Skip to main content
Vraag

Welke games speel jij?

• May 8, 2025
  • 8 reacties
  • 81 Bekeken

Vera16xx
Forum|alt.badge.img+3

Hoi iedereen 🤗

Welke spellen spelen jullie? In het bijzonder heb ik het dan niet over simpele spelletjes zoals angry birds, pacman, minecraft of schietspellen als call of duty, maar ik heb het over wat moeilijkere spellen waar je best flink moet nadenken, waar je heel veel van leert (educatief) of die echt wel moeilijk zijn, zoals strategische spellen.

Geef aan of het een spel op de PC is, of een spelcomputer. Mijn vraag gaat eigenlijk vooral over PC spellen al kunnen games op consoles (xbox, playstation) ook soms serieus ingewikkeld zijn waar je flink je hersens voor moet gebruiken.

Benoem behalve de naam van het spel ook kort wat voor soort spel het is, een beschrijving van drie of vier zinnen ofzo. Geef ook aan waarom jij dit spel leuk vindt of waarom je het speelt.

Extra vragen die ik heb:

Hoeveel uur spendeer je aan gamen in de week?

Hier jouw antwoord

Hoeveel waarde hecht je aan gamen, is het bijzaak voor je of echt een belangrijk onderdeel van je leven?

Hier jouw antwoord

Speel je alleen of met vrienden, doe je dit online of (ook) in het echt?

Hier jouw antwoord

Wat zijn de leuke momenten geweest dat je speelde, , wat zijn de momenten dat het kicken is?

Hier jouw antwoord

Wat zijn de minder leuke of frustrerende momenten geweest tijdens het gamen?

Hier jouw antwoord

Heb je het gevoel dat je iets leert of extra vaardigheden krijgt door het spelen van deze spellen?

Hier jouw antwoord

Heb je soms het idee dat je gamed terwijl je dit niet zo moeten doen, bijvoorbeeld omdat je toch een beetje verslaafd raakt of het laat op de avond is en je eigenlijk moet slapen?

Hier jouw antwoord

Wat voor games mis je of zou je willen dat er worden gemaakt?

Hier jouw antwoord

Dank jullie allemaal! Liefs, xxVera 💋

8 reacties

Tartan16
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • May 9, 2025

Hoi hoi! 

Ik game eigenlijk niet echt, ik vind wel flight simulator vet of F1 en dergelijke.  Ook hebben mijn ouders wat retro games die eigenlijk best mooi zijn maar erg verouderd. Zoals Dune of command and conquer.  Ik zal je vragen beantwoorden en hopelijk krijg je nog veel meer reacties! 

Het zullen 2-3 uurtjes zijn 😊

Hoeveel waarde hecht je aan gamen, is het bijzaak voor je of echt een belangrijk onderdeel van je leven?

Bijzaak, wel leuk maar ik ben een buiten mens en doe daar veel (o.a. thuis op de ecoboerderij helpen xD)

Soms wel samen met mn vriendin of een maatje. Racen is dan wel lol

Wat zijn de leuke momenten geweest dat je speelde, , wat zijn de momenten dat het kicken is?

Tegen elkaar dan 😄 dat is wel lol

Ik neem het nooit zo heel serieus, kan wel tegen verlies dan. 

Heb je het gevoel dat je iets leert of extra vaardigheden krijgt door het spelen van deze spellen?

Bij die retro games wel een beetje denk ik. Dat gaat om strategisch denken. Als je daar als een wilde geweld gebruikt verlies je het level. Dat is wel mooi.

Heb je soms het idee dat je gamed terwijl je dit niet zo moeten doen, bijvoorbeeld omdat je toch een beetje verslaafd raakt of het laat op de avond is en je eigenlijk moet slapen?

Nee dat gelukkig niet :) 

Van mij mag Dune2000 worden gemoderniseerd naar 2025 , net als Tiberian Sun. Misschien vind ik een game over land beheer en sociale samenhang ook leuk. 

Ik hoop dat je hier iets aan had 🤭

Groetjes liefs Tartan X 

Vera16xx
Forum|alt.badge.img+3
  • Topic-opener
  • Vaak actief
  • May 9, 2025

Laat ik maar aftrappen dan 😎

10-20 uur toch wel 😌

Voor mij wel belangrijk ja. Ik heb ook wel het gevoel dat ik me heb ontwikkeld met spellen. Bijvoorbeeld de atmosfeer van World of Warcraft vond ik heel fijn, zoals de Night Elves in hun bos met prachtige muziek en allemaal dieren. Daar ben ik echt wel door gevormd ook wel durf ik te zeggen. Ook andere spellen hebben diepe indruk op me gemaakt. Het spel dat voor mij heilig is, is Sid Meijer's Alpha Centauri (SMAC) dat is best een beetje nerderig spel zoals civilization maar het heeft hele mooie filosofische achtergrond en verhaal en er zitten prachtige quotes in die je flink doen laten denken. Ook hier ben ik enorm door gevormd.

Meestal alleen, mn vrienden spellen vaak andere spellen en ik speel vrijwel alleen op de PC. Maar ik game ook met mijn zusje dat vind ik heel leuk. We spelen dan bijvoorbeeld Subnautica of Zelda, maar ook Factorio alleen dat spel is te ingewikkeld voor haar maar ze vindt het leuk om lange 'raceparcours' te maken met de conveyor belts. Mn zusje is vooral speels en vind de moeilijke spellen die ik speel totaal niet leuk, maar ze kijkt b.v. wel mee als ik World of Tanks speel dat vind ze wel spannend dat je met een tank in de bosjes ligt te wachten op je prooi. 😁

Lol met mijn zusje bijvoorbeeld subnautica dat zo'n groot onderwatermonster achter je aanzit. Wij beide schreeuwen maar op een leuke manier 😁. Maar ook met World of Warcraft heb ik echt een leuke tijd gehad. En Alpha Centauri daar ga ik heel erg door filosoferen over het leven en hoe het in de toekomst zal gaan met de mensheid in de ruimte en de competitie van ideologiën. Dat laatste is een sterk onderdeel van het spel.

Dat ik een spel speelde en het moeilijk was en ik de hele tijd afging maar ik wilde de level afhebben en later dacht ik: voor wie doe ik dit eigenlijk?? Toen heb ik de computer uitgezet en ben gaan slapen. 😇

Absoluut. Met schietspellen als Call of Duty kun je misschien je oog-hand coordinatie verbeteren en reactietijd enzo, maar voor mij hebben spellen echt een diepe indruk gemaakt en mijn kijk op de wereld en het leven veranderd. En ik krijg soms creatieve ideeën als ik spellen speel.

Ja vooral vroeger toen ik 13-14 was ging ik op mn kamer wel eens opstaan om 2 uur ofzo en dan World of Warcraft spelen. Dan ging ik 5 uur weer naar bed want 3 uur spelen gaat zo voorbij in dat spel. Niet zo slim.

Subnautica 2!!!! Die is in de maak en dit jaar komt de Early Access uit, waarop het spel speelbaar is maar nog niet af, dat duurt dan nog jaren. Maar ik kan niet wachten! 😎

Vera16xx
Forum|alt.badge.img+3
  • Topic-opener
  • Vaak actief
  • May 9, 2025

Age of Empires

Oud spel maar er is een Definitive Edition die mooiere graphics heeft enzo. City building en conquest met resource gathering enzo. Dat is wel mijn ding. Het speelt zich in de oudheid af en je leert wel wat over culturen en ik vind de gebouwen van de verschillende culturen er mooi uitzien. Het is ook geen makkelijk spel, dat vind ik wel cool.

Civilization: Beyond Earth

Dit spel is de futuristische ruimte-versie van het bekende Civilization, waarbij je steden moet bouwen, units produceert en zowel vreedzaam als via oorlog kunt winnen. Dit spel kan gezien worden als een kruising tussen Alpha Centauri en Civilization, maar het lijkt vooral op dat laatste. Ik vind het leuk omdat je veel aan het bouwen bent.

Command & Conquer 3: Kane's Wrath

Ook weer base building en met futuristische legers elkaar verslaan. Dit kun je ook multiplayer spelen en dat doe ik ook het liefst. Ik ben alleen veel beter dan de jongens waar ik mee speel. 😋

Cyberpunk 2077

Beetje de opvolger van Syndicate Wars in een futuristische dystopische setting. Lijkt het meest op Grand Theft Auto. Mooie kleuren vooral als je HDR (high dynamic range) monitor hebt zoals wij (OLED monitor) dan zien die neon kleuren enzo er echt strakk uit. Je hebt wel een stevige videokaart nodig.

Factorio

Factorio is echt wel cool. In het begin vond ik het wat stom. De graphics zijn niet super. Maar zodra je de basis leert, ga je echt puzzelen. Het idee is dit: je crasht op een planeet en je begint met grondstoffen te verzamelen en bouwt dan een hele fabriek die telkens hoogwaardige producten maakt. Dus eerst maak je van ijzererts ijzer en dan met koper erbij kun je je eerste fabriek bouwen. Het is echt een bouwspel maar er is ook dreiging van de lokale bevolking, dat zijn een soort insecten. Wel Amerikaans spel dus de oorspronkelijke bevolking van de planeet moet worden uitgeroeid, zoals dat ook ging met de oorspronkelijke bevolking van wat nu Amerika wordt genoemd. Met mods kun je het groener/vriendelijker maken.

Fragile Allegiance

Oud spel dat in DOSbox moet worden gespeeld. Je kunt het gratis downloaden als abandonware. Je bouwt op astroïden in de ruimte en moet grondstoffen verhandelen en ruimteschepen bouwen. En natuurlijk: de vijand moet worden verslagen.

Hitman

Ik hou normaal niet zo van schietspellen, maar Hitman is anders. Het idee is niet dat je met een pistool er flink op los knalt maar dat je in stilte je doelwit uitschakelt. Zoals een maffiabaas die heel goed beschermd in een bunker zit, en jij het personeel om de tuin leidt door hun kleding aan te doen en b.v. als ober binnen te komen en het eten van de maffiabaas vergiftigd en dan ongezien wegkomt. Mijn zusje kijkt soms mee maar het is eigenlijk niet echt geschikt voor haar. Mijn ouders hebben liever niet dat ze dit soort spellen speelt of meekijkt. Het valt wel mee het geweld, vind ik.

Master of Orion

Weer een ruimtespel in de 4X-genre. Dus planeten coloniseren, research doen, gebouwen bouwen en ruimteschepen bouwen en uiteindelijk je tegenstandars verslaan. Turn based. Ziet er mooi uit en speelt makkelijk, niet een moeilijk spel vind ik zelf.

Vera16xx
Forum|alt.badge.img+3
  • Topic-opener
  • Vaak actief
  • May 9, 2025

Northgard

Wel leuk spel in Noorse setting. Lijkt een beetje op The Settlers. Je hebt een soort van provincies die je moet coloniseren en zo je gebied uitbreiden. Veel aandacht voor economie, en ook strategisch je tegenstanders verslaan. Heeft wel en vrolijke setting met leuke graphics.

Subnautica

Dit spel raad ik echt wel aan om te spelen of te proberen in elk geval. Het is supermooi om te duiken in het water en de grotten te verkennen. En bijna zonder geweld. Dit is het leukste spel wat ik speel met mijn zusje, al spelen we nu andere spellen voor de variatie.

Surviving Mars

Ook zonder geweld en in een rustige setting. Niet moeilijk om te spelen, wel soms wat langdradig je moet geduld hebben. Maar ruimte vind ik cool en 'aanwezig zijn' op Mars voelt wel tof ben benieuwd hoe dat gaat in de toekomst als we echt op Mars leven! 😎

World of Tanks

Meer tactisch game, real-time en alleen online/multiplayer. Niet makkelijk je moet het wel leren spelen. Vrij realistisch elke tank heeft zwakke punten en die moet je dan leren kennen anders schiet je wel maar kets het projectiel af op de bepansering. Gratis om te spelen maar ga je het echt spelen wil je wel wat geld uitgeven omdat het anders te lang duurt voordat je de leuke tanks hebt. Dus $$$ duur spel uiteindelijk. Ik durf niet te vertellen hoeveel geld ik er aan heb uitgegeven. Maar mijn vader speelt dit spel dus ook daarom vond hij het niet zo'n probleem.

World of Warcraft: Classic

Het spel der spellen. Als ik één spel zou moeten uitkiezen en alleen dat spel zou mogen spelen, dan zou het dit zijn. Enorm verslavend en gaat veel tijd in zitten. Wel kicken omdat het moeilijk is, en je veel kunt verbeteren aan je karakter. Hier kun je jaren zoet mee zijn, dat is ook gebeurd in mijn geval. Ik vind de éérste upgrade ook heel tof: The Burning Crusade. Alléén online/multiplayer en ook vrij duur omdat je maandelijks dus een tientje betaalt dus per jaar tikt dat wel aan. Je kunt wel de betaling stopzetten en later hervatten dan blijven je karakters behouden. Je kunt ook op een gratis 'private' server spelen maar daar zijn minder mensen en kan dus minder leuk zijn.

XCOM: Enemy Unknown

Turn based schietspel in futuristische setting. De aarde wordt aangevallen door de Aliens en die moet je dan ook naar hun eigen planeet laten verhuizen, niet geheel vrijwillig. 😅

Zelda: Breath of the Wild

Ja Zelda speel ik al vanaf dat ik zindelijk was ofzo. 🤣 Dit spel is echt mooi als je het op de emulator op de PC speelt. Dan heb je hoge resolutie en veel betere graphics dan op de spelcomputer van Nintendo zelf. Kost wel de nodige moeite om werkend te hebben maar dan speelt het supertof en echt mooi is het dan. Ik speel met de Playstation controller die je dan op de PC aansluit.

Vera16xx
Forum|alt.badge.img+3
  • Topic-opener
  • Vaak actief
  • May 9, 2025

Ene tot slot de honorable mention:

Sid Meijer's Alpha Centauri

Dit spel heeft mijn kijk op de wereld veranderd. Het is een oud spel en ik denk dat het niet zo snel iets is voor jullie. Het is ingewikkeld en uitgebreid, Civilization achtig. Het mooie is dat het niet zo is dat je landen hebt die tegen elkaar strijden, maar ideologiën. Dus bijvoorbeeld de kapitalisten willen de planeet roven van zijn schatten en daardoor is er veel ecologische schade. De Groenen willen juist in harmonie met de planeet leven, de wetenschappers willen onethische experimenten doen met de natuur. En dan heb je nog de die-hard fundamentalistische christenen die God's wil willen opleggen aan de inwoners van de planeet. En natuurlijk net als met de Aarde moet ook hier een zondvloed komen dus alles moet dood en 'naar de hemel'. De ideologiën worden ondersteund door ingesproken teksten van de factieleiders die de ideologie vertegenwoordigen. En die quotes zijn echt suuuuuupergoed. Ik heb veel online moeten zoeken om de quotes te begrijpen. Heel filosofisch en je gaat anders aankijken tegen de echte wereld hier op aarde waar er ook een competitie is van ideologiën. Het heeft mij behoorlijk geschapen in mijn eigen ideologie.

Ik speel meestal als de groenen die juist de planeet proberen te redden van alle 'klootzakken' en het mooie is dat het spel een verhaallijn heeft waar de planeet eigenlijk leeft maar dan op een rare manier namelijk dat er een soort gras is wat een collectief bewustzijn heeft. Dus de planeet zelf leeft, zeg maar. En de planeet blijkt een onderdeel te zijn van een heel groot netwerk van planeten die tezamen een supercollectief-bewustzijn vormen, zodat het hele universum één groot collectief aan hersenen wordt met de planeten als hersencellen zeg maar. Dat soort verhaallijnen vind ik ècht tof en het  heeft me flink aan het denken gezet.

En ja die laatste foto is dus van 'Earthdeirdre' de vrouw die de Groene-factie vertegenwoordigt. En natuurlijk een superlekker ding!!! 😍😝😭👅💋

anoniem69420
Forum|alt.badge.img

ULTRAKILL

Je bent in de lagen van hell en je maakt het leven van gabriel miezerig. nee ff serieus het is een heel 

snelle fps dat je je goed laat voelen

ook een hoog FOV

Undertale

Je bent een kind dat in een berg is gevallen, en je kan mensen ook sparen als je vecht. Er is ook veel lgbtq dingen, en het is uit 2015. 

ENA: dream bbq

geen IDEE waar het over gaat, de community zelf ook niet, maar het is sick en ze zoekt naar de Boss

Het is ook gratis

Nou eigenlijk rond de 40 nog wel 😭

Ja, het heeft me een beetje geholpen tijdens m'n vorige depressie

Alleen, ik kan er toch geen maken en heb er geen behoefte aan

Wat zijn de leuke momenten geweest dat je speelde, , wat zijn de momenten dat het kicken is?

Deltarune chapter 3-4 release

Sunny springt van ziekenhuis af

Ja, iemand niet duwen van een trap

Ja, maar ik doe het toch

Meer indie games!!!

NN15000
Forum|alt.badge.img+10
  • Vaste gast
  • June 10, 2025

3a6 uur 

Hoeveel waarde hecht je aan gamen, is het bijzaak voor je of echt een belangrijk onderdeel van je leven

Nou als ik er zin in heb

Nee gewoon ofline

Geen idee ligt aan hoe ik me voel 

Soms gaat het te sloom

Hier jouw antwoord

Nee behalve in het weekend dan is het iets langer door de week heb ik een wekker staan en als die afgaat stop ik 

Geen idee speel rollercoaster of sims of planet coaster 

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 7, 2025

Hoi iedereen 🤗

Extra vragen die ik heb:

Hier jouw antwoord: Zo’n 20 uur denk ik

Hier jouw antwoord: Het is een bijzaak, maar wel erg leuk

Hier jouw antwoord: Samen

Hier jouw antwoord:

Hier jouw antwoord: Als iemand beter is dan ik

Hier jouw antwoord

Hier jouw antwoord: Soms wel

Hier jouw antwoord

Dank jullie allemaal! Liefs, xxVera 💋

xx liefs Wolf 🐺