Skip to main content
Vraag

Leeftijdscontrole

• May 23, 2026
  • 1 reactie
  • 41 Bekeken

koeski
Forum|alt.badge.img+1

Hey Kindertelefoon,  

Sorry voor het lange bericht.
Ik heb een vraagje voor de KT-organisatie.  
Hebben jullie hier eigenlijk al over nagedacht:   

(En ja, ik ben 17 en hoor dus gewoon bij jullie doelgroep, maar ik vind het chill om dit soort dingen grondig uit te zoeken haha.)    

De EU is op dit moment superstreng aan het handhaven met de Digital Services Act (DSA). Om minderjarigen online beter te beschermen, is er nu een officiële Europese app voor leeftijdsverificatie klaar. Die app is technisch helemaal ready en rolt dit jaar uit. 

Hoe dat werkt? Je laadt één keer je ID of paspoort in die app, of je scant een QR-code. Als je dan op een site komt die een leeftijdscheck heeft, bewijs je via die app anoniem je leeftijd. Je wordt niet gevolgd en platforms krijgen nul andere data van je. Superveilig voor je privacy dus.   

Hier staat de officiële info van de Europese Commissie

Nu komt mijn punt: ik zag onderaan jullie site 'Powered by Gainsight' staan. Gainsight is eigenlijk een Customer Success Platform. Dat is ontworpen voor bedrijven om consumentengedrag van zakelijke klanten te tracken en te analyseren. De forum-module die jullie gebruiken (Gainsight Customer Communities) is gemaakt voor zakelijke softwaregebruikers die product-vragen stellen en ideeen uitwisselen. Het is totaal niet gebouwd voor de “consumentenmarkt”, en al helemaal niet voor minderjarigen.

Juridisch matcht dit niet echt met de wetten van nu: 
Geen goede moderatie: De bescherming van jongeren eist dat er proactief gefilterd wordt op pesten, grooming en expliciete content. Gainsight heeft alleen basic filters voor zakelijk taalgebruik, geen AI-beveiliging. Een ploeg vrijwilligers inzetten om content te controleren is een goed idee, maar erg arbitrair.: de ene laat een bericht door, de andere niet.  

Privacy-by-design: Gainsight is gebouwd om het gedrag van gebruikers te tracken. Maar het verzamelen van gedetailleerde data van minderjarigen mag niet onder de GDPR en de DSA. 

Gesloten systeem: Gainsight is een kant-en-klaar-programma. Je kunt de basiscode niet aanpassen en dus geen externe plug-ins installeren om bijvoorbeeld die nieuwe Europese leeftijdsverificatie in te bouwen. Terwijl de DSA wel eist dat een fforum een makkelijk meldpunt heeft voor illegale content én dat gebruikers beslissingen van moderators moeten kunnen aanvechten. En niet simpelweg door het sturen van een email.     

Aangezien jullie er voor ons KT’ers zijn, vroeg ik me af: hoe gaan jullie dit binnekort oplossen met Gainsight? Of kijken jullie al naar andere  software die wel flexibel genoeg is voor de Europese regels?  

En wat denken de andere KT-ers ervan? Dat er een Europese app komt om leeftijd te controleren? 

1 reactie

NoaDKT
Forum|alt.badge.img+1
  • De Kindertelefoon
  • May 23, 2026

Hallo koeski,

Wat goed dat je meedenkt /  wat goed dat je deze vraag stelt! We gaan naar jouw vraag kijken en geven je zo snel mogelijk antwoord.

Groet,

Noa