Hoi allemaal,
Bij deze wil ik even een hoopvol succesverhaal delen wat misschien anderen ook kan helpen.
Een tijdje geleden had ik een topic geplaatst over dat ik naar een nieuwe school ging en dat ik twijfelde of ik wel vrienden ging maken. En om eerlijk te zijn heb ik maar twee dingen gedaan om dit aan te gaan.
- De eerste keer in de nieuwe groep ben ik naast iemand gaan zitten waarvan ik dacht dat ik die aardig zou vinden. Het is natuurlijk maar een eerste indruk, maar die is belangrijker dan je denkt. Ik was toen super slecht in contact maken maar ik had me al weken vantevoren voorgenomen om contact te maken met diegene, zodat mijn eerste indruk ook goed zou zijn. Niemand kende elkaar, dus dat was een voor- en nadeel tegelijk.
- Verder is het belangrijkste voor mij geweest om er niet te veel over na te denken. Onze nieuwe mentor had een powerpoint en daarna een activiteit. Nogmaals, ik was totaal geen sociaal persoon maar door toch een praatje te starten ging het super goed. Terwijl iedereen met de opdracht bezig was is het me gelukt een praatje te starten over wat diegene voor hobby’s deed en waarom hij deze school gekozen had. Daar waren ook anderen bij gekomen en zo was het al best snel een fijnen en informele sfeer.
Ik wil dus vooral zegggen: je kan best nadenken over hoe je contact wil maken, maar blijf er niet mee zitten. In zo’n situatie is het voor iedereen nieuw maar er ontstaan al snel groepjes, en zorg dat je daarin mee gaat en niet blijft hangen.
Soms zijn er mensen die elkaar al wel kennen. Probeer dan in te schatten of die mensen al hun hele leven bevriend zijn of dat ze elkaar ook pas kort kennen. Bij dat tweede is het makkelijker en vaker succesvol om er bij te komen. Een praatje starten kan al genoeg zijn.
Ik hoop dat ik hier mensen mee geholpen heb en aarzel niet om nog toevoegingen te posten.
Groetjes!