Skip to main content
Vraag

Een historisch verhaal helpen maken?

• October 16, 2025
  • 14 reacties
  • 167 Bekeken

Forum|alt.badge.img+8

Hoi, ik kreeg een tijdje geleden opdracht om een kort historisch verhaal te maken dat over zeevaart in de voc tijd en de omgang met mensen toen ging. Ik heb gekozen om vrouwen te belichten, want dat waren vaak stille krachten en stille helden ! Ik vond het leuk om te doen en nu wil ik het wat verbeteren om er een echt verhaal van te maken. Kunnen jullie mee helpen? Ik wil het een beetje romantisch maar het moet wel kloppen met toen. 

Titel: De Stille Stem van vrouwen moed (?)

Het was het jaar 1738, en het schip ‘De Huyver’ voer onder Nederlandse vlag naar de Oost.”

1. De Oneerlijke Straf

Een koopvaardij schip, de bemanning bestond vooral uit geronsolde mannen en jongens. En enkele jonge vrouwen die meegingen als medewerker aan boord, maar vooral om ingezet te worden op de handelspost waar het schip naar onderweg was. Anja was één van hen. Een meisje van net 16 die haar tante volgde, die al op de post was. Ze moest werken zolang de reis duurde. Zwaar, in het ruim en de kombuis. Anja was een intelligent meisje en dat was handig. Haar beste vriendin was Mijntje,17, een harde werker en stille kracht. De kombuis rook naar vieze borden en zweet. Mijntje en  Anja werkten hard. Anja keek vaak stiekem naar Jacob, een slimme, maar soms roekeloze scheepsjongen van achttien. Ze had een enorme crush op hem. Hij had lef en was vriendelijk. En super knap, lang haar,  atletisch en met mooie ogen. Hij stond onderaan de pikorde, wat betekent dat hij vaak alles moest doen wat anderen hem opdroegen. Hij deed zijn werk gehoorzaam en blijmoedig en klaagde nooit, hoe zwaar het  ook was. De kapitein van het schip was helaas een drinker en heel onberekenbaar. Toch was de sfeer goed. 

Maar toen die dag. Vandaag was de kapitein, een valse dronkenlap, erg gemeen. Jacob had, vond de kapitein, niet hard genoeg gewerkt. De jongen zat helemaal onder het zweet, stof en vuil. Hij had juist keihard gewerkt. De kapitein wou het niet zien. Hij pakte Jacobs kleine portie eten af en maakte die nog kleiner.

"Die dronken bullebak," mompelde Jacob boos.

Dat was een grote fout. De Kapitein hoorde het en werd woest. Een hard bevel. Straf! Jacob werd meteen naar de grote mast gesleept. De bootsman , de hulp van de kapitein en ook de orde bewaarder, bond Jacob zijn handen vast, hoog boven zijn hoofd. Toen kwam het ergste: ze duwden een stuk hout, het 'zwijgbit', in zijn mond en bonden het strak om zijn hoofd en de mast vast. Jacob kon niet meer praten, moeilijk slikken, niet eens zijn mond dichtdoen. Nu besefte hij pas wat er met hem gebeurde en tranen liepen hem over de wangen. Geluid maken kon hij niet. Hooguit wat gekreun. Zijn voeten raakten nauwelijks het dek. Machteloos en vol angst was hij.

Anja voelde haar hart bonzen. "Ze breken hem" fluisterde ze, met tranen in haar ogen. "Ze willen hem vernederen."

Mijntje pakte haar hand. "We laten hem niet in de steek. We zijn zijn vrienden en weten dat hij een goede jongen is."

2. Het Stille Plan

De middag duurde eindeloos. Jacob hing inmiddels al uren stil en uitgeput,  hijgend aan de mast in de brandende zon. Anja kon het niet aanzien. Ze was boos op de Kapitein, maar ook vastberaden om te helpen. Ze vond hem zo leuk en hij verdiende dit niet. Straks droogt hij helemaal uit!

Toen het donker werd, fluisterde ze tegen Mijntje "Hij heeft water nodig. Ik ga hem helpen."Anja, altijd praktisch, knikte. "Ik ga mee. We nemen water en een doek."

Samen met Catharina, de dochter van de koopman, en Mijntje op de uitkijk, sloop Anja in het donker naar de mast. Voorzichtig maakte ze het zwijgbit los en gaf Jacob water. Ook het strakke touw om zijn polsen maakten ze heel iets losser. Hem van de straf af helpen kon niet, hem verlichten wel. Jacob was wanhopig, had kramp in zijn schouders en kaken, maar hij was ook dankbaar aan de meisjes..Praten kon hij natuurlijk niet. Maar zijn betraande ogen zeiden: 'Dank je wel." Kort knikte Anja. "Houd moed!" zei ze toen ze hem weer achter liet, in de nare onzekerheid hoe lang dit nog moest duren.

3. De Redding

De volgende ochtend gebeurde er iets onverwacht. Anja was naar de vrouw van de koopman gegaan, de eigenaar van het schip. Ze had haar verteld over de onrechtvaardige straf en gesmeekt om hulp. De vrouw van de koopman was woedend toen ze hoorde hoe de kapitein Jacob behandelde. Bij het zien van hem, een gekweld jongens lichaam aan de mast, ging ze meteen naar de kapitein en eiste dat Jacob onmiddellijk bevrijd zou worden. Dat gebeurde, haar gezag was groot. 

Jacob werd losgemaakt. Hij kon niet meer lopen van moeheid. Hij was zwak, vernederd, maar hij leefde. Anja en Mijntje verzorgden zijn verzwakte lijf. Gaven hem drinken. Dagenlang. Hij werd weer sterker en ook geestelijk kwam zijn kracht terug. "Jij bent mijn held," zei Jacob  met schorre stem tegen Anja. "En jij ook, Mijntje. Ik zal dit nooit vergeten." Hij knapte op en kon weer werken, wetend dat elk woord op een weegschaaltje moest…

Nu wil ik het zo doen dat  ze carrière maken op de handelspost, en later trouwen , Jacob en Anja, en dat ze zelf met veel succes een eigen schip gaan besturen. Waar het leven veel leuker is en harde straf niet gegeven wordt, juist door hun ervaringen. Ze worden, dankzij de beide meisjes, menselijke gezaghebbers. 

Wat vinden jullie van dit verhaal en hebben jullie ideeën voor het vervolg? Heel graag! 

Dankjewel vast! Groetjes Tjempie xxxx

14 reacties

Yusa
Forum|alt.badge.img+14
  • Vaste gast
  • October 16, 2025

@Tjempie wow!

Ik vind het heel mooi geschreven en ik zou er niks aan veranderen! Ik zie ook geen spellingsfouten :) 

liefs,

XXX Yusa 

Tover01
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • October 16, 2025

Hey lieve ​@Tjempie  wat mooi geschreven! Het is echt voelbaar. En volgens mij klopt het wel hoor, zo ging dat toen. Soms nog wreder.  Iemand die brutaal was werd sons dagenlang zo neergezet. Lief en dapper wat je de meisjes laat doen. 

Misschien is het leuk om ze samen op die post iets te laten opbouwen en dan succes te hebben. En van daaruit verder naar hun eigen schip. 

Ik hoop dat je veel goede ideeën krijgt over deze moedige meisjes en vrouwen ! Mooi thema! 

Liefs, Tover xxx

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • October 17, 2025

Wat prachtig beschreven, zoals ​@Tover01 en ​@Yusa ookal zeide, niks meer aan verranderen.

xx liefs Wolf 🐺

• October 17, 2025

Hi ​@Tjempie  dit is echt mooi. Crewl wat die jongen overkomt en helden die meiden. Ze waren echt zo op zee. Las er over. Soms dagen straf, ook zweep en zulke dingen. Discipline oké, zeker met veel mannen op zo'n schip, maar dat gaat me ook te ver. Je schrijft echt mooi en realistisch. De meisjes zijn overtuigend en zijn leed beschrijf je goed. Knap gedaan!  Groetjes K. 

Forum|alt.badge.img+8
  • Topic-opener
  • Vaak actief
  • October 17, 2025

Hoi! 🥰Heel erg bedankt! Ik ben blij met jullie comments! ♥️

Groetjes Tjempie xxx

Tartan16
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • October 17, 2025

Hoi, ik vind het ook heel mooi. Hoe je zijn beleving beschreven hebt, en het meeleven van de meiden. Ik kreeg gewoon medelijden met hem 😊 heel mooi geschreven ​@Tjempie  ! Voor het vervolg kun je ze nog eerst wat op het schip laten beleven en daarna op die handelspost. Bijvoorbeeld dat Jacob iets terug doet voor de meisjes en dat Anja en hij verliefd worden. Of misschien een muiterij tegen die nare kapitein. Of hij wordt ontslagen en Anja kan heel goed kaart lezen ( dat was ongebruikelijk, zeker voor meisjes destijds).  En dan wordt zij een onmisbare schakel in het navigeren bijvoorbeeld.  Je kunt de meiden op allerlei manieren nog meer heldin laten zijn. Leuk thema trouwens, kan ik alleen maar supporten 👍👍

Ik ben benieuwd naar je vervolg! Denk de anderen ook 😉 succes! 

Groetjes liefs Tartan XxX

Ander
Forum|alt.badge.img+3
  • Praat goed mee
  • October 18, 2025

goed geschreven 

🤞👍

koopvaardij schip - moet aan elkaar dus koopvaardijschip 
geronsolde = geronselde 
orde bewaarder = aan elkaar dus ordebewaarder  
heel iets losser = wat losser of een beetje losser
onverwacht = onverwachts  
jongens lichaam = aan elkaar jongenslichaam 
er staan ook wat dubbele spaties en dubbele aanhalingstekens in en spaties voor komma's of dubbele tekens zoals '"     
na de ramp met de Batavia  was het aantal vrouwen aan boord beperkt dus meisjes die meegingen om te werken denk ik niet dat dit het geval meer was, want die gingen mee als ze de vrouw of dochter waren van een kapitein of hoge officier of zo en die werkten niet en sliepen niet tussen de matrozen.  Maar het ZOU kunnen dus het verhaal is OK 💋       

A.

Tartan16
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • October 18, 2025

Hoi ​@Ander  scherp gezien.  Dat stukje van waarom de meisjes mee gingen had ze goed ingekaderd, Anja ging haar tante achterna die al op de handelspost was en  Mijntje was haar beste vriendin en ging, zo concludeer ik, met haar mee. Inderdaad gingen er niet vaak vrouwen mee destijds (de 2 uit dit verhaal sliepen vast ook niet bij de mannen) maar het is leuk om dat wat wel kon eens op een andere manier te belichten 😉. Ik vind ook dat het een goed geschreven en mooi verhaal is. Groetjes Tartan X 

Dobymeis13
Forum|alt.badge.img+5
  • Vaak actief
  • October 18, 2025

Wow echt mooi ! Je hebt je echt ingeleefd. Ik vind Jacob nu al een hunk :)🥰 en de meiden zijn zoals ik wil zijn 💪hoe je hun avonturen beschrijft is knap. Zijn straf is erg voor een jonge jongen. Sowieso wel natuurlijk. Ze hadden toen zulke harde straffen. Ik heb gecheckt op internet. Hij had ook zweepslagen kunnen krijgen voor brutaliteit,  dat deden ze in dozijnen.  Gaven ze de mannen afhankelijk van hun overtreding 1,2 en soms 3 dozijn zweepslagen. Zo wreed 😢 maar dus misschien kwam Jacob er voor die tijd nog goed vanaf, omdat hij nog jong is. Het is alsnog erg trouwens, dagen aan een mast vast. Het engste lijkt mij dat ding in de mond en je handen niet kunnen bewegen. Brrr. Je schrijft echt goed hoor.  Als je een vervolg maakt zou je de zee sfeer er nog wat bij kunnen omschrijven. Het kraken van het schip, het deinen op de golven. Leuk thema hoor, je kiest een harde omgeving voor een heldenverhaal van deze meisjes!  Een pluim! 😍😘 

Doby xxx 

• October 18, 2025

Ik ben dat met je eens ​@Dobymeis13 en de straffen waren echt hard ja. Ik snap wel dat je op zo'n schip discipline moet hebben maar wat jij noemt inderdaad brrr. De jongen in dit verhaal kreeg  een erg strenge straf, wat ze ook echt deden dus goed geschreven, maar zweep is nog erger. Ik vind het beter zoals ​@Tjempie  doet, een harde straf maar wel nog leefbaar en klopt met die tijd. Voor het verhaal ook beter dan de zweep want nu kon hij nog herstellen. Volgens mij wordt zelfs de stoerste kerel onder de zweep nog een vernederd en huilend hoopje ellende en dan had je hem niet veel meer kunnen laten doen in je (mooie!) verhaal. Ik ben ook benieuwd naar het vervolg. Groetjes K.

Dobymeis13
Forum|alt.badge.img+5
  • Vaak actief
  • October 25, 2025

Hoi ​@Tjempie  heb je al ideeën voor het vervolg? Ik vind het altijd geweldig als mensen verhalen schrijven. Zeker een jong meisje als jij 👍💪♥️ ik gun je ook dat meer mensen meedenken! 

Doby xxx

Forum|alt.badge.img+8
  • Topic-opener
  • Vaak actief
  • October 30, 2025

Hoi, heel mooi jullie opmerkingen en correcties. Ik wil inderdaad een vervolg, waarin hij  en Anja verder gaan samen en een mooie toekomst op bouwen. Ik lees al mooie ideeën. Ik heb inderdaad wel geprobeerd om het nog een beetje menselijk te houden. Wat jullie zeggen over die straffen aan boord dat klopt. Maar ik vond hem idd te jong voor zweepslagen (en ik vind dat ook heel akelig) en dan kun je hem ook niet zo veel meer laten doen  zoals ​@nononsensgirl  ook zegt, of pas veel later. Ik las ook dat de mannen na zweepslagen soms echt weken verzwakt waren. Of nog erger. Dat wou ik niet met deze jongen.  Hij moest sterker uit zijn straf komen. Ik denk dat ik hun samen een mooi avontuur laat beleven met een sterke Anja als hoofdpersoon.  Meisjes en vrouwen waren er natuurlijk wel maar werden nooit zo gewaardeerd. Ik wil dat anders doen want ze waren veel belangrijker dan we te lezen kregen. Als iemand nog ideeën heeft heel graag! ♥️♥️

Groetjes Tjempie xxx

Tartan16
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • October 31, 2025

Hoi ​@Tjempie  dat klinkt heel interessant als insteek! Je hebt gelijk ook dat je het met die straf zo hebt ingevuld. Het lijkt me een leuke verhaallijn die je in gedachten hebt. Het kan ook interessant zijn om de personen dan wat te verdiepen zodat lezers zich met ze kunnen invoelen.  Succes hoor! 

Groetjes liefs Tartan X

Forum|alt.badge.img+8
  • Topic-opener
  • Vaak actief
  • November 1, 2025

Hoi dank je wel ​@Tartan16  ik denk daar zeker aan. Ik vind het echt eervol dat jullie zo positief reageren!  Zelfs "grote" jongens, echt fijn.😊 Ik ga er mee aan de slag! 

Groetjes Tjempie xxx