Mijn eerste baan als 15-jarige met autisme.

  • 17 January 2022
  • 1 reactie
  • 133 Bekeken

Badge

Haii iedereen!!

 

Ik deel even dit verhaal, wat ik wel leuk vind. Ik ben Ruben, en op 23 oktober 2021 heb ik officieel het contract getekent voor mijn allereerste baantje bij een ruitersport winkel in een middelgrote stad! Ik was toen nog 14 en het is echt super leuk! ik heb de meest aardige baas die je maar kan krijgen, ik ben ook de jongste die hij ooit heeft aangenomen. Hij weet dat dit mijn eerste baantje is dus hij neemt de moeite om mij alles te leren, elke week gaan we iets nieuws samen doen zodat ik dat kan leren. 

Ik kreeg toen ik 12 was door de vorige eigenaar al het aanbod om toen al voor hem te komen werken, maar toen dacht ik dat ik nog wat te jong was. Nu toen ik 14 was kwam ik weer bij de winkel, en was de nieuwe eigenaar zovan “als je een keer wilt komen meelopen een middagje, mag dat!” 

Nou, na een maand ofzo wachten had ik zelf initiatief genomen en had ik op de website van de winkel de email van de (nieuwe) eigenaar gevonden, gemailt, gevraagd: “Hey, ik wil eigenlijk wel een keer meelopen”.

Nou, op 16 oktober 2021 ging ik dat dus doen, en het was super leuk! Ik ben al mijn hele leven fan van dingen met dieren doen, heb ook 6 jaar lang aan paardrijden gedaan. Ben er trouwens al 2.5 jaar mee gestopt, maar nu dat ik bij de winkel werk is het echt super leuk!

Nou, na die middag meelopen vond ik het heel erg leuk. Dat was op een zaterdag, trouwens. Toen op de woensdag daarna kreeg ik van mijn baas een telefoontje om te bespreken hoe het werkt om je eerste contract te tekenen, en wat ik moet doen, hoe het werkt etc.

De zaterdag daarna ging ik voor het eerst een hele dag meedraaien. Van 09:00 ‘s ochtends tot 17:00 's middags. Aan het eind van de dag kwam me moeder me ophalen, namen we samen het contract door. Ik las het zelf door en mijn baas legde me uit wat alles betekende (zoals vakantiebijslag, geheimhoudingsovereenkomst, etc.)

Nou, nu kom ik dus elke week. Ik ben meestal op zaterdag bij mijn vader wat een stuk minder ver fietsen is, (4 km vanaf me pa, 7.5 km vanaf me ma). Ik vind het super leuk want zoals ik eerder zei, mijn baas helpt me super goed en leert me alles. Ookal ben ik niet van plan hier later iets mee te doen, het is wel een stuk leuker dan bij de supermarkt. (of in ieder geval, het lijkt me een stuk leuker dan de supermarkt).

Nu, ongeveer 4 maanden later ben ik al meer dan 10+ keer elke week op zaterdag komen werken. Ik heb al 2 keer salaris gegeven, en dat voelt echt voldoenend! Ik heb er voor gewerkt, eindelijk niet meer afhankelijk van mijn zakgeld! Ik ben 15 geworden dus krijg ook nog eens loonsverhoging, en ik mag nu 8 uur per schoolweek werken, dus dat is helemaal top.

Nog even laten weten dat ik lichte autisme heb, mijn autisme beïnvloed mijn dagelijks leven niet veel, maar het is wel belangrijk voor Neurotypical mensen om te weten dat mensen met autisme echt wel wat kunnen!

Conclusie: Als je iets graag wilt, ga er dan voor! Ik heb zelf initiatief genomen om de baas te Emailen, en eigenlijk bijna alles geregeld zonder mijn ouders er bij en ik heb nu een super leuke tijd. 

Fijne dag! :D

 

 


1 reactie

Wat ontzettend goed van je!!!!!!!

Reageer