24/7 ruzie in ‘t gezin

  • 11 May 2019
  • 4 reacties
  • 161 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hallo,

Ik ben blijkbaar (zegt m’n familie, docenten etc.) net in de puberteit gekomen, wat veel problemen in het gezin vormt.

Ik heb Autisme, ADHD en ben (nu ff ni belangrijk) depressief.

De laatste tijd heb ik veel last gehad van woede aanvallen op school en thuis.

Dit komt doordat ik 4 á 7 dagen op rij geen medicatie had ingenomen.

Ik heb de laatste tijd ook veel ruzie met mijn ouders en mijn zus. Ik merk zelf ook wel dat ik wat minder blij ben en dat ik heel moeilijk doe.

kan iemand helpen / heeft iemand tips?

4 reacties

Hey!

Ik denk dat het heel erg belangrijk is om hierover te praten met je omgeving en bv. te laten weten dat jij ook met deze situatie verveeld zit, op die manier zullen ze je beter begrijpen.

Zijn er dingen die jou helpen als je een woedeaanval hebt? Het zou je kunnen helpen om dit voor jezelf uit te zoeken en te delen met je omgeving. Zo zou je kunnen vragen als je tijdens een woedeaanval op school even naar een apart lokaal mag gaan om af te koelen.

Hoe komt het dat je zo lang je medicatie niet ingenomen hebt?
Je zou een kalender kunnen ophangen en elke dag een kruis doorheen de dag zetten als je de medicatie genomen hebt.

Het is normaal om in de puberteit wat meer een eigen mening en daarmee wat vaker ruzies te krijgen, dat is iets waar jouw gezin ook mee om zal moeten leren gaan. Wanneer je dingen als ASS, ADHD en depressie hebt kan het nog extra heftig zijn, zowel qua jouw gevoelens als qua reactie naar je omgeving toe.

Het zou je kunnen helpen om eens met een leerlingenbegeleider te spreken over deze dingen waar je mee zit, hij/zij kan je ook nog bijkomende tips geven.

Groetjes
Lot
Nou, ik heb het heel druk met andere dingen en zo vegeet ik mijn medicatie. Bedankt voor de tips.
Zou je op je telefoon een wekker kunnen instellen om op vaste tijdstippen de medicatie in te nemen?
Je kunt ook voor jezelf een soort ritueeltje maken bij iets wat je sowieso al doet, bv. vlak voor het tandenpoetsen neem je je medicatie in, zo vergeet je het minder snel
Je zou ook aan iemand in je omgeving kunnen vragen om er jou op vaste tijdstippen aan te helpen herinneren.
Badge

ik heb ook puberteit adhd en autisme en puberteit is waardeloos

Reageer