Skip to main content

Zeilkamp boot?

• January 11, 2026
  • 5 reacties
  • 71 Bekeken

Preitje
Forum|alt.badge.img

Hoi ben ik weer met alweer een vraag over zeilkamp.

Volgend jaar ga ik weer op zeilkamp en weet nog niet welke boot.  Als jullie wat over zeilboten weten. Wat zouden jullie kiezen? Valk, catamaran, windsurf, pico, of laser vago?

Dank!

5 reacties

Tover01
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • January 11, 2026

Hey! Wat vet zal dat zijn! Misschien kun je daar vragen wat het beste bij jou past? Ik weet dat ​@Tartan16  ook zeilt bij de scouting en daar hebben ze vaak vletten of leerling bootjes ( opgezocht op de site hihi 😊) en die passen misschien bij onze leeftijd?  Ik hoop dat er iemand reageert die er veel meer van weet maar je kunt vast ook vragen bij de organisatie van dat leuke kamp! Veel plezier vast! 

Liefs, Tover xxx

• January 12, 2026

Hallo Preitje, het hangt er een beetje vanaf of je al ervaring hebt.. om de wind te leren kennen zijn kleine bootjes wel gemakkelijk. Die dreumesjes zitten altijd in optimisten, maar wanneer je iets meer wil is de Laser Pico een heel leuk bootje waar je met goede wind ook flink snel mee kan.

Persoonlijk vind ik een valk een beetje suf, dat is voor mensen die niet nat willen worden bij het zeilen. Windsurfen is wel leuk, maar erg lastig om mee te beginnen ke moet goed de balans leren houden en dat kan lastig zijn.

De laatste jaren was ik zeilen op een Catamaran, een Hobby 18 met een groot zeil erop, daar kon je zonder in de trapeze te staan eigenlijk niet mee zeilen als er een beetje wind staat.

Ik houd van actief zeilen en ben dus niet team suffe Valk of een Vlet (bij scouting). Maar iedereen heeft zijn eigen voorkeuren en dat respecteer ik natuurlijk!

Groetjes!

Preitje
Forum|alt.badge.img
  • Topic-opener
  • Weet de weg
  • January 12, 2026

Bedankt voor jullie reactie ​@Anoniemste meisje, ​@Tover01! Ik zal mijn vrienden ook nog even vragen maar denk nu wel waarschijnlijk catamaran

preitje

Forum|alt.badge.img
  • Weet de weg
  • March 15, 2026

Hoii!  Wat super leuk dat je op zeilkamp gaat en sorry dat ik zo laat reageer nog haha maar misschien zie je het nog. 
Van de boten die je hebt opgenoemd is valk eigenlijk degene die het meest ‘uit de boot valt’ die is heel anders vergeleken met de rest. Je zit dan met meerdere mensen in de boot en het komt vaak voor dat je even niks te doen hebt. oftewel; ben je op zeilkamp voor de gezelligheid en hou je ervan om lekker op het water te genieten zonder te veel actie dan is de valk echt perfect. Maar vind je juist actie leuk dan zou ik echt iets anders kiezen
Zelf heb ik nog nooit gewindsurft en het lijkt mij eigk ook minder leuk dan zeilen maar dat is een mening. Ik heb het gevoel dat als je een week op zeilkamp gaat surfen dat je dan een week lang in het water ligt. Maar ik kan je eigenlijk heel weinig over vertellen dus jah

catamaran is natuurlijk super vet! Ik heb het zlef nog nooit gevaren aangeizne mijn zeilkamp ze niet heeft maar als ze ze wel zouden hebben zou ik het waarschijnlijk wel een keer gekozen hebben. als je een beetje ervaring hebt en echt van actie houdt zou ik dit zeker eerder kiezen dan pico.

laser vago is ook super leuk! een 2 mans boot waar samenwerking echt noodzakelijk is. de boot is ontzettend instabiel en het feit dat je kunt gennen is echt super leuk

pico is eigenlijk een boot voor als je het eerst in zwaardboot gaat, het is zeker leuk als je het voor het eerst doet maar als je echt iets spectaculairs zoekt zou ik voor laser vago, catamaran of wellicht windsurven gaan

Katjatja
Forum|alt.badge.img+4
  • Praat goed mee
  • March 16, 2026

Hoi hoi

ik weet niet of dit nog hulpvol is maar catamarans zijn heel leuk om te zeilen. En ook zonder ervaring leer je het snel. 

liefs kat