Waarom is "nigger" slecht?

  • 11 January 2024
  • 13 reacties
  • 295 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hallo,

Ik vraag me af waarom “nigger” of “neger” een erg woord is?

Bij sommige benamingen snap ik dit, zoals “invalide”. Dat betekent niet valide, eigenlijk mislukt. 

Maar waarom is “nigger”zo erg? En betekent “n-woord” niet precies hetzelfde? 

Wat denken jullie?


13 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Het is hetzelfde als een heel erg scheldwoord, mensen voelen zich aangevallen/gediscrimineerd daardoor. Waarom het zo is weet ik niet. kan je ff Googelen

Groetjes mij @Anoniemxv 

Reputatie 7
Badge +7

Ja, zijn allemaal de zelfde namen.

Beschrijving:
Neger- 1. persoon behorend tot een van de zwarte rassen van Afrika( gekenmerkt door donkere huidskleur, platte neus en kroeshaar) ; nikker , zwarte. * afstammeling van de vroege tijd in Amerika negerslaven.

Ik denk dat je zelf hieruit kunt halen dat het niet bepaald heel vriendelijk is, het is behoorlijk racistisch om zoiets te zeggen.

Reputatie 5
Badge +1

Want @ItzJustin zegt klopt. Gewoon een scheldwoord, waar veel te overdreven mee word gehandeld, vind ik dan. Ik zat op de basisschool, een iemand zei zoiets als “zwarte rat” tegen een ander, gevolg is dat er zelfs een maand later er nog over word gepraat. Ben niet een voorstander van die dingen.

 

Dit is natuurlijk mijn mening, neem deze aub niet kwalijk  ^^

 

Groetjes, @Nightfall_ 

Reputatie 2
Badge

Het woord nigger of negro is in Amerika een zwaar racistisch scheldwoord. The n-word betekent hetzelfde. De reden: de periode van slavernij in Amerika en de jaren erna tot in de jaren '60 van de vorige eeuw toen zwarte mensen met zwepen werden geslagen, verminkt of opgehangen of op andere gruwelijke wijze vermoord. Mensen werden ook doorverkocht zodat families uit elkaar werden gerukt en vrouwen door hun blanke bezitters misbruikt. Pas in de jaren '60 van de vorige eeuw kregen zwarte mensen daar hun volledige burgerrechten, dus ook stemrecht. En nu zijn zwarte mensen daar vaak nog steeds armer en minder slecht opgeleid. In Amerika timmeren zwarte mensen je in elkaar als je die woorden gebruikt. Zo zwaar zijn deze woorden daar beladen! In Nederland is het woord neger minder zwaar beladen, maar wordt ook hier nu als racistisch gezien. 

Reputatie 7
Badge +7

@IndeBus 

Het is wel racistisch, negers werden vroeger namelijk als slaaf behandeld.
En daarom is het voor veel mensen nu kwetsend, ookal zien veel mensen als het een soort van '’grap'’ terwijl het helemaal niet grappig is naar mijn mening.

Reputatie 7
Badge +9

Ik gebruik het nooit omdat ik het onbeleefd vindt. Ik zeg ook nooit dat iemand zwart is. Ik vindt dat als alle mensen met een donkerdere huidskleur vinden dat het n-woord gebruikt mag worden voor hun dan pas mogen we het gebruiken. 

Maar het n-woord word hetzelfde gebruikt als bijvoorbeeld kanker. Het is iets doodnormaals en het wordt gebruikt als een scheldwoord. Waarom? Omdat 1 iemand dacht dat het kon en nu iedereen het zegt. Ik snap dat als je jezelf stood dat er wel eens iets uit komt maar doe geen ziektes waar mensen aan lijden en doe ook geen woorden die aantonen dat iemand anders is dan andere. 

En ik weet het dit is een hele boel tekst over eigenlijk niks

Reputatie 2
Badge

Ik gebruik het woord zwarten wel omdat zij dat zelf ook doen. Maar je huidskleur is gewoon een aanpassing aan het deel van de aarde waar je verre voorouders hebben geleefd. Een zwarte huid kan 7x meer zonlicht verdragen dan een blanke huid. Dus nodig in de tropen. Een blanke huid is nodig om veel meer vitamine D op te nemen in onze regio met veel minder zonkracht. Qua DNA zitten we heel dicht bij elkaar. Er is dus maar een mensheid!!! Racisme is de grootste onzin!!!

Reputatie 2
Badge

Het woord nigga neger nigger komt uit de slavernij en is niet zon fraai woord. Het kan dus heel rasisctisch overkomen als een blank iemand dat tegen je zegt als je bruin bent. Maar ik zeg wel tegen me vriendin he nigger omdat we allebij bruin zijn.

Reputatie 2
Badge

Wat Ibe14 zegt klopt want ik zeg het ook wel omdat ik bruin ben maar dat kan ook al rasisctisch overkomen

Reputatie 3
Badge +1

Het gaat niet zo om het woord zelf, maar over hoe het gebruikt wordt/vroeger gebruikt is. Er werd veel mee gediscrimineerd dus veel mensen hebben er een negatieve associatie mee. 

Reputatie 7
Badge +4

Vroeger was neger een normaal woord om te zeggen in nederland alleen is het later uitgelopen tot een scheldwoord, hoe weet ik niet.

Ik gebruik zelf het N-woord alleen met sommige vrienden en nooit of te nimmer als er zwarte mensen bij zijn. 

Wat wel bijna iedereen het mee eens is is dat het negerzoenen zijn en geen zoenen. Wat vinden jullie?

Reputatie 2
Badge

Wat zijn negerzoenen???

Reputatie 2
Badge

Als je mij vraagt is neger een gewone benaming voor een donker persoon en nigger de engelse benaming. Onderling mogen ze het wel tegen elkaar zeggen maar als een blanke het doet is het racistisch? Hou toch op zeg net als het gezeik over zwarte piet en de goudenkoets... Wat er vroeger is gebeurd mag nooit weer gebeuren maar om nou overal wat achter te gaan zoeken? 

 

Als mijn broer zijn droomvrouw omschrijft dan heet hij het over een dikke negerin met enorme tieten en monsterlijke billen, denk je dan echt dat hij daarmee iets met slaaf of iets dergelijks bedoeld? Nee natuurlijk niet, al zal hij absoluut geen nee zeggen als hij met zijn luie gat op de bank mag en zij alles in huis doet 🤣

 

Gingers hebben geen ziel zeggen sommigen

Eskimo betekend letterlijk rauwe vlees eter

Tukker betekent domme heikneuter

 

Allemaal namen die niet iets leuks betekenen, maar dagelijks gezegd worden om mensen te omschrijven: die neger daar, de eskimo's in lapland, poah wat een knappe ginger en proud te be a tukker.

 

Leef en laten leven en voel je niet zo snel beledigd, het gaat niet om de woorden die mensen zeggen maar wat ze ermee bedoelen 😉

Reageer