Skip to main content

Tuinieren voor gevorderden

• May 10, 2025
  • 4 reacties
  • 156 Bekeken

Vera16xx
Forum|alt.badge.img+3

Vera heeft ouders die heel progressief zijn en hun dochters al vroeg hebben geleerd om goed voor de natuur te zorgen. Het liefst verbouwen wij ook onze eigen groenten en fruit. Tuinieren is leuk, gezond want je bent in de natuur bezig en levert ook wat op, namelijk verse kruiden, groenten en fruit en dat smaakt natuurlijk extra lekker als je het zelf hebt geteeld.

Tuinieren

Tuinieren kun je binnenshuis doen, op het balkon in potten of in je tuin in de volle grond. Maar er is nog een derde optie: hydroponica. Dit wil zeggen dat de planten geen grond hebben om in te groeien, maar dat er een substraat wordt gebruikt zoals kleikorrels om de wortels vast te houden, en dat deze wortels worden blootgesteld aan water met daarin voedingsstoffen (mest). Hierdoor kan een plant tot wel twee keer zo snel groeien en dat is natuurlijk wat je wilt. Het is wel duurder en kost meer moeite. Voordeel is ook dat het minder insecten en ziektes aantrekt, want die hebben vaak de grond nodig. Ook hoef je niet zelf meer water te geven, er is één reservoir helemaal vol met water + voedingsstoffen. Om de zoveel tijd verversen we die.

Wat teelt Vera? Vera eet van eigen tuin:

• Groenten, waaronder: romaine sla (lekker knapperig en voedzaam), spinazie, broccoli, bimi, rucola, spruitjes, 🍆 aubergine, zoete aardappel, babymaïs, courgette en pompoen.
  • Kruiden, waaronder: munt, stevia (natuurlijke suikervervanger), rozemarijn, bieslook, basilicum, peterselie en nog veel meer...
  • Fruit: 🍇 blauwe bes, 🍅 tomaat, paprika, hete pepers, 🍐 peer, 🥑 advocado, 🥝 kiwi, 🍒kersen, 🍉 watermeloen, 🍈 honingmeloen 🥒 snackkomkommer en 🍓 aardbei.

Favorieten

Mijn favorieten zijn pepers, spruitjes en aardbei, omdat ik de planten zo leuk vind. Het lekkerst vind ik de aarbeien want die kun je zo plukken en zijn superlekker. Maar ook de snackkomkommers (dat zijn kleine komkommertjes van 10cm) zijn enorm leuk en lekker! Zo van de plant plukken en opeten. Omdat we geen bestrijdingsmiddelen gebruiken zit er ook geen gif op.

Tuinieren geeft energie

Ik word echt blij van in de tuin zijn en lekker één met de natuur enzo. Ben wel een beetje een boomknuffelaar-type die zich zorgen maakt om de 🌐 planeet. Greta Thunberg enzo. Hoe leuk is het om samen met mijn zusje de grond voor te bereiden, samen de 'toverdrank' te maken voor de hydroponische plantjes die dus water met voedingsstoffen krijgen, dat noemen we de toverdrank. 😁

Het is ook leuk om planten te zien groeien. Elke dag is er wat gegroeid en er valt altijd wel wat te doen, zoals 'dieven' van de tomatenplanten of het geleiden van de komkommers om hun touw (ze draaien rondjes om het touw voor ondersteuning, maar soms moet je ze helpen).

Als het mooi weer is, chillen we vaak in onze tuin. We hebben dan ook een enorme tuin van meer dan 5000 m², om privacyredenen noem ik niet exact hoeveel. Maar geen kleine tuin dus.

Wat te doen met al die oogst?

Nouja opeten is één idee… haha.. nee maar serieus het leuk om je eigen voedsel te maken. Bijvoorbeeld: courgette groeit snel en dus heb je er al snel teveel. Die courgette's gaan we dan pureren in de blender en dan maken we bakjes die we in de vriezer doen (we hebben vier hele grote vriezers). Later pak je dan zo'n bakje eruit, in de magnetron defrost of een dag ervoor in de koelkast, en dan in de pan opwarmen met nog verse groenten erin en wat kruiden en je hebt een heerlijke soep. En zo heb je dus profijt van je oogst tot vele maanden nadat je de plant hebt geoogst.

Aardbei is wel moeilijk dat kun je niet goed invriezen, maar dat is niet zo'n probleem zodra ze rijp zijn eten we ze zo op. 😛

Maar in elk geval bijna dagelijks ga ik de tuin in voor m'n salade. Dus sla met rucola, wat spinazie en basiclicum en dan doe ik er nog wat pitjes en rozijnen bij, die kopen we dan wel, en wat slasaus. Superlekker! En als het kan nog wel iets van een tomaatje erbij of wat paprika's (van die kleine snackpaprika's).

Tot slot een aanrader: thee! Muntthee vind ik heel lekker en omdat we ook Stevia hebben, heb je alleen maar warm water uit de waterkoker nodig, dus ook geen suiker meer. Zo zijn we aardig zelfvoorzienend. En het is echt véél lekkerder dan zo'n theezakje van pickwick ofzo. Alleen Yogi-thee vind ik zo lekker dat ik het koop. Maar we proberen dus zoveel mogelijk voedsel zelf te verbouwen.

Waarom al die moeite doen?

Vera probeert gezond te leven en er wordt vaak gezegd: je bent wat je eet. Je lichaam is uiteindelijk het product van het voedsel dat we tot ons nemen. Eten we verontreinigd volgespoten troep uit de supermarkt, geteeld op PFAS-verontreinigde grond met allerlei bestrijdingsmiddelen en microplastics die je dan ook binnenkrijgt? Regelmatig wordt bij testen stoffen gevonden die streng zijn verboden en kankerverwekkend zijn. Je kunt ook kiezen voor 'eerlijk' voedsel. Vaak heeft dat wel een prijs en dat is natuurlijk jammer als je rijk moet zijn om goed en gezond te kunnen eten. Als je zelf teelt dan is vooral je tijd en de energie die je erin steekt de prijs. Bij ons is het zo dat we het echt leuk vinden en ik vind de momenten dat ik met mijn zusje bezig ben enorm waardevol, dus de tijd vliegt voorbij en dan hebben we ook enorme oogst. Dat voelt ook goed, dus ook mentaal is het een boost. Goed voor jezelf zorgen en genieten van de natuur en je sociale contacten, dat is het leven van Vera. 😇

Wat vinden jullie?

Wat is jullie mening over tuinieren. Is het stom, tijdrovend, saai, iets voor meisjes, zeg maar eerlijk wat je denkt. 😉 Wat vinden jullie van:

• Een levensstijl waarbij je vooral veel zelf teelt en zo min mogelijk van de supermarkt koopt.
  • Elke dag je eigen salade maken door je tuin in te lopen met de schaar en een bord.
  • Het samen met je familie verwerken van de oogst, bijvoorbeeld door te pureren en dan in te vriezen.
  • Hydroponica, dus zonder grond telen van groente en fruit. Een beetje high-tech tuinieren zeg maar.
  • Tuinieren in het algemeen?

Als je zelf wilt beginnen is het nog mogelijk dit jaar. Gewoon met wat potten met potgrond kun je al een heel eind komen. Als je vragen hebt houd ik me aanbevolen. Ik vind het vooral leuk mijn passie voor tuinieren met jullie te delen! Eens wat anders dan al die vragenlijsten over masturberen… 😆 😂 🤣

4 reacties

Tover01
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • May 11, 2025

Hey! Wat een superleuk en interessant verhaal van je! Het lijkt me ook heel leuk !  Klinkt echt ontspannend en als je dan resultaat ziet is dat weer super.

Wat vinden jullie van:

• Een levensstijl waarbij je vooral veel zelf teelt en zo min mogelijk van de supermarkt koopt.

Zou geweldig zijn! Volgens mij heeft ​@Tartan15  dat een beetje op hun boerderij.

• Elke dag je eigen salade maken door je tuin in te lopen met de schaar en een bord.

Ja erg leuk !  Op je knietjes in het zand en dan alles  uitzoeken en knippen wat je wilt gebruiken, en er wat lekkers van maken.

• Het samen met je familie verwerken van de oogst, bijvoorbeeld door te pureren en dan in te vriezen.

Ik zou het mooi vinden als ik zo kon leven. En dan voor lange tijd van je eigen oogst eten. Samen met mensen die het erg nodig hebben.

• Hydroponica, dus zonder grond telen van groente en fruit. Een beetje high-tech tuinieren zeg maar.

Ik heb er iets over gelezen en denk dat dat wel een oplossing is.

• Tuinieren in het algemeen?

Wij hebben ook een tuintje met veel groen en bloemen, en geen enkele tegel, want dat vind mijn  moeder ( en ik ook ) slecht voor het groen. Het is leuk om te kijken hoe alles wordt als je er mee  bezig bent geweest. Leuk  topic !

Liefs, Tover xxx

Diana
Forum|alt.badge.img+13
  • Vaste gast
  • May 11, 2025

Mijn Tsjechische grootouders hebben een huisje op het platteland met een moestuin, een kas en een fruitboomgaard.  Ze beleven er heel veel plezier aan: constant zijn ze aan het schoffelen en harken en snoeien.  De smaak van hun groente en fruit is zo intens dat je alles wat je in de supermarkt koopt meteen flets en smakeloos vindt.

Tuinieren is dus niet alleen ontspannend en gezellig en goed voor de natuur maar vooral: zelfgekweekt is zóveel lekkerder.

• May 17, 2025

Leuk dit en uitgebreid. Maar is dit reclame?!?

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 7, 2025

Leuk! Ik had ooit een eigen tomatenplantje. die is helaas dood gegaan

xx liefs Wolf 🐺