Skip to main content

Hallo,

Ik heb al een tijdje last van psychische problematiek en zit daarvoor ook bij een psycholoog. 

Mijn thuissituatie is oke. Er is geen sprake van hele heftige ruzies ofzo, absoluut ook geen geweld, dus zo erg is het niet. Toch merk ik dat de ruzies die ik met mijn ouders heb een hele negatieve invloed hebben op mijn psychische gezondheid. Ik probeer momenteel aan bepaalde psychische klachten te werken (verslaving, somberheid, zelfbeschadiging), maar de relatie die ik met mijn ouders heb, zorgt er juist voor dat die klachten erger worden. 

Het zit hem vaak al in de hele kleine dingen. Ik heb, voornamelijk met mijn moeder, best een heftige verleden achter de rug en dat is zich nu een beetje aan het uiten. Het lukt ons gewoon niet om een normale band te hebben en we hebben te vaak ruzie. Ik krijg heel snel al het gevoel dat ik mezelf wil snijden als ik bij haar ben, omdat alles wat ze doet irritatie bij mij opwekt. Ook val ik dan heel snel terug in mijn verslaving.

Ik wil eigenlijk niet meer thuis wonen, omdat het me alleen maar slechter laat voelen en het mijn verslaving en zelfbeschadiging juist heel erg stimuleert. Wat moet ik doen als ik niet meer thuis wil wonen? Ik ben namelijk bijna 18 en val dus niet meer onder jeugdzorg ofzo. Weten jullie of er opties zijn om uit huis te gaan? Ik zit nu in vwo 6, dus ik kan ook niet met een bijbaantje een eigen kamer gaan huren, daar heb ik het geld niet voor. 

Bedankt voor het lezen

Hey,

Ik heb effe snel geGoogled. 

Je hebt recht op:

Huurtoeslag, betaalbaarder maken van woning.

1. Als je 18 bent en nog weinig inkomen/vermogen hebt, heb je recht op huurtoeslag. Iedereen die over de 18 jaar is en aan de eisen voldoet, heeft recht op huurtoeslag. Niet alleen studenten, maar ook mensen die niet studeren.

Voor de meeste uit huis wonend, is de huurtoeslag fijn. Met deze toeslag is een kamer huren een stuk goedkoper.

De hoogte van de huurtoeslag hangt af van de hoogte van jouw huur, leeftijd en de samenstelling van jouw huishouden.

2. Tegemoetkoming schoolkosten voor scholieren.

Ben je ooit op de basisschool of op de middelbare school een keertje blijven zitten of heb je vertraging opgelopen door specifieke redenen. Dan kun je de tegenmoetkoming schoolkosten toeslag aanvragen bij de overheid als je 18 geworden bent en nog niet aan jouw (vervolg) opleiding begonnen bent.

Stel dat deze 2 opties zouden kunnen, worden sommige kosten weer gedekt, waardoor je het misschien financieel wel redt.

Volgens mij zijn allebei        de sites betrouwbaar

Je kan het opzoeken, dan weet je het zeker.

Verder zou je ook kunnen kijken of je eventueel (tijdelijk) bij vrienden of familie terecht kan, bij ooms, tantes, opa, oma of wie dan ook. Ben je niet thuis en kost het je (hopelijk) ook geen of minder geld.

Oja, stel dat dit allemaal niet gaat kun je ook nog kijken voor een gezinstherapeut, die kan jullie misschien ook nog verder helpen met de ruzies enzo. 

Hoop dat andere forummers nog andere tips hebben.

Succes!

Ik kan me voorstellen dat je in die situatie zo snel mogelijk uit huis wilt. @OnbekendeAnnoniem1 geeft al een paar goede tips.

Misschien kom je in aanmerking voor een social huurwoning?

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning-zoeken/vraag-en-antwoord/wanneer-kom-ik-in-aanmerking-voor-een-sociale-huurwoning

Reageer