Skip to main content
Vraag

Wat doen jullie met dit mooie weer?

• May 10, 2025
  • 7 reacties
  • 144 Bekeken

Vera16xx
Forum|alt.badge.img+3

Het is weer lekker weer met een lekker zonnetje!!! 🌞

Daar wordt Vera vrolijk van… 😎 😍

Wat doen jullie als het lekker weer is?

Wat doet Vera als het mooi weer is?

Ik ben op dit moment in onze tuin bezig met onze moeder en zusje, we hebben een eigen moestuin. Pompoen, Courgette, Tomaat, Paprika/pepers, Aardbeien, Broccoli, Romaine sla, Rucola, Mint, Stevia, Spinazie en nog veel meer dingen groeien we.

Dat doen we vooral in potten met potgrond gemixed met perliet, dat zijn kleine witgekleurde steentjes die poreus zijn dus overal gaatjes erin. Dit maakt dat de zuurstof dieper de grond in kan komen en wortels hebben behalve voeding en water ook echt zuurstof nodig.

Maar het leukst vind ik hydroponica. Dat wil zeggen dat de plantjes geen aarde hebben, maar dat hun wortels in een container met water met voedingsstoffen hangen, en daar hun voeding uit halen. Je hebt dan alleen een substraat nodig in ons geval vermiculiet of hydroton. Dat zijn oranje-gekleurde balletjes die je wel eens zit bij potten ze worden ook vaak gebruikt voor goede drainage. Hydroponica is duurder en moeilijker, maar de plant kan er tot twee keer sneller door groeien. Je hebt dan wel kunstmest nodig. Wij gebruiken dure mest zonder giftige ingrediënten, 150 euro per 5 literfles. Maar je kunt het ook bij de Action kopen dat is maar een paar euro per liter. De Action heeft overigens goede biologische (vloeibare) mest alleen is die alleen geschikt voor groenten en niet voor planten met vruchten, omdat er geen fosfor (P) in zit, alleen stikstof en kali (NK).

Ik vind het heerlijk om met mooi weer in de tuin bezig te zijn. En ook flink te zweten en te zwoegen in de warmte. Dan lekker douchen (wij hebben een buitendouche naast de sauna) en weer schone kleertjes aan. Dat doe ik dan wel meerdere keren per dag want je wordt wel een beetje vies van tuinieren. Vervelend vind ik als er aarde tussen mn nagels komt want dat vind ik niet hygiënisch. Maar ik heb nu wat duurdere handschoenen voor de tuin die wel lekker flexibel en luchtig zijn, en toch zorgen dat je nagels niet vies worden.

Dat was het, geniet van de dag! 😻

7 reacties

Tover01
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • May 11, 2025

Hey lieve ​@Vera16xx ! Jij hebt echt een mooie hobby!  Ik leer er zelfs wat van :) ik ben ook graag buiten, fietsen of hardlopen of hiken (zit ook bij scouting zoals je wist 😉)  en 1 van mijn favo bezigheden is samen met mijn vriendin en/of vriend(inn)en langs de rivier lopen en op van die kleine strandjes kijken en chillen en soort van picknicks te doen. En onder bruggen door te kruipen etc.  Kanoën is ook super. Of het bos in of de oude stad in gaan en gewoon een ijsje trakteren aan haar , dat soort dingen. Met dit weer ook fijn in mn favo oufit lekker zomers, shirtje en korte broek of vandaag heb ik  een rokje en dan bruin worden met factor 50 haha. Ik weet niet hoe het komt maar als het zulk weer is krijg ik zwerf neigingen en wil ik hele stukken lopen of fietsen 😊 en lekker de wind langs de benen voelen en misschien pootje baden. Of echt in een rivier uiterwaard zwemmen., Zulke dingen. En natuurlijk watergevecht! Maar zoiets moois als jij doet is leuk en nuttig tegelijk, mooi idee !  Veel plezier ! Liefs, Tover xxx

Diana
Forum|alt.badge.img+13
  • Vaste gast
  • May 11, 2025

Ik heb vanmorgen een leuke mountainbiketocht gemaakt met mijn paps en vanmiddag ga ik met mijn paard het bos in.  En vanavond met vriendje nog een wandeling en misschien duiken we wel de bosjes in.  Ik hou van dit weer.

Vera16xx
Forum|alt.badge.img+3
  • Topic-opener
  • Vaak actief
  • May 11, 2025

Jaaa zo lekker!! Ik zweet wel snel als ik in de tuin bezig ben. 's avonds vind ik het dan ook lekker om de sauna in te gaan als het bijna donker wordt, in de zomer vind ik de avond ook erg leuk. We slapen ook minder in de zomer heb ik gehoord. Dat vind ik een goed plan; liefste een winterslaap en dan in de zomer 24/7 wakker. Maarja zo werkt het niet… 😉

@Tover01 Dank je :) 💗 Hoe vaak ga je naar scouting dan en vertel eens iets wat je echt leuk vindt wat je daar doet? Ik weet nog dat we echt naar plekken gingen en daar spelletjes deden in de natuur dat vond ik echt cool. Leuk wat je vertelt in elk geval! Ik krijg ook zin in zwemmen in de natuur (dus niet zwembad maar echt een plasje ofzo) maar het water is echt nog koud zo begin van de zomer, technisch is het ook nog lente pas om 21 mei begint de zomer officiëel. Maar het is nu qua weer praktisch zomer en echt su perlekker. Veel zon, ik voel me echt helemaal chillll! 😎 😁

@Diana Leuk vertel eens wat meer over je paard als je wilt, wat doe je dan precies en hoe lang. Stop je ook voor picnick of weet ik veel? Lijkt mij leuk om met meerdere vrienden per paard naar de duinen te gaan en daar te chillen en dan weer met paard terug ofzo. Paarden zijn wel cool 😎 PS hebben ze het niet warm in de zomer als ze in de zon staan of lopen? Ze zweten niet denk ik… Alleen via hun mond?

Diana
Forum|alt.badge.img+13
  • Vaste gast
  • May 11, 2025

@Vera16xx ik heb een American Quarterhorse, een cowboypaardje. Slimme, nieuwsgierige diertjes. Niet zo indrukwekkend als die grote Duitse paarden of Arabieren maar snel en lenig en (belangrijk bij buitenritten) bomb proof: ijzig kalm. Ik heb haar sinds ze veulentje was.

Vandaag hebben we een ritje gemaakt in het bos.  Gewoon, lekker wandelen. Een van de honden ging ook mee, hij geniet daarvan en paardje vindt zijn gezelschap ook fijn. Naar de duinen is te ver voor ons, wij zijn van het bos.  Soms maak ik langere tochten van een week of zo en dat is meestal in Frankrijk en met andere mensen. Dat is ook best ingewikkeld want je moet je paarden daar naartoe vervoeren in speciale bussen en trailers.  Dat doe ik dus niet vaak maar het is wel altijd heel leuk.  Je hebt in Frankrijk ook speciale herbergen met stallen, heel gezellig.

In de vakanties begeleid ik toeristen die hier in de streek een ritje komen maken.  Leuk werk en makkelijk geld.

Je hebt gelijk dat paarden niet goed tegen de hitte kunnen, ze zijn op hun best bij 15 graden.  Maar ze kunnen gelukkig wel zweten, je verwart met honden.

Vera16xx
Forum|alt.badge.img+3
  • Topic-opener
  • Vaak actief
  • May 11, 2025

Oh wat leuk dat je haar al kent sinds dat ze (een dame?) jong is, dat schept denk ik ook wel een speciale band die je hebt. Ik ben dan wel benieuwd: hoe is jouw band met het paard? Weet je ongeveer het karakter van het paard, snap je hoe het paard denkt, en wat weet het paard van jou. Het paard went natuurlijk aan jouw gedragingen en hoe je bent. Wat ik geleerd heb: kinderen en dieren weten vaak niet precies of expliciet wat er gebeurd is of wat er aan de hand is, maar kunnen je emoties wel 'voelen' in die zin dat ze over langere tijd jouw gedrag waarnemen en bijvoorbeeld als jij heel verdrietig bent dan weten ze toch dat je je op dat moment heel erg veel minder goed voelt dan normaal. Ze snappen misschien niet waarom, maar ze voelen wel oh nu heeft dat meisje/mens een mindere dag of ze is verdrietig. Je ziet ook wel soms dat intelligente dieren je proberen te troosten. Dat vind ik wel echt ontroerend, dat dieren ook zo'n band met mensen kunnen hebben… 💗

Oke dus paarden zweten wel, ik dacht inderdaad aan honden hahaha! Nou weer wat geleerd! 😅 Maar wat ik ook weet is dat de kleur veel uitmaakt, dus wit weerkaatst veel licht en zwart absorbeert de meeste straling dus hoe donkerder het paard des te warmer het wordt in de zon. Waarom hebben paarden dan niet veel lichtere huidskleuren of hoe werkt dat dan? Een hond springt nog wel eens in de sloot maar een paard kan misschien wel zwemmen maar gebruikt dat denk ik niet vaak om af te koelen? Misschien een apart topic over paarden aanmaken ben eigenlijk wel benieuwd.

Zo lekker weer ik kom zo erg tot leven merk ik!!! Het leven begint pas in de lente en is op zijn top in de zomer, in de herfst en winter is het saai en doods. Misschien moet ik gewoon verhuizen naar Spanje ofzo?

Andere vraag: drinken jullie alcohol tijdens warm weer? Mijn familie is erg op het gezonde af, maar ook niet vies van genieten. Ondanks dat de leeftijd 18 is voor alcohol, mag ik wel gewoon wijn en bier (radler) drinken van mijn ouders. Zelfs nog best wel veel vind ik zelf; ze vertrouwen ook erg op mijn eigen verantwoordelijkheidsgevoel. Ik vind het bijvoorbeeld heerlijk een ijskoud biertje in de sauna te nemen en dan heel warm in de sauna te zweten maar dan wel met een ijskoud drankje erbij. Ik ben ook apart want doe mijn drankjes van de koelkast (die al op 1 graden staat dus heel koud) ook eerst nog 5-10 minuten in de vriezer zodat ze op het punt van bevoren worden zitten. Dan vind ik drankjes het lekkerst. Ik zei toch dat ik een apart meisje ben!! haha 😁

Maar ik vind het dus ook leuk om een beetje aangeschoten te zijn, vooral zo rond deze tijd eind van de middag. Lekker roesje ofzo. En lekker chillen in de zon. Ik heb het echt wel naar mijn zin nu. 🌞 😎

Tover01
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • May 11, 2025

Hey ​@Vera16xx   ik word ook vrolijk van wat je vertelt! 🥰 Wat ik bij de scouts leuk vindt is bijna alles wel, vooral als het buiten is! Ik vind bijvoorbeeld dingen bouwen heel vet, zeker als het ook echt iets doet, zoals een toren of een kabelbaan. Ook het kunnen lezen van kompas en kaarten is leuk, en het kamperen! Op kamp gaan is geweldig, en we hebben eens per jaar wedstrijden met onze subgroepen waarbij je alles wat je geleerd hebt kunt toepassen en als je het goed doet ga je naar regio wedstrijden en mocht je die winnen landelijke. En dat vind ik ook nog zo'n leuk ding bij scouting, dat je mensen uit het hele land en ook buitenlandse  scouts ontmoet op kampeerterrein enzo. Erg leuk! Ik ben blij dat ik er bij ben gegaan (mede dankzij dit forum want ik had een topic over een sociale hobby hihi).  Ik vind jouw verhalen ook erg leuk en van ​@Diana  ook met het paardje, zo lief! 🥰

Liefs, Tover xxx

P.s. kampvuur is ook super natuurlijk maar dat had ik al verteld 🤭

Diana
Forum|alt.badge.img+13
  • Vaste gast
  • May 11, 2025

@Vera16xx paarden en andere dieren kunnen je stemming niet aanvoelen maar ze zijn bijzonder goed in het lezen van je lichaamstaal en ze passen zich daar dan aan.  Dat troosten is jammer genoeg een fabeltje: ze nemen je lichaamshouding over en als jij je hoofd laat hangen, doen zij dat ook.  Groepsdieren als paarden en honden zijn voor hun overleven in het wild afhankelijk van het kunnen begrijpen van elkaars signalen omdat ze niet kunnen spreken.  Als ze kunnen zien dat een groepsgenoot angstig is, kunnen ook zij wegrennen, bijvoorbeeld.

De kleur van een paardenhuid is niet hetzelfde als die van zijn vacht, net zoals jouw haarkleur anders is dan die van je huid.  Hun vachtkleur heeft nauwelijks invloed op de manier waarop ze warmte voelen, hun natuurlijke reactie is in de schaduw te gaan staan als het heet is en dan maakt kleur niets meer uit.  Daarbij komt dat de vachtkleur van onze moderne paarden het resultaat is van selectief fokken (de zwarte Friezen, bijvoorbeeld) en niet van natuurlijke selectie.