Skip to main content
Vraag

Waarom doen mensen met Kerst cadeautjes?

• December 25, 2025
  • 4 reacties
  • 53 Bekeken

PietPirat
Forum|alt.badge.img+4

Hallo iedereen,

In het thema van Kerst hier een vraag van mij: Waarom doen mensen soms met Kerst cadeautjes in plaats van met Sinterklaas? Ik hoor zowel in mijn dagelijks leven als op het forum van veel mensen dat ze dat doen. Iedereen moet natuurlijk helemaal zelf weten wat ‘ie doet, maar ik vind het ergens wel een beetje jammer dat het Sinterklaasfeest soms wordt verdreven door Kerst, en de enige reden die ik kan bedenken is dat het “cool” en Amerikaans is. Doe jij cadeautjes met Kerst? Waarom? En wat vind jij ervan? Ik hoor graag van jullie!

4 reacties

Eter
Forum|alt.badge.img+2
  • Weet de weg
  • December 25, 2025

Hey!

Nee, ik doe geen cadeaus met kerst. Ik krijg al genoeg cadeaus voor sinterklaas.

Ik vind zelf dat het overbodig is om cadeaus voor kerst te kopen. Het gaat toch om bij elkaar zijn?

Dat is mijn mening 

Veel succes 

Anoniemetrien
Forum|alt.badge.img
  • Weet de weg
  • December 25, 2025

Hoi, hoi!

Ik krijg cadeautjes voor Kerst, en sokken ofzo voor sinterklaas.

Maar ik ben wel sowieso al van mening dat het met kerst al lang niet meer over “het gezellig samenzijn” gaat. Het is eerder een soort commercieel festijn. (mijn mening!)

Ik hou van samen zijn met mijn familie, maar haat dat meer als de helft er zit voor het geld en of de cadeautjes. 

Tover01
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • December 25, 2025

Hey! Wij doen beide.  Volgens mij is dat niet zozeer vanwege de "christelijke kerst" maar omdat we soort van meedoen met een oude traditie,  waar de winterwende in werd gevierd ofzo en dat hield in dat de kortste dag weer was geweest en de dagen langer werden. Dat vonden ze vroeger een "geschenk" en een symbool van iets nieuws. Ze vierden dat met grote vuren en feesten. En mensen gaven elkaar dan iets voor de betere tijd die kwam.  Zo is het mij tenminste uitgelegd haha. Sterker nog de hele kerst is eigenlijk hierop gebaseerd zelfs. Inclusief de boom met de versieringen. Oud Germaans gebruik geloof ik. De cadeautjes hoorden daar bij. Wat christelijke kerken vieren als kerst in deze tijd is waarschijnlijk helemaal niet in december gebeurt trouwens. Heel interessant om dat eens na te lezen. En Sinterklaas was er eerder dan de kerstman want hij stond juist model voor de kerstman. Maar de traditie van cadeautjes rond de 21e - 25e december is nog weer veel ouder dan de oudste Sinterklaas traditie.  Eigenlijk heeft Sinterklaas dus iets toegevoegd, en 2 weken eerder, aan de geschenken traditie die er al heel lang was. 

Liefs, Tover xxx

Monkeyboy08
Forum|alt.badge.img+12
  • Topper
  • December 26, 2025

Hoi,

Wij doen wel alleen cadeautjes voor kerst. Vroeger toen ik kleiner was en nog geloofde in sinterklaas deden we het alleen met sinterklaas, en nu doen we het al een paar jaar alleen met kerst.

Aan de ene kant is het jammer dat het sinterklaasfeest wordt verdreven door kerst, maar ik vindt kerst persoonlijk leuker dan sinterklaas. De gezelligheid van de kerstlichtjes en kerstdecoratie, samen met familie eten, en ook de cadeautjes, die combinatie maakt voor mij dat kerst leuker is. Maar dit is mijn mening.

Groetjes, Monkeyboy08