voor een toets een 6 haal, maar als mijn zusjes van letterlijk 1.5 jaar jonger hetzelfde hebben, dan is het “volgende keer beter!”

Kan iemand me helpen hoe ik met deze situatie om moet gaan?

1 reactie

vie
Forum|alt.badge.img+4
  • Vaak actief
  • August 16, 2026

hi ​@anoniem_120  wat naar zeg. ik wil als eerst zeggen je hoeft niet perfect te zijn. niemand is perfect. het kan erg oneerlijk voelen dat je zusje meer mag of anders behandeld word. maar ik denk dat je zusje ook niet perfect is. ik denk dat je ouders meer van je verwachten dan van je zusje omdat je wat ouder bent. ik verschil zes jaar met mijn broertje en er word sinds ik klein ben ook meer ban mij verwacht. maar dat betekend niet dat jouw ouders minder van je zullen houden. wat kan helpen is om je niet te vergelijken met je zusje, misschien schrijven als je dat fijn vind. of er met iemand over hebben zoals de kindertelefoon. 

ik hoop dat je er wat aan hebt je krijgt een dikke knuffel van me.🫂💗

veel liefs vie.