Skip to main content
Vraag

Welk eendenvoer kopen?

• May 31, 2026
  • 2 reacties
  • 6 Bekeken

Yusa
Forum|alt.badge.img+2

Hey, heb dus een beetje een dilemma en waarschijnlijk is het heel dom om hier te vragen, stelt niet zoveel voor🤭

Er zijn dus allerlei eenden met jonkies, heel cute. Mijn zak met eendenvoer is alleen bijna op, zit nog iets van 1 bekertje in😬 dus ik dacht, kan morgen met m'n vader wel nieuwe kopen. Alleen heb je dus verschillende soorten. Ik twijfel tussen korrels voor jonge eendjes of voor gewone volwassen eenden. 

Heb voor en nadelen hier:/
Watervogel opgroeikorrel, voor eendjes 0-4 week.

Voordelen:
1. Het is geschikt voor jonge eenden en ze groeien er goed van
2. Het is makkelijk in water op te lossen dus je kunt er een papje van maken
Nadelen:
1. De eendjes zijn al gauw te oud voor het voer en het is een 5 kilozak
2. Volwassen eenden mogen niet teveel hier van en het is moeilijk om ze te scheiden
Watervogelkorrel voor volwassen eenden

Voordelen:
1. Volwassen eenden mogen hier lekker veel van eten
2. Het is goedkoper bij een andere winkel

Nadelen:
1. Eendjes moeten hier niet teveel van, dan groeien ze minder goed
2. Het is moeilijker te eten voor kleine eendjes, grote stukken (maïs, zaden etc)

Dus ja, wat is het beste denken jullie?

Liefs 💚

2 reacties

Tartan16
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • May 31, 2026

Hoi hoi lieve ​@Yusa  zitten de eendjes in een ruime vijver? Of beek of kanaal?  Dan hoef je ze maar heel weinig bij te voeren. Ze moeten zo zelfstandig mogelijk voedsel leren zoeken zodat ze dat later hun eigen kuikentjes ook kunnen leren. Als boerenzoon kan ik vertellen dat wij vlak achter de boerderij een meertje hebben liggen en daar zitten ook diverse eenden in, en alleen heel af en toe geven we ze wat voer want ze  zijn heel slim en halen vrijwel alles zelf uit hun omgeving.  Dus ik zou zeggen die tweede zak is ruim voldoende, en dan nog maar heel af en toe iets geven want ze hebben echt veel wat ze zelf kunnen vinden. En dus ook hun kuikens leren zoeken en vinden. Lief hoe je om dieren geeft trouwens!!

Groetjes liefs Tartan 😘

ghast
Forum|alt.badge.img+9
  • Topper
  • May 31, 2026

Hoi Yusa,

Als de eendjes nog super jong zijn denk ik dat je beter het voer kan kopen voor de 0-4 weken oude eendjes, omdat ze nog volop moeten groeien. Als ze al wat ouder zijn dan overstappen naar het voer voor de volwassen eendjes. Succes.

Groetjes,

ghast