Skip to main content

Hoi allemaal,

(Hopelijk zijn er nog genoeg mensen op het forum hihi)
(ik ben trouwens weer terug soort van)

Ik ben een beetje dus in paniek.
De laatste maanden begin ik ineens echt extreme interesse te krijgen in een sport (vooral in teams).
Ik ben nu 15 dus eigenlijk al vrijwel te oud om nu nog te beginnen met sport, dus ik ben eigenlijk al de lul.
Heb vooral interesse in voetbal, tennis, hockey.

Wat kan ik nu het beste doen?
Ik weet het allemaal gewoon niet meer want de meeste mensen beginnen al vroeg op de basischool met een sport en dan kom ik nu pas mee. Er zijn wenig verenigingen waar je nu bij nog kan komen met deze leeftijd.

Dat ik geen prof word, oké dat snap ik.
Maar gewoon voor de plezier, en natuurlijk om beter te worden zou ik wel leuk vinden

Hopelijk kan iemand mij helpen met advies WANT IK WEET HET GEWOON NIET

Groetjes,

ItzJustin

ps: er is dus wel 1 tennisvereniging waar 12-17 jarigen nog tennis kunnen uitproberen, dat lijkt me de enige optie nu nog

Hey @ItzJustin 

Op zich ben je nooit te oud om met een sport te beginnen vind ik. Of dat nou voetbal, tennis, hockey of wat dan ook is. Als je graag wilt voetballen moet je gewoon eens bij verenigingen bij jou in de buurt informeren.  Bij de club waar ik heb gevoetbald was ook iedereen welkom, ongeacht leeftijd of niveau. Je bent dus zeker niet ‘de lul’. 

Tennis lijkt me ook best leuk trouwens.

 


Heyy @ItzJustin,

Je bent echt niet te laat om te beginnen met een sport hoor! Er zit op zich geen leeftijd verbonden aan sporten en sport is iets voor jong en oud. Je kan altijd beginnen met een sport als je dat wilt en er zijn echt genoeg verenigingen waar je hartstikke welkom bent dus zou gaan kijken naar een sportverenigingen in jouw buurt die jou leuk lijkt en zou daar even informeren in hoe het precies zit. Komt allemaal goed hoor!💪

Fijn dat je weer terug bent trouwens!☺️

Liefs, ItsJustMe <3


Hallo @ItzJustin ,

ik snap je gevoelens. Je wilt bewegen en sporten en het liefst een team sport. Er zijn vaak inderdaad teams die al heel lang met de zelfde mensen sporten. Maar op je 15e kan je zeker nog instappen. Voetbal is dan het makkelijkst als het gaat om regels. Want bij hockey moet je een snelle reactie hebben om geen bal tegen je voet te krijgen en ook moet je pijn van een hockey bal kunnen incasseren. En er zijn bij veel sporten (moeilijke) regels die je tijdens het spelen mee krijgt. Dus voetbal is het makkelijkst in stappen als je kijkt naar regels. Maar doe vooral wat jou echt leuk lijkt, het zal inderdaad lastig worden om prof te worden als dat je doel is, maar het is niet onmogelijk. Een vriend van mijn broer begon 3 jaar geleden met hockeyen en speelt nu in een van de beste jeugd teams van Nederland ( deel van de tekst verwijderd vanwege anonimiteit )

 Mijn advies is gewoon doen, je gaat snel weer meer mensen leren kennen. Ik weet niet of je in een stad of dorp woont maar in een stad is het a helemaal makkelijker instappen. In een dorp speelt iedereen al vanaf jongs af aan inderdaad. Dus als je het wilt zeker doen! En doe wat jou leuk lijkt! 


Kan echt prima!

Niet iedereen die voetbalt wordt de allerbeste van Nederland.

99.999% van de mensen doet het, omdat ze het leuk vinden.  Dat is het belangrijkste en niet omdat ze een speler 'transfer' nodig hebben om de Nederlandse Eredivisie te winnen.


Hallo,

Je bent nooit te oud om nieuwe dingen te leren. Ga gewoon naar die tennisvereniging en als dat niet leuk is, zoek dan misschien verder. Sport is vooral voor het plezier, wat jij wilt. Er is vast wel een vereniging waar jij nog bij kan!

Groetjes,

justGhast


Je bent nooit te oud om met een sport te beginnen. :)

Ben zelf pas ook weer begonnen met sporten.  Hockey heb ik vroeger gedaan, en de regels daarvan zijn vrij makkelijk te leren. (Ben echt heel jaloers als je gaat hockeyen ;)  )

Veel plezier, wat je ook gaat doen!

 


Hoi allemaal,

Dankjewel voor de reacties.

Mensen die hier op voetbal zitten of erop hebben gezeten; ik neem aan dat ik wel op m’n eigen niveau geplaatst word toch? Ik weet hier hoeveel mensen van m’n leeftijd nog nieuw beginnen met voetbal namelijk, hopelijk niet de enige 🫤

Ik hoor het graag, zal mij ook binnenkort inschrijven voor proefles.

Groetjes

ItzJustin


Hey @ItzJustin. Ik zit niet op voetbal en heb er nooit opgezeten. Wat ik wel weet is dat bij hockey mensen die later begonnen gewoon bij hun leeftijdsgenootjes kwamen en met de voetbal vereniging in de buurt was dat precies zo. Ik denk niet dat ze jou met 5-6 jarige plaatsen. Eigenlijk weet ik dat wel zeker. Laat je weten hoe de proefles was?


Hoi @NightShadow 

Maar dan zit er toch een groot verschil in niveau?

Groetjes, 

ItzJustin


Hey lieve @ItzJustin  op je laatste vraag, daar hoef je niet bang voor te zijn hoor. Er zijn verschillende teams die allemaal hun eigen niveau hebben waardoor je altijd wel in een instap komt die bij je past. Je zou dan bijvoorbeeld in een team komen met andere jongeren die ook pas begonnen zijn. En er zijn wrs bij hockey ook wel teams waar het meer om het plezier gaat dan het resultaat, daar zou je ook voor kunnen kiezen, maar dus ook wel voor competitie teams op jouw niveau. Komt vast helemaal goed!!

Liefs, Tover xxx


Mensen die hier op voetbal zitten of erop hebben gezeten; ik neem aan dat ik wel op m’n eigen niveau geplaatst word toch? Ik weet hier hoeveel mensen van m’n leeftijd nog nieuw beginnen met voetbal namelijk, hopelijk niet de enige 🫤

Bij ons  was de indeling in de eerste plaats op leeftijd. Daarnaast werd er ook wel gekeken naar niveau. Natuurlijk zul je in het begin wel een achterstand hebben op de rest maar daar zijn de trainingen voor.

Vraag gewoon eens of je wat proeftrainingen mee kunt draaien. Dan kun je ook meteen kijken of je er een klik mee hebt.  Vooral de wat kleinere clubs zijn altijd wel blij met nieuwe leden.

 

 


@ItzJustin Bij voetbal zijn er verschillende niveaus, je zult niet gelijk bij jong Ajax geplaats worden ;)

Bij hockey werd iemand altijd gewoon bij een team geplaatst, ongeacht niveau. (Kleine hockeyvereniging was het, ik weet niet hoe het bij grotere gaat) Vanuit dat team werd diegene de eerste 3/4 lessen meer apart gehouden en de basis geleerd. Vanaf de 4e/5e les trainde die gewoon mee en op een gegeven moment was die ongeveer net zo goed. De eerste wedstrijden mocht je bij hockey ook niet meesspelen enzo...  Kan dat het bij voetbal ook zo gaat.


Maar 1 antwoord: Je bent nóóit te oud om te beginnen met een sport. Sportwisseling is heel normaal en het gaat er toch om dat jij plezier hebt. Je kan zelfs op je, pak hem beet, 50e nog van sport wisselen. Zelfs sommige topsporters zijn op late leeftijd pas begonnen. Het gaat er ook niet om hoe goed je bent en wat betreft de regels: die ken je binnen no-time. Ik zou gewoon iets uitproberen en kijken of je het leuk vindt.


Hoi allemaal,

Dankjewel voor alle nieuwe reacties, en dat jullie mij toch wel wat hoop kunnen geven.
Al m'n vrienden zeggen namelijk dat ik al te laat ben.

Nogmaals, het gaat er echt om dat ik gewoon een nieuwe sport kan leren en natuurlijk wil ik wel beter worden enzo en wedstrijdjes gaan spelen. Maar ik hoef geen prof te worden.
Zo stom dat de puberteit allerlei kut dingen met je doet, eerst zat ik een jaar te klagen over een vriendin en nu wil ik dringend op een sport🤣 (voor iedereen die mij een tijdje al volgt)

Ik heb ook gehoord dat veel voetbalclubs niet perse de '’vriendelijkste jongens'’ hebben, en dat sommige mensen meer vechten dan voetballen. Maar daarom ga ik dus expres kijken of er idd wat kleinere in de buurt is, die wel gw ook wedstrijden speelt tegen andere.
Geen zin in allerlei gevechten enzo haha!
 

Nu over die achterstand, hoe erg denken jullie dat die is.
Bij hockey (wat @NightShadow  zei) is dat dus blijkbaar niet zo heel hoog en dat je na een paar lessen weer redelijk op niveau bent. Hoe zit dat met voetbal?

Ik wacht op jullie reactie(s) en dan zal ik eens gaan informeren in de buurt voor een proefles.

Groetjes,

ItzJustin

 


Hey @ItzJustin 

Ik blijf er bij dat je nooit te oud bent om met een sport te beginnen.  Maar ja, 15 is op zich wel ‘oud’ om met voetbal te beginnen. Je moet je voorstellen dat je tussen jongens komt die soms al vanaf hun 6de voetballen. Dat is een beetje de achterstand waar je aan moet denken. Verder hangt het ook af van je eigen talent natuurlijk. Heb je al eens gevoetbald? Dat soort dingen.  Wat betreft regels is het geen moeilijke sport maar als je nu nog bij 0 moet beginnen qua balgevoel en zo, tja, dat kan het lastig worden. Elke club gaat ook anders met “oudere” beginners om.  Als een club heel competitief is zitten ze misschien minder te springen om iemand van 15 die alles nog moet leren.  Klinkt misschien lullig, en ik zeg het niet om je te ontmoedigen of zo, maar het is wel realistisch.  Bij de club waar ik zat ging het meer om de lol van het spelen. Een andere club uit mijn stad ging het echt alleen om wedstrijden winnen.

Vechten hoefde je bij mijn club niet de proberen. Dan werd je er meteen uit gegooid. En er zijn genoeg clubs die een zero-tolerance beleid hebben wat dat betreft.

Zo stom dat de puberteit allerlei kut dingen met je doet, eerst zat ik een jaar te klagen over een vriendin en nu wil ik dringend op een sport🤣 (voor iedereen die mij een tijdje al volgt)

Ach, je hebt nu een andere obsessie (of gwn een 2de, idk😅). En misschien kom je bij een vereniging wel een leuk iemand tegen. Dat kan ook natuurlijk.😉

Je gaat echt wel een sport vinden die bij je past. Of dat nou voetbal is of wat anders. Het belangrijkst is dat je er plezier in hebt.


Hoi allemaal,

Dankjewel voor alle nieuwe reacties, en dat jullie mij toch wel wat hoop kunnen geven.
Al m'n vrienden zeggen namelijk dat ik al te laat ben.

Nooit te laat, ik ben pas ook weer met sporten begonnen (Alhoewel, ik bak er echt niks van 😅)

Nogmaals, het gaat er echt om dat ik gewoon een nieuwe sport kan leren en natuurlijk wil ik wel beter worden enzo en wedstrijdjes gaan spelen. Maar ik hoef geen prof te worden.

Beter in een sport wordt je vanzelf wel.
Zo stom dat de puberteit allerlei kut dingen met je doet, eerst zat ik een jaar te klagen over een vriendin en nu wil ik dringend op een sport🤣 (voor iedereen die mij een tijdje al volgt)

Ik heb ook gehoord dat veel voetbalclubs niet perse de '’vriendelijkste jongens'’ hebben, en dat sommige mensen meer vechten dan voetballen. Maar daarom ga ik dus expres kijken of er idd wat kleinere in de buurt is, die wel gw ook wedstrijden speelt tegen andere.
Geen zin in allerlei gevechten enzo haha!

snap ik, kleine dorpjes is denk ik ook anders dan grote steden enzo.
 

Nu over die achterstand, hoe erg denken jullie dat die is.
Bij hockey (wat @NightShadow  zei) is dat dus blijkbaar niet zo heel hoog en dat je na een paar lessen weer redelijk op niveau bent. Hoe zit dat met voetbal? Miscommunicatie... Na een paar lessen trainde de nieuwe weer mee. Ik denk dat het na een paar maanden redelijk op ons niveau zat. Dat ging wel over de leeftijd 9-10 jaar, bij 15 weet ik het niet... Je zult echt wel een keer even goed worden, kost alleen tijd.

Ik wacht op jullie reactie(s) en dan zal ik eens gaan informeren in de buurt voor een proefles.

Groetjes,

ItzJustin

 

 


@tim16 Dat is een beetje de achterstand waar je aan moet denken.

Jep, ik voetbal soms in mijn vrije tijd en weet van m’n zelf bij gym dat ik sport redelijk snel op pak.
Het is natuurlijk ook gewoon je eigen inzet en misschien de aanleg ervoor.

Maar de achterstand is nogsteeds behoorlijk groot inderdaad. Alhoewel je misschien op deze leeftijd sport iets sneller op pakt omdat je wat slimmer/sterker bent door je ontwikkeling. 

 

Als een club heel competitief is zitten ze misschien minder te springen om iemand van 15 die alles nog moet leren.  Klinkt misschien lullig, en ik zeg het niet om je te ontmoedigen of zo, maar het is wel realistisch.  Bij de club waar ik zat ging het meer om de lol van het spelen. Een andere club uit mijn stad ging het echt alleen om wedstrijden winnen.

Ja, dat is dus het enige waar ik daadwerkelijk bang voor ben en dat houd mij nog tegen.

Ben gewoon bang dat ik uitgelachen ga worden omdat ik nu nieuw ben. Stiekem begrijp ik dat ook wel want dan kunnen ze eigenlijk niks met mij. Tenzij ze dus echt mensen nodig hebben. Het gaat bij mij echt om die mix van lol en winnen, want ik wil ook daadwerkelijk beter worden maar een prof worden hoeft ook weer niet.

 

Vechten hoefde je bij mjn club niet te proberen. Dan werd je er meteen uit gegooid. En er zijn genoeg clubs die een zero-tolerance beleid hebben wat dat betreft.

Nou hopelijk is hier mijn omgeving ook haha.

 

Ach, je hebt nu een andere obsessie (of gwn een 2de, idk😅). En misschien kom je bij een vereniging wel een leuk iemand tegen. Dat kan ook natuurlijk.😉

Ik denk een tweede obesessie, zijn allebei helaas niet zo realistische obsessies. Ookal geef ik de voorkeur aan een sport nu wel hoger dan een vriendin, dan weet je dat het erg is haha.
Maar ja, niks aan te doen.🤣

Ja, wie weet. Als ik daar iemand tegenkom zou het natuurlijk perfect uitkomen.

 

Je gaat echt wel een sport vinden die bij je past. Of dat nou voetbal is of wat anders. Het belangrijkst is dat je er plezier in hebt.

Er zijn inderdaad genoeg sporten en bij veel sporten (zoals racketsporten) is het volgensmij ook veel makkelijker om in te stromen aangezien dat meer op je eigen tempo is. Maar mijn interesses zijn vooral nu gericht op teamsport. Zoals voetbal/hockey/basketbal, dan geef ik liever toch de voorkeur aan voetbal.

Ik voetbal in ieder geval nu bijna elke zondag met een vriend gewoon recreatief een beetje, maar zelfs hij zegt dat ik te laat ben.

Ik vind het gewoon heel lastig en weet gewoon ECHT niet wat ik moet doen😅
Misschien nog advies van andere voetballers van mijn leeftijd?
Ik moet denk ik wel snel een beslissing maken. Hoe eerder ik kan beginnen hoe beter.
 

Groetjes,

ItzJustin🍀


Hey @ItzJustin,

(Ik heb nog geen tijd gehad om te reageren, ben nogal druk)

Ik ben zelf niet echt een sporter, maar ik weer wel dat het niet uitmaakt om iets later te beginnen. Je kunt ook gewoon voetballen zonder dat je op hoog niveau sport. Wil je überhaupt de top halen? Als dat zo is, dan ben je waarschijnlijk wel iets te laat.

Vergeet niet dat sporten ook gewoon gezond is. (Ik spreek uit ervaring, ik moet voor mijn hartafwijking naar de sportschool conditie opbouwen)

Hopelijk is voetbal iets voor je.

Liefs.

@Wolkje 


Hey allemaal,

Ik heb vandaag hele dag de tijd gehad om te voetballen.
Het ging best goed en heb in totaal 4 uurtjes gevoetbalt met een paar vrienden.

Zij hebben mij de absolute basis geleerd en het ging helemaal niet zo slecht.
Het kost gewoon veel tijd om te oefenen dus ik ga nog ff wachten met inschrijven bij een club.

De komende weken ga ik een paar keer per week gewoon in m'n vrije tijd trainen en zodra ik de basis onder de knie heb ga ik mij inschrijven (dat is mss over een paar weken). Ik moet alleen ff kijken hoe en waar want op het veld zijn doordeweeks natuurlijk trainingen bezig dus dan zou ik thuis of in de sportschool (in een zaal) moeten oefenen, maar dan kan ik alleen dribbelen/passen oefenen.
Iemand nog goede ideeën voor dat?

Ik ben in ieder geval blij dat ik wat vooruitgang zie🤣
Ik laat jullie weten hoe het gaat.

Groetjes, ItzJustin

 

 


Hey! Wat vet om te lezen @ItzJustin ! In de zaal kun je ook veel trainen hoor. Je kunt allerlei bal handelingen oefenen en bijvoorbeeld ook passeren en op doel schieten.    Mijn tip is dan om dat samen te doen met iemand die er al wat van weet. Of check YouTube video's over voetbal vaardigheden. Maar dat lukt jou wel. Wat leuk dat je dit gaat doen. Moet je ook nog een outfit kopen?  Veel plezier in elk geval!! 

Liefs, Tover xxx


Hey @ItzJustin Mooi dat je zo door zet. In een zaal kun je ook goed balgevoel en zo oefenen. Blijf verder vooral veel met vrienden spelen. Hoe meer ervaring je opdoet hoe beter.

Het allerbelangrijkst is dat je er plezier in hebt.


Hoi @Tover01 , @tim16 

Of check YouTube video's over voetbal vaardigheden.
Moet je ook nog een outfit kopen? 

Liefs, Tover xxx

Zeker, ik ga binnenkort ergens een outfit kopen.
Die YouTube videos zijn inderdaad wel een goed idee ja.

Blijf verder vooral veel met vrienden spelen. Hoe meer ervaring je opdoet hoe beter.

Jep, ze zijn super enthousiant om mij wel leren maar ze zijn niet echt 'fan' van mij dat ik ook uiteindelijk een club wil joinen. Waarom weet ik niet, mensen houden niet van om verandering bij anderen te zien ofzo😅.
Dus dat betekend dat ik wel solo moet trainen tot ik een club join.
Gelukkig kun je ook gewoon tegen de muur passen enzo en dribbelen kan ook wel in je eentje met pionnen dacht ik. Benen en vooral conditie trainen in de gym lijkt mij ook wel een goede voorbereiding.
Plezier heb ik zeker!

Groetjes,

ItzJustin


@ItzJustin Naar de gym gaan is zeker aan te raden.  Zonder goede conditie wordt het echt lastig. Ik ben zelf ook weer wat vaker aan het gaan.

maar ze zijn niet echt 'fan' van mij dat ik ook uiteindelijk een club wil joinen. Waarom weet ik niet, mensen houden niet van om verandering bij anderen te zien ofzo😅.

Tja, het komt ook niet heel vaak voor dat iemand op die leeftijd nog met voetbal wil beginnen. En idd, mensen vinden het soms lastig om verandering te zien bij anderen. Wel leuk dat ze enthousiast zijn om je te helpen.


Reageer