Skip to main content
Vraag

agressieve overheersende moeder, help😞

• September 8, 2025
  • 1 reactie
  • 50 Bekeken

Hallo, ik wil graag weten of er een manier is om bij mijn moeder weg te komen.

Ik woon momenteel bij mijn ouders en twee jongere zusjes. Vooral mijn moeder is extreem religieus en dwingt iedereen haar religie op. Mijn zusjes doen meestal gewoon wat zij wil ook al willen ze het niet en ze heeft geen controle over mijn vader, dus hij kan doen wat hij wil.

Het probleem is dat ik niet religieus ben, maar zij accepteert dat niet en als ik probeer te discussiëren, wordt ze gewelddadig. Gisteravond heb ik haar gezegd dat ik geen hijab wil dragen en toen sloeg ze me op mijn arm, zei dat ik beter niet geboren had kunnen worden, sloeg me met mijn koptelefoon en gooide die vervolgens op de grond, waardoor hij kapot ging. Dit is mijn tweede koptelefoon (die ik zelf heb betaald, let wel) die ze nu om soortgelijke redenen kapot heeft gemaakt. Toen ik jonger was, sloeg ze me vaak, maar nu doet ze dat minder, hoewel ze het soms nog steeds doet.

Een ander probleem is dat ik lesbisch ben en zij dat niet weet, maar ze heeft me meerdere keren verteld dat ze vindt dat alle homo's dood moeten.

Ik ben bijna volwassen, maar ik mag nog steeds niet dragen, doen of denken wat ik wil. Ik mag niet ver weg naar de universiteit omdat ze me altijd onder controle wil houden. Ze heeft me ook verteld dat ze hoopt me uit te huwelijken aan een man voordat ik 20 word. Mijn vader zegt dat ik haar moet negeren, maar dat is moeilijk als ze me 24/7 op de hielen zit. Ik weet dat ze niet zal stoppen, zelfs niet als ik 18 word. Wat moet ik doen? 

1 reactie

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • September 8, 2025

Hee, wat jij meemaakt is echt super heftig en totaal niet oké. Je moeder mag je niet slaan of dwingen dingen te doen die jij niet wilt. Dat is gewoon mishandeling.

Je hoeft hier niet alleen mee te zitten: je kan bellen of chatten met Veilig Thuis (0800-2000) of de Kindertelefoon (0800-0432). Zij luisteren en helpen je verder. En als je echt gevaar loopt: bel 112.

Omdat je bijna 18 bent krijg je straks meer vrijheid om zelf keuzes te maken en ook om weg te gaan als je dat wilt. Je zou nu al info kunnen vragen bij je gemeente of hulpinstanties over jongerenopvang of begeleid wonen.

En onthoud: dit is niet jouw schuld, jij verdient het om veilig te zijn en jezelf te mogen zijn ❤️.

xx liefs Wolf 🐺